New Metal: 2012 Yamaha WR450F
Na 4 jaar trouwe dienst wordt de huidige versie van de Yamaha WR450F gemoderniseerd. Het 2012-model van Yamaha’s zwaarste enduromotor steekt in een gloednieuw kleedje.
De opvallendste wijziging is allicht het gloednieuwe uiterlijk van de WR450F. Het zijaanzicht van de zwaarste WR-F doet dankzij de two-tone blauw-witte radiatorflappen aan z’n crossbroertje, de YZ450F denken. Ook de voorpartij oogt anders met een gerestylde koplamp. Achteraan krijgt de YZ-F een LED-licht. Verder staat de Yamaha nu op zwarte Excel-velgen. Ook de carterbeschermer is nu in die kleur uitgevoerd. Sturen gaat voortaan via een nieuw Pro Taper-stuur.
De nieuwe WR450F is meteen ook een stuk compacter geworden. Daarvoor is het nieuwe frame verantwoordelijk. Dat maakt dat het zitje van de WR-F nu 30 mm (960 mm) lager staat. Ook de benzinetank is nu meer in het midden geplaatst waardoor de nieuwe WR-F een betere gewichtsverdeling heeft. Ook de ophanging werd aangepakt. Vooraan is de WR450F uitgerust met een 48mm metende Kayaba-voorvork.
Wie zich aan hetzelfde, naar voren gekantelde, blok van de huidige YZ450F had verwacht komt bedrogen uit. De WR450F is nog steeds uitgerust met het klassieke, rechtopstaande eencilinder motorblok met vijf kleppen. Grote verandering is echter de komst van een zelfregelend injectie-systeem. Op basis van een aantal parameters zoals toerental, gasstand, luchtdruk en koelwatertemperatuur regelt de ECU van de WR450F de brandstoftoevoer en het onstekingstijdstip bij. Ook de radiatoren zijn nieuw zij zouden meer luchtstroom opvangen en dus voor een verbeterde koeling zorgen.
Met bovenstaande wijzigingen lijkt Yamaha te antwoorden op projecten zoals de YZ450F Factory replica van Yamaha Motor France. De WR450F trekt echter niet dezelfde radicale kaart van de competitie maar lijkt meer een allemansvriend te blijven. Wie echter meer wil kan voor de competitie-kit opteren. Die omvat onder andere een uitlaatdemper en een uitlaat met resonator. Deze resonator moet het vermogen verbeteren en wordt nu al gebruikt op de YZ450F-fabrieksmachines. Wie de afstelling van zijn injectie nog wil verfijnen kan dat via de Power Tuner: een toestelletje dat je kan inpluggen om de mapping te veranderen.
Met de vernieuwde WR450F toont Yamaha aan dat het off-roadsegment nog steeds belangrijk is voor hen. Bovendien heeft het merk met de gekruiste stemvorken nu de meest geavanceerde Japanse E2-motor in zijn gamma.
Foto’s: Yamaha
Ook te lezen
VIDEO: Qualy Highlights MXGP Portugal 2024
Tijdens de vijfde Grand Prix van het seizoen starten Liam Everts (MX2) en Tim Gajser (MXGP) vanaf de pole-positions. De huidige WK-leiders kende een lastige wedstrijd want Kay de Wolf …Gajser de pole nipt voor Herlings, Prado P7
Tijdens de vijfde wedstrijd van het FIM wereldkampioenschap MXGP heeft Tim Gajser de pole-position veroverd. De Honda-rijder (foto) wint de kwalificatiewedstrijd voor Jeffrey Herlings en Romain Febvre. Brian Bogers en …Everts grijpt de pole in Agueda voor Elzinga
De vijfde “RAM Qualifying Race” van het seizoen is gewonnen door Liam Everts. De Belgische crosser wint met een ruime voorsprong de pole voor de Grand Prix van Portugal. Rick …Valk de beste mud master in Agueda
Onder zeer natte omstandigheden heeft Cas Valk de eerste manche tijdens de derde wedstrijd van het Europees Kampioenschap 250cc gewonnen. De KTM-rijder wist in Portugal in de eerste ronde de …
Uw reacties