X

2013 KTM SX-F 450 & SX-F250 op de rooster!

De 2013 KTM’s zijn er al! De grote ster van het nieuwe gamma wordt komend jaar de KTM 450 SX-F. Onder impuls van het duo De Coster/Dungey hebben de Oostenrijkers hun MX1 motor immers van A tot Z herwerkt. De resultaten staan wel op het niveau van hun inspanningen waarvan ook de rest van het viertakt gamma mee profiteren. Op het vlak van de tweetakten valt er veel minder nieuws te melden. Daar nam KTM genoegen met het verfijnen van de beschikbare modellen. Hoewel, toch werd ook de 85 cc helemaal onder handen genomen voor modeljaar 2013!

Sober, toch agressief en zelfverzekerd: de 2013 KTM SX-F oogt statisch al veelbelovend.

“Toen Roger De Coster ons vorig jaar kwam opzoeken tijdens de motorcross der naties had hij een lijst met veranderingen bij zich. Aanpassingen die hij en Ryan Dungey wilde doorvoeren aan onze 450 SX-F. Die lijst was zo lang dat ik ons ontwikkelingsteam zelden zo ongerust heb gezien,” lacht Joachim Sauer, de Off-road productmanager van KTM. “Op sportief vlak zijn we in de Verenigde Staten dezelfde strategie aan het volgen die we ook in Europa hebben toegepast: onder onze kleuren de beste rijders en de beste teammanagers aanwerven.”

Die toptransfers van de afgelopen jaren zijn één manier om het succes van KTM te verklaren, maar ook het materiaal blijft uiteraard van cruciaal belang. In Mattighofen hebben ze niet de gewoonte half werk te leveren. Daarom werd er voor de nieuwe 450 motor van Ryan Dungey ook begonnen vanaf een leeg blad. Deze machine is dan ook de rechtstreekse voorloper van de 2013 450 SX-F die straks bij de KTM dealers staat!

Verfijnd en degelijk

Op het eerste zicht valt de 450 SX-F op door zijn nieuwe kleedje, dat er voor het hele MX gamma hetzelfde uitziet. KTM is erin geslaagd om het uiterlijk tegelijkertijd verfijnd en stoer te laten overkomen. Verfijnd omdat de slanke lijn van de motor en de uitgekiende vormen van de zijflappen zowel als spatborden vooraan en achteraan de indruk geven dat er goed is nagedacht over de ergonomie van de motor in al zijn details. Het ontwerp is niet alleen stoer, het is ook degelijk. Want het gebruikte materiaal en de stickerset die mat en glanzend het plastic mooi laten uitkomen geven de KTM een betrouwbare uitstraling.



Op het vlak van het chassis blijft KTM trouw aan haar overtuiging en ontwikkelde een nieuw kader, niet uit aluminium maar opnieuw uit chroom molybdeen. Volgens de Oostenrijkse ingenieurs moet dit op het volledige viertakt gamma zowel stabiliteit als stijfheid garanderen zonder compromissen te doen op het vlak van comfort en handelbaarheid. Dankzij het nieuwe kader werden er ook kostbare grammen bespaard op het totale gewicht.

Op dit nieuwe kader, met de bedoeling om de stabiliteit nog te verbeteren, wordt een nieuwe grote aluminium achterbrug geënt. Deze achterbrug werd achteraan versterkt en laat ook toe om een bredere achteras (van 20-25 mm) te gebruiken. Ook voor de bevestiging van de vering werd tegenover het 2012 model een gewichtsbesparing gevonden. Qua vering krijgt de SX-F 450 achteraan een WP Suspension demper van de laatste generatie die moet de tractie verbeteren en tegelijk meer comfort bieden om kleine oneffenheden op te vangen. Om de stabiliteit van de 350 SX-F te verfijnen krijgt die voor 2013 een hardere demper. Vooraan vinden we uiteraard ook een WP Suspension terug met een herziene 48 mm vork met cartridgesysteem en stuggere veren voor de 250 en 350 SX-F. Behalve een verbeterd gevoel biedt deze nieuwe vering ook een constante gedrag voor de volledige wedstrijdduur, dankzij een nieuw ontwikkelde olie. De nieuwe zwart geanodiseerde triple clamp werd 80 g lichter en tegelijk ook stijver. Het nieuwe T-stuk kwam er vooral om het nieuwe voorspatbord te kunnen integreren. Die nieuwe modderrvanger ziet er niet alleen heel design uit, hij is vooral stuk stijver dan het oude model. We noteerden ook een opnieuw gedesignde luchtfilterkast waarvan de capaciteit verhoogd werd, verder is er het Renthal 827 Fatbar stuur en de nieuwe tweekleurige grips met het KTM logo via ‘in-mould’ technologie erin verwerkt. Voor de radiatoren zelf werd beroep gedaan op een nieuwe leverancier: WP radiatoren. De radiatoren zouden beter bestand moeten zijn tegen crashes. Excel tekende voor de velgen en voor de remmen ging KTM te rade bij Brembo.

In het rijtje vernieuwingen mag ook de nieuwe 7,5 l benzinetank niet ontbreken. De dop daarvan maakt vanaf nu komaf met het kwart draai principe om terug te keren naar een klassieker model. De benzinefilter zal voortaan ook gemakkelijker te demonteren zijn, en wie al eens een uithoudingsrace rijdt zal het appreciëren dat je zonder bijkomende aanpassingen een EXC (enduro) benzinetank kan monteren op een SX-F KTM.

Lichter, compacter, krachtiger

De bovengenoemde noviteiten zijn leuk, al blijft het stokpaardje van de 2013 450 SX-F zijn motorblok. De 450 met dubbele bovenliggende nokkenas en vier uiterst lichte titanium kleppen is niet alleen lichter en compacter dan zijn voorganger maar ook krachtiger. Om dit drievoudige doel te bereiken moest de Oostenrijkse fabrikant al haar ervaring en know-how bovenhalen. De cijfers die de fabrikant zelf opgeeft zijn ronduit indrukwekkend: het maximum aantal toeren is begrensd tot 11.500 rpm, hij levert maar liefst 60 pk en op de weegschaal slankte hij 2,5 kg af! De belangrijkste vernieuwingen ten opzichten van de 2012 modellen liggen in de langere slag (63,4 mm tegenover 60,8 mm) en een kleinere boring (95 mm in plaats van 97 mm), een grondig gereviseerd elektronisch Keihin injectiesysteem, een krukaslager drie door olie onder druk wordt gesmeerd (waardoor het blok toelaat meer dan 11.000 rpm te draaien zonder risico’s voor de betrouwbaarheid) en een nieuwe versnellingsbak met slechts vier versnellingen.

De 250 SX-F volgt de trend

de 450 SX-F eiste de voorbije maanden alle aandacht op van de Oostenrijkse ingenieurs en toch is de kleine 250 SX-F niet minder onder andere genomen voor volgend modeljaar. De MX2 KTM was in zijn klasse reeds de referentie maar net zoals de 350 profiteert ook hij van het nieuwe frame dat ontwikkeld werd voor de 450 SX-F. Daarenboven kreeg de 250 SX-F ook een nieuwe motor. De gelijkenis met het 350 SX-F blok is treffend. In vergelijking met de 250 SX-F van vorig jaar produceert de nieuwe motor maar liefst vijf pk extra! Behalve andere carters en een andere krukas, zijn ook de boring en slag verhouding totaal verschillend. De diameter van de zuiger werd 2 mm groter terwijl de slag 2,5 mm verloor. Daardoor kan het nieuwe KTM blok zomaar even 14.000 rpm aan! Een elektrische starter behoorde reeds vorig jaar tot de standaarduitrusting, dit jaar verliest de 250 zijn kickstarter helemaal. Kwestie van het gewicht verder te verlagen. KTM heeft zich heel wat moeite getroost om geluidsoverlast binnen de perken te houden door voor elk van de viertakt modellen nieuwe uitlaten te ontwikkelen. Tegelijkertijd werden de prestaties verbetert en beantwoorden de motoren aan de normen die in 2013 van kracht zullen zijn.

Net zoals de tweetakt modellen (125,150 en 250 cc) onderging de 350 SX-F geen ingrijpende veranderingen. De derde generatie van de populaire 350 evolueert wel wat betreft prestaties en betrouwbaarheid.

Van de ene verbazing in de andere

op het circuit van Citta di Castello in Italië waar KTM de nieuwe modellen voorstelden, kon de 450 SX-F perfect uitpakken met zijn nieuwe kwaliteiten. Wie weg is van de grote KTM omwille van zijn uitzonderlijke kracht zal niet ontgoocheld zijn. De KTM 450 blijft zonder twijfel de krachtigste motor in zijn categorie. Wie zijn gebalanceerde frame op prijs stelde zal nog meer genieten van het 2013 model, dat de grenzen van de perfectie verkent met een subtiele mix tussen stijf en ligt. Wie de huidige 450 een beetje te veeleisend vindt omwille van zijn compromisloze blok zal aangenaam verrast zijn door het zachte en gemakkelijke karakter van de nieuwe 450 SX-F. Door de nieuwe verhouding boring/slag is de motor veel progressiever dan vroeger.

Ook heel laag in de toeren blijft bij perfect draaien, zonder de minste turbulentie. Daarna klimt het Oostenrijkse blok gezwind in de toeren maar zonder brutaliteit. Al dat geweld blijft constant onder controle en dat geeft vertrouwen! Vooral omdat het gevoel van controle nog wordt versterkt door het chassis en de vering die erg voorspelbaar reageert.

Op het circuit van Citta di Castello, dat er perfect geprepareerd bijlag, was de vering erg comfortabel maar toch voldoende stijf. Over de vierbaks schakeldoos hebben we weinig commentaar. De verhoudingen zijn uitstekend gekozen en meestal heb je voldoende aan tweede en derde versnelling. 

Een andere aangename verrassing van deze test was de 250 SX-F. Oké op papier zijn de veranderingen minder ingrijpend dan die van de grote broer maar toch werd er 2013 MX2 KTM een revelatie. Vergeet wat je weet over het model 2012 want de nieuwe motor goed het over een heel andere boeg. Zonder twijfel is de nieuwe te 250 SX-F een stukje veeleisender dan zijn voorganger. Het nieuwe model heeft bijna geen inertie, de motor levert zijn kracht vooral hoog in de toeren en zijn temperament doet dan ook meer aan 125 cc denken. We hadden de neiging om meer op de koppeling te rijden maar aangezien dit een hydraulisch model is (zoals op het volledige gamma), was dit absoluut geen reden tot klagen!

Nog heel even over de nieuwe 85 cc. Uiterlijk sluit dit model mooi aan bij de rest van het SX en SX-F gamma. Hoewel het vorige gamma nog steeds zeer populair en performant is, vond men het in Oostenrijk toch tijd voor evolutie. Die kwam er op heel wat vlakken: nieuwe cilinder, nieuwe krukas, nieuwe inlaatkleppen en uitlaat, nieuwe veringen, een herziene hydrologische koppeling en versterkt chassis zijn hier de belangrijkste nieuwigheden. De kids zullen content zijn! De prijzen voor al dat fraais vind je hier.

Tekst: Olivier Evrard
Foto’s: Gary Freeman/KTM