X

Benzine-injectie voor KTM’s enduro tweetakten!!!

KTM heeft aangekondigd dat ze ‘s werelds eerste serie geproduceerde tweetakt enduro’s met directe injectie gaan lanceren! In mei zal KTM de 250EXC TPI en 300EXC TPI introduceren. Beide modellen behoren tot het 2018 gamma.

Over directe injectie voor tweetakt motorcross modellen werd helaas nog niets bekend gemaakt. Met de brandstofinjectie voor de enduro tweetakten heeft de Oostenrijkse fabrikant wel een absolute doorbraak te pakken. Dat KTM enorm investeert in onderzoek en ontwikkeling in Mattighofen is al langer duidelijk. Als grootste voordeel van de TPI (Transfer Port Injection) technologie vermeld KTM een drastisch verlaagd brandstofverbruik. Het is ook niet langer nodig om pre-mix benzine te voorzien of de sproeiers af te stellen!

Joachim Sauer, KTM Product Marketing manager: “Dit een fantastische ontwikkeling voor KTM! We zijn al een tijdje bezig met het op punt stellen van tweetakt brandstofinjectie. Daarbij wilde we competitieve motorfietsen bouwen met alle voordelen van directe injectie, maar wel volgens ons ‘Ready to Race’ principe. Dit was echt een heel belangrijke overweging zowel bij het testen als de ontwikkeling zelf. We kijken enorm uit naar wat deze wereldprimeur zal teweeg brengen in dit segment!”

Op dit moment wil KTM over de revolutionaire nieuwe TPI techniek niet meer kwijt. Ze laten ons dus nog even in spanning tot de internationale media presentatie op 15 mei! De technologie werd wel al getest in ‘real-life conditions’ zoals the Roof of Africa Hard enduro eind vorig jaar. De 2018 KTM 250EXC TPI en KTM 300EXC TPI motoren worden in Europa vroeg in de zomer bij de dealer verwacht. Wordt vervolgd!

Foto’s: Enduropro/KTM