X

Primeur voor Eco-endurist Joël Smets!

De aandacht van de wereldpers is deze week helemaal gericht op Denemarken en Kopenhagen voor de grote klimaatconferentie. Ook de off-road wereld neemt op een originele manier deel aan het debat. Van 11 tot  13 december vindt in Denemarken immers de eerste internationale Eco Enduro plaats. MXMag ging verhaal halen bij Joël Smets, één van de bekendste deelnemers komend weekend. Smets neemt het op tegen Brian Jorgensen en rappe mannen uit verschillende disciplines (MX, rallyraid, enduro, wegrace): David Casteu, Luca Manca, Fabien Planet, Stephane Henrard, Robin Harms…

Hoe ben je bij de Eco-Enduro terecht gekomen?

Joël Smets: Een tijdje terug had Brian Jorgensen mij al gepolst of ik geïnteresseerd was om mee te doen. Sowieso ben ik enorm geboeid door technologische nieuwigheden op motorgebied, maar ook  door de problematiek in verband met de circuits. De meest belemmerende factor voor motorcross immers niet zozeer de uitstoot maar wel het geluid. Bovendien voel ik me ook wel verbonden met de natuur. Als kind ben ik al spelend in de bossen opgegroeid en ik kan ook enorm genieten van natuurpracht.

Heb je al met de Quantya gereden?

Joël Smets: Ja, ik heb al een paar keer aan de tand kunnen voelen en ik was steeds aangenaam verrast. Het is geen volwaardige crossmotor zoals we die nu kennen, maar de Quantya is wel erg fun om mij te rijden. Ook grote tafelsprongen zijn geen probleem. En het koppel, zeg maar het vermogen onderin in dit geval, want toeren maakt een elektrische motor niet, is ronduit indrukwekkend. Vanuit stilstand accelereert hij prima. Ik ben met de Quantya een tijdje geleden ook langsgegaan bij de Milieu-en natuurraad in Antwerpen. Dat is een overlegorgaan voor aangelegenheden in verband met milieu. Hoewel ik er de zaal binnen kwam met de motor kreeg ik een staande ovatie. Dat voelde bijna net zo goed als een GP-overwinning! Een mooi voorbeeld vaan de bruggen die elektrische motoren helpen bouwen.

De Quantya is big fun om mee te rijden

Joël Smets: Op donderdag is er een training voorzien en vrijdag vinden de eerste proeven plaats. Tussendoor is er tijd om met de pers te praten en worden letterlijk de batterijen opgeladen. Er zijn ook twee nachtproeven voorzien, zoals bij een enduro wel vaker het geval is. Op zondag is er als afsluiter een kort en spectaculair parcours opgezet op een militaire basis vlak bij het centrum van Kopenhagen. Het wordt een soort mix tussen MX en supermoto. We hopen in ieder geval dat er veel publiek komt en dat ook de wereldpers een kijkje komt nemen.

De FIM heeft voor 2010 al een wegracekampioenschap voor elektrische motoren op de kalender staan, wanneer volgt MX?

Joël Smets: Officiële plannen van de FIM zijn er nog niet voor 2010, maar het kan natuurlijk niet bij deze ene internationale race blijven. Ik ben er zeker van dat volgend seizoen nog initiatieven zullen volgen!

Kwestie van de ecologische voetafdruk te beperken, hoe ga je naar Kopenhagen?

Joël Smets: (lacht) Al zwemmend natuurlijk!

Bedankt, Joël en veel succes in Denemarken.

Credit foto’s: BMW, Quantya