X

WK MX1: reacties na Saint-Jean d’Angely

De GP van Frankrijk MX1 bewees nog maar eens dat het met dit wereldkampioenschap alle kanten uit kan. De dagen van absolute suprematie van een rijder zijn blijkbaar gedaan. De veel crashes, standswijzigingen en plotwendingen leverden achteraf ook mooie proza op.

Frossard won zijn eerste MX1 GP in zijn thuisrace.

GP-winnaar: Steve Frossard, Monster Energy Yamaha (1-2)

“Ik was vandaag heel erg gefocust op mijn rijden en uiteraard was het doel hier de GP te winnen. Ik reed soepel, zonder al te veel risico’s te nemen. Het is mijn eerste seizoen in de MX1 en om dan in Saint-Jean d’Angély te winnen is fantastisch. Ik bedank dan ook mijn sponsors, mijn ouders en alle anderen. Het was echt een geweldige dag, vooral omdat ik drie weken niet meer met de motor getraind had. Het is goed om derde te staan in de WK-stand, maar ik betaal nog steeds de prijs voor mijn fouten in Glen Helen. Ik moet me vanaf nu af aan meer concentreren en de punten die ik kwijtspeelde, goedmaken.”

Cairoli moest knokken voor zijn podiumplaats.

Tweede: Antonio Cairoli, Red Bull Teka KTM (2-3)

“Ik heb door mijn knieblessure meer dan een maand niet kunnen fietsen of lopen. Nu is het tijd om terug in vorm te raken en op jacht te gaan naar de rode leidersplaat. Ik kijk al vooruit naar de twee volgende GP’s in Portugal en Spanje en ik zou daar graag de puntenkloof (op Desalle) dichten.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Desalle zette orde op zaken in de tweede manche.

Derde: Clément Desalle, Rockstar Energy Suzuki (11-1)

“Max Nagl draaide vroeger af dan ik verwachtte, ik raakte zijn wiel en crashte. Ik moest de motorfiets terug van de helling laten rollen om als allerlaatste te starten. Op zo’n moment moet je gewoon kalm blijven ook al verdwijnt de rest van het pak uit het zicht. Ik deed wat ik kon om op te rukken maar maakte nog een fout en kwam daardoor in de modder terecht. Daarna heb ik me dan gefocust op de race uit te rijden. Nadien was ik teleurgesteld omdat ik nog meer fouten had gemaakt en eigenlijk meer tempo had willen rijden. Ik was snel op dit circuit en dat heb ik dan toch in de tweede manche kunnen laten zien. Het was oppassen geblazen op dit circuit. De bodemsoort is typisch voor deze regio. Op de ene plaats is het heel zacht, op een andere heel hard. Maar zoals steeds is het circuit voor iedereen hetzelfde. Ik blijf het beste van mezelf geven. Ik verloor wel punten vandaag, maar de tweede manche stemt me toch tevreden.”

Vierde: Xavier Boog, Kawasaki Racing Team (4-7)

“Een crash kostte me hier vandaag het podium, maar toch was het een goed weekend. Ik kon telkens een goed ritme vinden en reed twee sterke manches. In de eerste had ik een goede start, maar misschien ontbrak het me aan zelfvertrouwen om in de buurt van de top-3 te blijven. Mijn tweede start was niet zo goed, na tien minuten crashte ik dan nog eens, wat me vier plaatsen zou kosten. Mijn rondetijden waren goed en ik slaagde erin om van de dertiende naar de zevende plaats te rijden. Ik had een goed gevoel op het 2012 model waar we dit weekend voor het eerst mee reden. Bovendien reed ik voor mijn eigen gevoel voor het eerst dit seizoen een GP op mijn beste niveau.”

 

 

 

 

 

 

 

 

Ken De Dycker reed een degelijke GP.

Zesde: Ken De Dycker, LS Honda Racing (5-8)

“Door die slechte starts waren het twee zware reeksen. Maar ik had enkele goede lijnen, blijf constant en ik heb alles gegeven. Al bij al ben ik tevreden met de resultaten. De twee manches waren gelijkaardig, alleen was mijn start in de tweede reeks slechter. Spijtig want anders had er wat meer ingezeten,  ik zat lang achter Barragan maar kon ‘m niet voorbij. Deze lijn wil ik de komende GP’s door trekken, als ik er in de start kan bij zitten moet ik top-vijf kunnen halen.”

Zevende: Max Nagl, Red Bull Teka KTM (7-9)

 

“Mijn beide starts waren wel ok, maar telkens verknoeide ik het in de eerste bocht. In de eerste manche reed ik gewoon niet agressief genoeg. Ik begon dus heel agressief aan de tweede manche, maar crashte al in de tweede ronde. Ik slaagde erin om terug te komen, maar toen raakte ik geblokkeerd achter Townley. En opnieuw crashte ik. We gaan nu naar Portugal en Spanje twee GP’s waar ik wel van houd. Hopelijk kan ik daar goede resultaten neerzetten.”

Nagl bleef onder de verwachtingen in Saint-Jean d’Angely.

Negende: David Philippaerts, Monster Energy Yamaha (3-18)

“Ik voelde me hier goed vandaag, maar ik ben niet tevreden. We hebben nog steeds problemen met de starts, maar ik was wel tevreden over mijn snelheid. Ook fysiek zit ik in een goede vorm. De eerste manche liep goed tot ik onderuit schoof. In de tweede manche had ik nog een andere crash toen ik op een snel stuk een andere rijder raakte. Dat was echt een zware crash. Ik had een ander probleem in een bocht waardoor ik veel tijd verloor om terug te starten. Ik lag ver acherop. Die achttiende plaats was gewoon niet goed genoeg en bovendien slecht voor de titelstrijd. Ik had vandaag het geluk niet aan mijn zijde, maar we hebben nu nog twee GP’s achtereen en dat geeft de kans om snel veel goed te maken.”

Twaalfde: Jonathan Barragan, Kawasaki Racing Team (15-6)

 

“De eerste manche was moeilijk voor mij. Ik had een slechte start en kon daarna ook niet de goede sporen vinden. De tweede manche was veel beter, ik was beter op dreef en na een goede start eindigde ik in de top-6, mijn beste prestatie sinds Bulgarije. Ik heb plezier beleefd aan het nieuw model. Hopelijk raak ik in Portugal of Spanje dichter bij het podium.”

Simpson kon de goede lijn van zaterdag niet doortrekken op zondag.

Dertiende: Shaun Simpson, LS Honda Racing (13-12)

 

“Ik voelde me goed op dit circuit en op zaterdag liep het lekker. Het is moeilijk om te verklaren maar op zondag draaide het gewoon vierkant. In de eerste manche werd ik de pas afgesneden door Bobryshev, eigenlijk kwam ik dan ook nooit in het ritme wat  in de kwalificatie wel ging.  Ik heb het op dit moment moeilijk om m’n eigen race te rijden. Als ik druk krijg van achtervolgers is dat ook direct te zien in mijn manier van rijden, dat zou niet mogen. We blijven knokken, na mijn vierde plaats op zaterdag weet ik dat ik het kan.”

 

Vijftiende: Steve Ramon, Rockstar Energy Suzuki (12-17)

 

 

 

Ramon had het niet makkelijk in Frankrijk.

 

“Het was een zware dag. Ik reed niet zo slecht, maar ik had gewoon pech met een aantal valpartijen. Ik had een slechte start in de eerste manche maar op dit circuit is het echt  moeilijk om in te halen en  andere lijnen te vinden. Er lagen ook veel geulen. In de tweede manche was mijn start beter, mijn eerste ronde verliep goed. Maar toen gleed ik weg op de waves-sectie en crashte. De motor liep nog maar het gashendel hing vol modder. Het duurde dus een tijdje vooraleer ik de motor goed vast had.  Daarna viel ik nog eens over een diepe geul. Vanaf dan wou ik de race gewoon uitrijden op de best mogelijke manier. Mijn snelheid was wel goed, maar ik eindigde niet waar ik moest eindigen. De resultaten zijn teleurstellend maar er komen allicht betere dagen.”

Townley liet een goede indruk ondanks de crash in manche 2.

Zestiende: Ben Townley, Monster Energy Pro Circuit Kawasaki (8-22)

“Het team had betere afstellingen gevonden en mijn rijden ging bij elke sessie gewoon beter. Dit was nog een wedstrijd in de opbouwfase. Het is teleurstellend dat het in een heel belangrijke ronde mis gaat, de laatste van het weekend. Toch was het resultaat veel beter dan wat je op papier ziet. Ik ben blij met de vooruitgang die we boekten. Bij het ingaan van de laatste ronde van de tweede manche kwam Nagl me voorbij op de finishberg. Ik hield mijn lijn, maar hij kruiste die en we raakten mekaar. Op fysiek vlak heb ik nog een lange weg af te leggen. Dus was ik tevreden met wat we dit weekend bereikt hebben. Ik weet nu wat er mogelijk is.”

Guarneri had nog last van de hersenschudding die hij in de USGP opliep.

Achttiende: Davide Guarneri, Rockstar Bud Racing Kawasaki (19-16)

“Na mijn zware crash in Brazilië kon ik niet zo veel trainen en dat uitte zich toen ik me niet zo goed kon kwalificeren op zaterdag. Mijn positie achter het starthek was dan ook niet zo goed. Ik hing lang op de dertiende plaats tijdens de openingsmanche. In de tweede manche hing ik zo’n 20 minuten op de tiende plek. Maar in de slotfase van beide manches kreeg  toen begon ik telkens hoofdpijn te krijgen waardoor ik terug viel.”

Foto Credits: Suzuki Racing, Yamaha Racing, Kawasaki Racing/Sarah Guttierez, Honda Pro Images/Ray Archer, LS Honda Racing/CDS Images