X

Exclusief interview met Micha-Boy De Waal!

Wat is er mooier dan iemand die steeds het beste van zichzelf geeft? Of het nou zijn dag is of niet Micha-Boy De Waal geeft altijd het volle pond! In de vierde ONK ronde in Markelo pakte dat prima uit want De Waal werd er knap tweede. Met de tweede ronde van de Dutch Masters of Motocross zocht mxmag de No Fear Jumbo BT Motorsport rijder op voor een praatje!

Een betere ambassadeur dan Micha-Boy kan No Fear zich niet wensen. Check zijn instagram account en kijk dan eens naar mega-klapper die Floris van den Elsen vastlegde in Oss! Dat bedoelen we dus. De 21-jarige motorcrosser uit Veen gold als een groot talent maar kende moeilijke jaren. Nu hij op de BT Motorsport Honda zit, heeft hij opnieuw een positieve trend ingezet.


Tevreden over hoe het nu gaat?
Micha-Boy De Waal: “In het algemeen wel. De winter was redelijk kort want eind vorig seizoen ben ik geopereerd aan mijn kruisbanden. Maar het rijden gaat toch goed en de voorbereiding ging op zich wel lekker. In de Wintercross in Groesbeek stond ik op het podium, daarna ook in Mill en nu dus Markelo. Het team bevalt me goed, de Honda bevalt me zeer goed.”

Je zou ook nog best MX2 kunnen rijden. Het is niet zo dat het om één of andere reden moet.
De Waal:“Dat is zo, maar de CRF450R ligt me enorm. Het rijden gaat er lekker op, de prestaties zijn goed en ik heb goede mensen om me heen in het team. Ik geef wel toe dat het soms lastig is want ik ben maar een iel manneke en die motor is écht krachtig hoor! Eigenlijk heb ik hier alles wat ik nodig heb.”

Die richting die je nu uitgaat, heeft wel zo zijn gevolgen.
De Waal: “Ik heb er altijd van gedroomd om top-5 rijder te worden in het WK MX2. Dat is nu inderdaad niet meer aan de orde omdat ik al 21 ben. Zelfs bij een overstap heb je dan niet zo lang. Daarom heb ik me nu toegelegd op de 450 om daar alvast aan te wennen. Ik wil in ieder geval mijn snelheid opbouwen.”

De CRF450R heeft veel goede reviews gekregen, is de stap dan zo groot ten opzichte van het vorige model?
De Waal: “Ik vind persoonlijk van wel. Natuurlijk heb ik vorig jaar op het 2016 model gereden en toen ik de eerste op de 2017 stapte, schrok ik wel van het vermogen. Da’s toch opvallend gestegen. Na een paar keer rijden, hebben we ‘m dan gekregen zoals we zelf willen. Nu loopt hij goed én ook heel belangrijk ik kan er ook mee rijden!”

Waar liggen jouw ambities dit jaar?
De Waal: “Ik wil wel graag enkele wildcards meepikken in de MXGP maar dat hangt er echt vanaf hoe het gaat en hoe mijn snelheid is. Het is belangrijk om te weten dat ik er ook thuis hoor. Als ik ga om rond te rijden op plaats 30 dan hoeft het ook niet. Maar het zit wel in de planning.”

Op dit moment ben je geen prof. Hoe gaat dat?
De Waal: “Klopt, ik werk in het bedrijf van mijn vader die heeft een houtspuiterij. Hij geeft me de mogelijkheid wel om te trainen en om me voor te bereiden… (glimlacht) Maar ik moet wel werken anders komt er ook niks binnen natuurlijk.”

Het lijkt wel alsof je bij No Fear Jumbo BT Motorsport bent thuisgekomen want de voorbije jaren was het ook zoeken.
De Waal: “Ik heb natuurlijk bijna drie jaar bij HSF Logistics Motorsport gezeten maar daar kreeg ik ook een zware blessure. In 2014 was dat. Op training in Spanje brak ik mijn bovenbeen, heup, schouderblad en vijf ribben. Eerst dacht ik, ‘ik stop er gewoon mee.’ Maar toen ik herstelde ben ik er toch anders over beginnen denken. Daarna ben ik bij GDI Husqvarna gaan rijden. Dat was mijn eerste jaar MX1 ook. Het jaar daarop ben ik weer naar Theo Eggens gegaan waar ik 250 reed. Na 3 maanden in 2016 ben ik dan overgestapt naar BT.”

Wat verwacht je van Harfsen komend weekend?
De Waal:“De eerste Dutch Masters of Motocross in Oss was wat tegengevallen. Het was gewoon mijn dag niet. In Harfsen komen er weer wat kleppers aan de start dan hoef je niet van een podium te dromen! Als ik een goede dag heb, kan ik wel richting top-5. En als ik er op blijft zitten, komt het helemaal goed. Dat is nog wel eens probleem.”

Rustig blijven, is dat jouw grootste uitdaging?
De Waal:“Je moet wel rustig blijven anders straft die 450 jou meteen af. Ik ben nog niet rustig zat hoor. De mensen om me heen zeggen wel eens dat ik nog wat te vaak die MX2 stijl in me heb. Naar mijn gevoel gaat het dan weer stukken beter dan 2,5 jaar geleden. Zeker qua techniek en het rijden zelf. Als we zo kunnen blijven verder bouwen, moeten we over een jaar of anderhalf jaar weer veel verder staan.”

Vanwaar jouw nummer 44?
De Waal:“Ik heb het niet helemaal zelf gekozen. Vorig jaar reed Marc De Reuver nog voor BT Motorsport. Hij reed natuurlijk met 14 en dan was 44 een nummer dat daarbij past. Zo is het gebleven. Mijn nieuwe teammaat Jim Kanters heeft dan 33, het ziet er leuk uit op die manier. Ik heb door de jaren al veel nummers gehad maar zelf vind ik 44 wel een mooi nummer.”

Ben je bijgelovig?
De Waal: “Nee helemaal niet, ik moet wel meer in mezelf gaan geloven. We gaan er aan werken en dan hoop ik er aan het eind van het seizoen te staan.”

Heb je wat opgestoken van Marc De Reuver als teamgenoot?
De Waal: “Ja, hij is een echte zandspecialist hé. Daar kan je toch wat van opsteken qua rijden. Jammer dat hij voortijdig moest stoppen maar hij is nog vaak bij het team. Op een wedstrijd is hij ook nooit te beroerd om me een tip te geven en hij weet zeker over wat hij praat.”

Marc (red. De Reuver) geeft ook grif toe wat hij zelf ooit verkeerd heeft gedaan.
De Waal: “Absoluut, dat maakt ‘m niks uit. Hij is altijd heel eerlijk. Nu begeleid hij ook Pauls Jonass  en ik denk dat Marc veel meer verstand van zaken heeft dan wat mensen ‘m aangeven!”

Bas Verhoeven van BT Motorsport heeft ook op hoog niveau gereden. Houd hij zich bezig met jouw training en dergelijke?
De Waal:“Bas is natuurlijk ook heel druk met z’n eigen bedrijf. Maar hij komt wel zoveel mogelijk kijken als hij kan en als het lukt met z’n gezin. Op de wedstrijden doe ik alles samen met de monteurs. Als Bas erbij is dan is-ie natuurlijk heel betrokken. Hij geeft raad en staat me bij waar hij kan. Als hij niet aanwezig is dan houden we contact met de telefoon. Elke woensdagmiddag probeert hij er wel bij te zijn. Hij is dus toch heel nauw betrokken. Een trainer heb ik niet maar ik kan wel met mijn vragen terecht bij Bas. Of ik steek links of rechts zelf mijn licht op.”

Is een trainer geen must als je vooraan wil meerijden?
De Waal: “Een trainer is wel leuk maar ik moet vooral mijn eigen lichaam leren kennen. Op dit moment heb ik niets te klagen. De conditie is goed, en ik kan blijven gaan tot het einde van de manche.”

Als jong talent zijn er veel ogen op jou gericht. Blijven de successen dan uit -om gelijk welke reden- is er ook minder aandacht. Nu zit je eerder in een underdog positie, bevalt jou dat?
De Waal: “Nou, ik weet niet of ze minder naar mij kijken! Want op dit moment gaat het hartstikke goed en de mensen om me heen zullen wel zien dat ik er sta. Wat andere mensen denken, raakt me niet zo. Van mijn ouders, het team en een klein groepje mensen neem ik wat aan. De rest laat ik links liggen.”
Je wel jouw reputatie tegen, dat je er al eens bij gaat liggen.
De Waal:“Ik doe gewoon mijn best en ik zal nog wel eens vallen horen. Of domme dingen doen. Maar ik geef me altijd helemaal, ik ga er altijd 100% voor. Ik zal nooit zomaar stoppen of er met m’n pet naar gooien. Mijn inzet is altijd 100%. Ook al gaat het niet dan doe ik het nog. Dan zien we wel wat er uitkomt.”

Dat siert jou enorm Micha-Boy. Bedankt voor het gesprek en veel succes in de komende wedstrijden!
De Waal: “Graag gedaan!”

Foto’s: Huub Munsters