X

Gesprek met Villopoto na zijn moeilijk MXGP debuut

Jammerlijk word de overwinning van Red Bull IceOne Husqvarna Racing rijder Max Nagl afgelopen weekend wat overschaduwd door de aanwezigheid en debuut van Monster Energy Kawasaki Racing rijder Ryan Villopoto. Het is misschien niet rechtvaardig, maar het was een tijdje geleden dat er zo wereldwijd werd uitgekeken naar de start van het MXGP seizoen. Villopoto`s deelname aan de openings Grand Prix in Losail was dan ook meteen het grootste nieuws van de 2015 campagne.

RV`s 9 en 8 plaats was dan wel een verrassing. Vele beweerden dat hij met zijn snelheid wel eens een van de favorieten was op het snelle, breed en relatief gemakkelijk circuit in Losail. Maar het circuit lag er moeilijker bij dan vele verwacht hadden en dat betekende dat vele verontrust waren met de geteste set-up voor Qatar. Nagl ging dan ook duidelijk beter over het circuit met zijn WP-systeem dan een Villopoto die met zijn Showa-systeem het moeilijker had en steeds in het gevecht lag met het circuit. Hij vloog dan wel snel over het circuit in de eerste reeks nadat hij tweemaal van de laatste plaats moest komen.

Het was natuurlijk niet gemakkelijk om uit de achtergrond van het MXGP deelnemersveld te komen , terwijl de leiders seconden per seconden verder weg liepen. Ryan liet de motor al stil vallen bij de start van de eerste reeks, daarna kwam hij nog eens in de problemen door de Spanjaard Jose Butron. In de tweede reeks verloor hij zijn achterrem toen hij in duel lag met MXGP Rookie Romain Febvre.

Kijken naar Ryan was zoals kijken naar een trailer van een zeer goeie film, iets dat je zeker wil zien en nooit weet wat er allemaal gaat komen. Maar dan misschien toch wat terreur gesteld omdat je er veel meer van verwacht had. Na de wedstrijd wist hij wel dat de resultaten niet echt overeen komen met zijn profiel en status.
“Pretty s**t,”zei hij na afloop van zijn debuut in de MXGP.”Al dat ik weet dat het altijd beter en beter gaat als we het circuit op gaan. Van gisteren tot heden gaat het steeds maar beter. We hebben nog wel wat dingen te verbeteren aan de motor en de set-up om dit ding in betere condities nog beter te laten lopen. Het is nog niet de US set-up maar we zijn er kort bij. Maar we werken er aan.”

Wat vind je van deze locatie hier in Losail? Hoe voelde dat aan?
Ik denk dat deze plaats wel uniek is om onder kunstlicht te rijden, maar ik denk ook wel dat het wat beter kan om s`avonds te rijden. We scoorden wat punten en dat was goed, maar voor mij is het toch wat leren aan heel het systeem van hoe het werkt. Ik heb nog nooit op zaterdag gereden om zondag wedstrijd te rijden of tweemaal dertigminuten training en dan twintig minuten kwalificaties met op wedstrijddag nog eens vijftien minuten warm-up sessie en daarna de twee reeksen. Dat is meer rijden in een weekend dan dat ik gewend was in de States. Ik moet er nog aan wennen.

U scheen wat te vechten met de motor..het was duidelijk dat jij je niet zo comfortabel voelde…
Ik heb zeker wat zitten sukkelen. Vooral in de tweede reeks toen de achterrem wat wegviel halverwege de wedstrijd. Maar ik moest daarmee verder dus. Al bij al was het een mooi “shit weekend” maar er komen nog een heleboel wedstrijden aan. Als we blijven verbeteren en deze weg kunnen blijven in slaan dan zal het wel spoedig in orde komen. We deden het niet slecht… maar verloren wel wat punten.

Wat waren je eerste gedachten om voor het eerste deel uit te maken van de MXGP…
Ik ben zeker dat er een paar gek worden als ze mijn resultaten bekijken. Ik weet dat dit gebeurt, maar ik heb toch de ballen gehad om naar hier te komen en hier te racen. Het zal niet gemakkelijk zijn en ik heb ook nooit gezegd dat het gemakkelijk zou gaan worden. Maar we blijven verder werken en vooruit kijken.

Tekst: Adam Wheeler / OTOR
Foto: CDS