X

TEST: KTM Factory Racing

Twee wereldtitels, zowel in de MXGP klasse als in de MX2 klasse, kan KTM nog meer wensen? Pauls Jonass heeft er een sterk en regelmatig seizoen opzitten en heeft dit kennelijk goed gevierd tijdens de laatste Grote Prijs van Frankrijk in Villars Sous Escot. Antonio Cairoli kon zijn titel daarentegen al vieren tijdens de Grote Prijs van Nederland op het moderne circuit in Assen. Toch werd er in Villars Sous Escot ook nog goed gevierd. Maar op het einde van het seizoen ging de meeste aandacht vooral naar een superieure Jeffrey Herlings die zoals iedereen weet ook op een KTM rijdt. Wat maakt deze KTM’s nu zo goed? Zijn het de rijders? De motors? De entourage? Enkele journalisten kregen alvast de kans om kennis te maken met de entourage en de motors.

De keuze voor het zanderige circuit van Veldhoven was zeker geen slechte keuze rekening houdend met de regenval van de laatste weken. Ook werd duidelijk dat de KTM’s enorm goed presteren in het zand, het podium van de MXGP klasse in Lommel dit jaar kleurde helemaal oranje. Al had ik liever een harde ondergrond voorgeschoteld gekregen met een stralende Italiaanse zon maar een circuit als Veldhoven is en blijft enorm mooi.

Cairoli is net als een alledaagse rijder!

Ik ging van start met de motor van Cairoli en mijn verwachtingen waren hoog gespannen. De motor van de 9-voudig wereldkampioen moest en zou een topper zijn. En of het een topper was! Het was de eerste KTM test voor mij waardoor de motors toch wat vreemd aanvoelden maar de vergelijking met een Husqvarna was snel gemaakt. Het frame en rijgedrag zijn zo goed als identiek met de Husqvarna. Enkele weken geleden hebben we op hetzelfde circuit de nieuwe Husqvarna getest, het was dus niet zo moeilijk om die vergelijking te maken. Op vlak van motor is er dan weer niets te vergelijken. Ik moet eerlijk zijn, de nieuwe Husqvarna’s gingen niet slecht maar de Factory KTM motoren zijn van een andere dimensie. Wanneer je denkt dat je een goede motor hebt die perfect reageert op elke put op elk circuit, met andere woorden een ideale balans tussen koppel, topvermogen en vering. Dan ben ik zeker dat je nog nooit met de motor van Cairoli gereden hebt. Zelfs in mijn stoutste dromen heb ik nog nooit met zo’n motor gereden. De power is perfect te controleren en de vering voelt zo stabiel, al stond de voorvering niet helemaal afgesteld op mijn rijstijl. Zoals iedereen wel weet rijdt Antonio met een rijstijl waarbij zijn lichaamszwaartepunt vooral achteraan de motor bevindt. Bij mij ligt dit iets meer naar voor waardoor ik soms te veel gewicht op de voorvering leg. Dit zorgde er voor dat het voorwiel soms ging ‘zoeken’ in het zand waardoor ik een minder stabiel gevoel kreeg op sommige plaatsen van het circuit. Al deze punten samengevat, de motor is rustig en niet tot het uiterste opgedreven. Ik kan gerust zeggen dat de motor niet agressief is, dit had ik wel verwacht van een wereldkampioen. Laat ons zeggen dat de motor van Cairoli een ideale motor is voor zowel de alledaagse amateur als voor de toppers in de sport.

Tijdens factory testen leer je als testrijder vaak nog iets bij over de sport of de rijder. Aangezien mijn jonge leeftijd heb ik ook nog veel bij te leren over het afstellen van de motor. Daarom heb ik voor jullie volgende tips opgesomd die ik uit deze test heb geleerd:

  • Gebruik de koppeling zo weinig mogelijk
  • Rij op de koppel van de motor
  • Een rustige rijstijl kunnen hanteren op een motor is belangrijk

Herlings “the Bullit” of zullen we toch maar “the Bull Rider” zeggen?

Nadat enkele journalisten met een bleek en verbaasd gezicht van de motor van Herlings stapten, was het eindelijk mijn beurt. Uit het interview een dag voordien had ik al opgevangen dat Jeffrey pas in het midden van het seizoen de motor echt is gaan veranderen. Ik was dus benieuwd hoe hij zijn motor nu exact had veranderd. Na enkele ronden had ik het al door, JONG GEWELD! De motor reageerde extreem snel, heel agressief maar zo stabiel. Je voelt meteen het verschil tussen de motor van Cairoli en die van Herlings. Enkel door te luisteren langs de zijlijn kan je al verschil opmerken. Al hebben de beide rijders dezelfde uitlaat, de motor van Herlings wordt steeds veel meer in toeren gejaagd aangezien hij in hoge toeren het beste reageert. Zelfs al weet je niet veel over motorcross, je kan meteen de motor van de Bullit herkennen aan het MX2 karakter dat er nog steeds inzit.

Zou je dan kunnen zeggen dat Herlings eerder met een motor rijdt die lijkt op de 350? Nee, totaal niet! De motor van Jeffrey is zeker en vast een 450 en handelt ook als een 450 maar aangezien hij het best reageert in hoge toeren net zoals een 250 is het moeilijk om een echte 450 piloot op deze motor te zetten. Al zal het waarschijnlijk voor elke rijder een aanpassing zijn op een nieuwe motor, op de motor van Herlings is het toch één van de grootste aanpassingen. Het stuur staat redelijk recht en de hendels staan best laag maar volgens Joël Smets is dit op de maat van Jeffrey. Aangezien the Bullit niet van de kleinste is en ervoor moet zorgen dat schouder, elleboog, pols en hendels in 1 lijn staan tijdens het rijden om zo arm-pump te vermijden, moeten de hendels zo laag staan.

Tips:

  • De overstap van een 250 naar een 450 loopt niet altijd van een leien dakje.
  • Neem voldoende tijd om je motor volledig af te stellen.
  • Stel je motor af volgens je eigen voorkeur en niet volgens die van een ander.

Had Pauls Jonass te veel whisky op?

Eén ding weten we zeker, Pauls Jonass heeft zijn wereldtitel gevierd als geen ander. Een motorblok, enkele banden, flessen sterke drank, … alles moest eraan geloven. Ik vroeg me dan ook af of hij zijn stuur niet heeft verzet tijdens die wilde nacht. Volledig tegen de wet van Joël Smets stonden de hendels van Jonass naar boven gewezen en het stuur naar beneden. Dit zorgt ervoor dat je een heel aparte rijstijl moest aannemen op de motor van Jonass. Buiten de vreemde setting van het stuur kon deze motor de zware condities die we voorgeschoteld kregen gemakkelijk aan. Het koppel bij het uitkomen van de bochten voelde geweldig aan. Hoe ze de 250 motoren zo sterk en snel kunnen maken weet ik niet maar het voelt net alsof je met een 300 rijdt. Ook kon ik weinig kritiek geven op de vering, de 73 kilogram van Pauls komt goed overeen met mijn gewicht en dat is duidelijk merkbaar wanneer het circuit zwaarder wordt. Wanneer de vering niet op volle snelheid wordt gebruikt handelt deze niet zoals je verwacht. Maar dat heeft u waarschijnlijk met uw eigen vering ook al gemerkt. Opnieuw komt hetzelfde naar boven als bij Jeffrey’s motor, hoe langer je met de motor rijdt, hoe beter je er mee kan rijden.

Tips:

  • Stel je motor af volgens je eigen voorkeur en niet volgens die van een ander.
  • De factory 250 motoren zijn enorm sterk en het verschil met een standaar motor is immens.
  • De kostprijs van deze motor ligt rond de €60.000, onbetaalbaar voor de gewone mens!

De kleine Spaanse held!

Klein maar dapper was het eerste wat in me opkwam tijdens het rijden met de motor van Prado. Dat hij talent heeft is een feit, na het winnen van enkele Grote Prijzen en enkele prachtige podium resultaten dit jaar kan je zeggen dat Jorge een goed seizoen achter de rug heeft. Zijn motor bleek elke wedstrijd opnieuw heel sterk voor de dag te komen en in de start was Prado meestal goed weg. Dit bevestigt het gevoel dat ik had tijdens het rijden. De motor van Prado handelde het beste in vergelijking met de andere KTM’s waarmee we tijdens de test konden rijden. Al stond de vering minder goed afgesteld naar mijn gewicht, toch had ik niet het gevoel dat ik elk moment van de motor geslingerd ging worden. Een nadeel dat ik ondervond bij elke motor is de onstabiliteit van de motor. Dankzij de goede vering werd dit wel verbeterd maar als je de vergelijking maakt met een Japanse motor voel je een duidelijk verschil. Algemeen kan ik zeggen dat de Husqvarna en KTM er boven uitsteekt op vlak van topvermogen en koppel, op vlak van frame en rijgemak steken de Japanse merken er bovenuit. Als we vooruitblikken op volgend jaar kunnen we zeggen dat Jorge op de KTM blijft en dat hij een grote kanshebber zal zijn voor de wereldtitel. Met de motor die hij nu heeft is dit zeker mogelijk, de verschillen tussen de motor van Prado en van Jonass zijn miniem op de setting van het stuur en hendels na. Mits een goede winter zie ik Jorge volgend jaar zeker naar een top 3 plaats rijden in het eindklassement van het wereldkampioenschap.

Tips:

  • Maak een beslissing, wil je topvermogen of rijgemak.
  • De factory 250 motoren zijn enorm sterk en het verschil met een standaar motor is immens.
  • Op vlak van motorblok is er weinig verschil tussen Prado en Jonass.

Besluit

Wordt je met één van deze motoren gegarandeerd wereldkampioen? Nee, tijdens het rijden voel je dat de motor veel in huis heeft en niet zoals de standaard motor handelt maar dit gaat het verschil niet maken tussen een amateur en een wereldkampioen. Kan het van een tweede plaats een eerste plaats maken? Ja dit kan, het zijn die enkele percentages die Cairoli meer heeft dan een Concalvez of een Guillod. Begrijp me niet verkeerd, dit wil niet zeggen dat Concalvez meteen wereldkampioen wordt met een Factory KTM. Hij zal wel een beter resultaat halen als alles voor hem klopt.

 













Tekst: YD
Foto: Ray Archer