X

Vijf minuten met Sven van der Mierden

In de ONK MX1 tussenstand prijkt Sven van der Mierden (Husqvarna SKS Racing) op de 7de plek. Aangezien het kampioenschap nog lang is, zegt dat weer niet zoveel. Wie van der Mierden al zag rijden weet echter dat het goed zit! De jonge coureur uit Valkenswaard haalde het voorbije weekend bovendien het podium in Axel. MXMag schoof bij Sven aan tafel in de gezellige kantine van REX Axel.

Het lijkt alsof je al jaren meedraait in de MX1. Wat een debuut op de 450!
Sven van der Mierden:
“In januari ben ik met de 450 beginnen rijden. Op dit moment mag ik zeker niet klagen over hoe het loopt. Het was super om in Axel het podium te pakken. Al had ik natuurlijk ook wat geluk met de diskwalificatie van Micha-Boy De Waal. Verwachtingen vanuit het team zijn er dit jaar niet. Gewoon zo goed mogelijk mijn best doen en zo hoog mogelijk scoren.”

Heb je de wintertraining ander aangepakt om over te stappen naar de MX1?
van der Mierden:
“Ik train bij Bart Nelissen en die heeft de voorbije maanden wel meer de nadruk op krachtoefeningen gelegd ja. Dat moet ook want anders breekt zo’n 450 je wel snel af! Eén rondje pushen, voel je ook meteen. Voor jet het weet heb je dikke armen. Da’s toch anders dan met een 250.”

Hoe heb je de motor naar jouw hand gezet?
van der Mierden:
“Het team wist precies hoe ik de motor wilde en Hans Koenen (red, technisch manager van SKS Husqvarna en eigenaar van 4-Stroke MX Service) voelde goed aan wat nodig was voor mij. Zo zijn de tandwielverhoudingen veranderd om ‘m wat milder te maken. Het is de bedoeling dat ik met de motor rijd, en niet andersom!”

Met deze vorm zou het mooi zijn om je ook in de MXGP van Valkenswaard te zien, meteen ook in jouw achtertuin.
van der Mierden:
“Dat is ook zo. Mooi om mee te pakken, maar we moeten even kijken hoe dat gaat. Loop het daar goed dan zou het kunnen dat we er nog enkele meedoen. Anders hoef je daar niet aan te denken, dan breek je maar af dan dat je opbouwt.”

Wat zijn jouw doelen dan dit jaar?
van der Mierden:
“Ik wil vooral kijken hoe ver ik kan komen in de Dutch Masters of Motocross. Daarnaast staan ook de ADAC MX Masters wedstrijden op mijn kalender.”

Het sterkste punt van Sven van der Mierden is…
van der Mierden: “Nooit opgeven! Ik moét gewoon de finish halen. (glimlacht) Al is het maar met een halve arm.”

Zelfs toen je nog maar enkele keren op de 450 had gereden, werd ook de Red Bull Knock Out een meevaller?”
van der Mierden: 
“Dat ging wel direct goed daar, over die twaalfde plaats was ik op zich wel tevreden. Het blijft ook een pittige race! Die strandraces zijn wel mooi, als het even kan zou ik er dit jaar nog wel enkele willen meedoen.”

Van wie heb jij als rijder het meest opgestoken?
van der Mierden:
“Dat ligt net even anders dan bij de meeste rijders omdat mijn pa een voetballer was. Onze opa die is al héél lang betrokken bij de bond. Niemand heeft me gezegd zo of zo moet het. Ik heb alles zelf uitgezocht. Toch heb ik al een leuke crosscarrière achter de rug.”

Denk je wel eens aan een volledig seizoen Grote Prijzen?
van der Mierden:
“Het blijft wel ergens een doel maar je moet ook relaistisch zijn. Op dit moment werk ik gewoon vier dagen in de week zodat ik op woensdag met de motor kan gaan trainen. GP’s rijden kost zoveel geld het is niet eenvoudig omdat zomaar voor elkaar te krijgen.”

Wat verwacht je van de Dutch Masters in Oss dit weekend?
van der Mierden:
“Ik kijk er wel naar uit. Ze hebben ook een paar dingen aan de baan veranderd om het wat vloeiender te maken. Een afstapper ligt er nu ook in. Oss vind ik wel een mooi parcours om te rijden. Het deelnemersveld is écht sterk, daar staat gewoon de halve wereldtop aan de start!”

Hoe kunnen amateurcrossers wat opsteken van jouw karakter en doorzettingsvermogen?
van der Mierden:
“Altijd zoveel mogelijk plezier in het rijden hebben. Dat is het belangrijkst. Als je dat niet hebt, gaat het hellemaal niet. Zorg er dus voor dat je er plezier aan beleeft dan gaat het vanzelf beter!”

Veel plezier zondag!
van der Mierden:
“Dankjewel!”

Foto’s: SKS Husqvarna / Huub Munsters