Waarom MX niet in de brede media verschijnt…
Vaak hoor ik klagen. Waarom zoveel voetbal, zoveel wielrennen of zelfs zoveel hockey in de kranten en televisie en geen motorcross?! Het antwoord is een complexe puzzel van verschillende factoren. Eén van die factoren is de volgende: “De Belgische MX piloot geeft in het algemeen geen bal om een stuk(je) in ‘Het Laatste Nieuws’, ‘De Gazet van Antwerpen’, ‘Het Belang van Limburg’ of zelfs ‘Sporza’ geeft. Waarop baseer ik deze stelling? Op ervaringen van journalisten uit de mainstream media van o.a. Het Belang van Limburg en van de Persgroep. Hier volgen twee recente voorbeelden. Ik zou de lijst gemakkelijk nog veel langer kunnen maken, maar typerend zijn deze illustraties zeker en vast.
De krant ‘Het Belang van Limburg’ nam voor de Grand Prix van Bulgarije contact op met enkele van de betere Belgische motorcrosspiloten. Nadat noch de piloten zelf, noch het team reageerden op de talloze contact pogingen verscheen Fransman Gautier Paulin in ‘HBVL’. Dit breed uitgesmeerd over twee pagina’s. Monster Energy, Kawasaki en alle andere sponsors van de piloot wreven zich tevreden in de handen.
Deze week hoor ik van een journalist een gelijklopend verhaal. Een journalist die werk wil maken van meer motorcross in de brede media is toch steeds een zegen? Toch blijven e-mails en telefoons onbeantwoord. Jammer, de desbetreffende piloot heeft alles om de Belgische motorcross uit het mediaslop te halen. Charisma, vloeiend meertalig en resultaten die het brede publiek kunnen inspireren om de sport terug te volgen.
Het enige dat ik dan ook kan zeggen is dat het jammer is dat in beide gevallen ze niet lijken te beseffen dat (buiten het weekend) met perslui omgaan ook deel uitmaakt van de job. Misschien is dit een aspect dat minder geliefd is, maar deze jongens krijgen geld op hun rekening om te doen wat ze als kind al graag deden. Dan is een opoffering als een halfuurtje bellen op dinsdag peanuts nietwaar?!
Daarbij kan deze kleine opoffering een grote return opleveren. Als onze sport terug wordt opgepikt door de brede media en de interesse kan terug gewekt worden bij Belgische sponsors die zich engageren voor TV-uitzendingen van het WK MXGP dan zal de marktwaarde van deze piloten stijgen. Daarnaast weet iedereen ondertussen ook wel dat het startgeld dat betaald wordt in BK’s en Internationale wedstrijden niet enkel bepaald wordt door de snelheid van de piloot, maar ook door de populariteit. En waar kun je deze aanscherpen?! Zo is de cirkel rond.
Tekst: Matthias Van Eeckhoven – Foto: CDS
Ook te lezen
De finale van het MXGP-kampioenschap wordt gehouden in Spanje
Infront Moto Racing kondigde vandaag aan dat de Spaanse locatie Cózar als gastheer voor de spannende laatste ronde van het 2024 MXGP kampioenschap zal fungeren. Het de derde Spaanse GP …Team HRC Honda naar Portugal met Tim Gajser als enige rijder
Het 2024 MXGP-wereldkampioenschap begint dit weekend aan de eerste van drie races op rij in Agueda, Portugal voor de vijfde ronde in deze spannende strijd. Het volgende weekend gaat het …VIDEO: Roger De Coster over de communicatie met de rijders
In een video-interview met Roger De Coster komt de moeilijke start van de KTM-jongens in de VS ter sprake. Het gaat over de set-up van de motoren en hoe iedereen …Een update over de blessure van Tyla van de Poel
Tyla van de Poel crashte tijdens de EMX125 in Arco di Trento en brak hierbij zijn scheen en kuitbeen. Een andere piloot raakte op een springschans zijn voorwiel waardoor hij …
Uw reacties