X

Test Michelin Starcross 5: De nieuwe generatie MX-banden

Recent heeft Michelin hun nieuwe gamma cross en crosscountry banden voorgesteld. De Franse bandenconstructeur rekent er met hun Starcross 5 gamma op dat ze hun stempel zullen kunnen zetten op de reeds vrij concurrentiële bandenmarkt. Dit vooral door zowel de meest veeleisende rijders alsook de amateurs een band te kunnen voorschotelen die superperformant en aangepast is aan alle omstandigheden.

Starcross 5 komt in 4 versies (Hard, Medium, zacht  en zand) en in niet minder dan 21 afmetingen. Moeilijk dus om jouw band niet te vinden in dit brede aanbod. Het belangrijkste kenmerk van het assortiment Starcross 5 is het unieke karkas ontwikkeld door de R&D afdeling van het Franse merk. Gemaakt van materialen met een hogere dichtheid die nog sterker zijn dan de vorige generaties van de Starcross, is de nieuwe karkas bovendien ook lichter dan voordien (300g tot 700g voor de achterbanden en 150g – 200g bij de voorbanden) wat het mogelijk maakt om banden te verkrijgen met indrukwekkende karakteristieken en prestaties: een betere tractie plus een meer lineaire reactie in bochten , de mogelijkheid om te rijden met een hogere druk zonder verlies van tractie en comfort, eenvoudigere montage enz … Dit is wat Michelin ons garandeert !

Het design van de noppen die gebruikt wordt op de verschillende versies van de Starcross zijn eveneens het gevolg van een diepgaande studie van de ingenieurs. Zij werden ontworpen om het contact met de grond te maximaliseren voor een optimale tractie en wendbaarheid, zelfs in de meest extreme condities.

De medium en zachte modellen zijn ontwikkeld om een ​​breed toepassingsbereik te bieden en zijn daarom uiterst veelzijdig. Hoe kan je beter antwoorden aan de vraag van vele rijders door een veelzijdige band aan te bieden die op bijna alle ondergronden goede prestaties levert. In cross-country, een discipline waarin Michelin ook veel energie in investeert, is dit een must omdat de ondergrond constant anders is. Er wordt van rotsachtige trails overgegaan naar zanderige circuits of een padje in de bossen. In een motorcross wedstrijd kan de omloop natuurlijk ook transformeren van een modderige omloop tot een harde ondergrond die het rubber afvreet.
Het hoofddoel van de ontwikkeling van het Starcross 5 gamma was voor Michelin het kunnen aanbieden van een brede basis van gebruik met behoud van de duurzaamheid van het product.

Op papier een veelbelovende band dus, wij konden niet wachten om dit ook in realiteit op de motor te testen. En een cross country wedstrijd leek ons de ideale gelegenheid om de nieuwe Michelins aan de tand te voelen. Specialist in deze discipline Thierry Klutz, die ondermeer dit jaar winnaar werd in de 12u van La Chinelle, heeft jaren ervaring op het gebied van banden en leek ons de perfecte persoon om de test uit te voeren. Voor de eerste twee proeven monteerde Klutz vooraan de Michelin Starcross 5 soft 90/100-21 en achteraan de 120/90-18 op zijn KTM 450EXC. Deze twee proeven van 4 uren worden gereden op een variërende ondergrond. Er werd gestart op een omgeploegd stuk land, alvorens na het bos over te gaan op een sectie met platte stenen om uiteindelijk te finishen op een super snelle sectie waar de ondergrond als ‘betonhard’ wordt omschreven.

“Voor ik van start ging merkte ik dat dankzij het soepele rubber het een pak gemakkelijker is om de banden met de mousse te monteren.”, aldus Klutz. “ Ik was verrast tijdens het rijden door de grip en de tractie van de achterband bij zowel het remmen als het accelereren. Zeker in de tweede proef wetende dat ik reeds een proef gereden had met de band. Ook de voorband heeft me op geen enkel moment in de negatieve zin verrast. De grip bleef verbazend goed en ik werd nooit verrast, zowel op harde als zachtere ondergrond bleef ik de hele rit de volledige controle behouden. Deze band was super in alle omstandigheden.”

Dit zijn prestaties die ons door Michelin waren beloofd, en ook bevestigd worden door een piloot van hoog niveau zoals Klutz. Maar kunnen deze prestaties ook behouden worden of leiden ze tot een snellere slijtage?

“De duurzaamheid van een band is iets waar ik veel belang aan hecht”, gaat Klutz verder. “ In een lange proef is het meestal heel belangrijk om een juiste consensus te vinden tussen de duurzaamheid en aanvallen. Met de nieuwe Starcross 5 is het minste wat je kan zeggen over de banden dat ze voldoen aan de verwachtingen. Na ongeveer 4 uur wedstrijd waren beide banden nog steeds in goede staat om nog van start te gaan aan de volgende proef, want geen enkele nop was afgescheurd. Deze noppen vertoonden natuurlijk wel wat slijtage en waren wat meer afgerond, maar in deze staat voldoen deze nog ruimschoots voor het merendeel van de piloten.”

De duurzaamheid is dus ook van toepassing op deze banden, ondanks het gebruik van de “Soft” banden. “Dit is echt enorm positief, want ik moet toegeven dat ik dit niet had verwacht als ik het ‘open’ design van de noppen zag. Na 4 uur zag de band er echt nog heel goed uit. De voorband zag er nog als nieuw uit en vertoonde met moeite afrondingen aan de noppen” besloot een enthousiaste Klutz.

Het StarCross5 gamma is vanaf nu verkrijgbaar bij jouw verdeler. Aarzel dus niet om deze nieuwe generatie crossbanden te ontdekken !