X

TEST: Suzuki RM-Z 450 2018

We hebben hem leren kennen in februari. Toen was het enkel nog maar een prototype die werd getest door de piloten van het MXGP kampioenschap. Vandaag is de nieuwe RM-Z 450 realiteit. Te mooi om waar te zijn, de derde generatie van de Suzuki 450 is tot leven gebracht. Hij geeft in ieder geval een vernieuwde look aan de 450 waardoor het vorige model meteen ouderwets lijkt. Wij hebben hem getest op het parcours in Bitche (FR), en de nieuwe Suzuki werd zeker één van de grootste verassing voor het 2018 modeljaar!

Door Christophe Bertrand | Vertaling: YD

Sinds de release in 2003 en de intrede van de injectie in 2008 heeft de RM-Z 450 niet veel meer van zich laten horen. Het duurde een lange tijd vooraleer de fabrikant met een nieuwe gele 450 voor de dag kwam. We leerden hem allemaal kennen bij het begin van het seizoen onder de tent van het Suzuki MXGP team onder de vorm van een prototype. Hij werd meteen onder handen genomen door Kevin Strijbos en zijn jonge compagnon Arminas Jasikonis. De 450 werd ons  gepresenteerd op het Franse parcours van Bitche, niet ver van de Duitse en Luxemburgse grens. Onder leiding van de voormalige teammanager, tienvoudig wereldkampioen Stefan Everts, die ook al aan de basis stond van de 350 SXF KTM toen hij nog voor het Oostenrijkse merk werkte. Het is nog maar de derde generatie in zijn categorie sinds het eerste model in 2003. De stickers zijn goed onder handen genomen met enkele felblauwe touches van de jaren ’80. Het plactic heeft daarentegen een modernere look gekregen waarmee hij zeker en vast zal uitblinken tussen zijn concurrenten.

Run – Turn – Stop

De Suzuki is radicaal herzien onder het motto ‘Keep It Simple’ met een optimale verhouding tussen motor, frame en remmen. Dat is de basis voor het eerste deel van het verhaal waarbij de gele motor een volledig vernieuwde kader krijgt met een verkorte wielbasis, van 1495mm naar 1480mm. Hiermee boeken de ingenieurs van Suzuki maar liefst een winst van 700gr. Daarbij gebruiken ze nog nieuwe lichtere materialen op de motor waarmee een extra 100gr wordt gewonnen. Het aluminium reservoir zorgt voor een factory look die een streling is voor het oog maar ook op de weegschaal wordt hiermee 275gr bespaart, doch vergroot het volume van 6,2l naar 6,3l.

Door de volledig vernieuwde plastic en zadel verlicht de Suzuki met nog eens 246gr en een mooie bonus, de zitpositie van de motor is in het algemeen verbeterd. Desondanks het gewichtsverlies van de 450 RMZ 2018 toont de weegschaal nog altijd een dikke 112 kg. Hoe is dit mogelijk? Heel simpel door de terugkeer van de Showa vering van 49 mm. De luchtveringen zijn nu eenmaal lichter maar veel moeilijker om goed af te stellen.

Achteraan blijft de Showa maar gequipeerd met een nieuw systeem, BFRC (Balance Free Rear Cushion), een primeur op de RMZ. Een negatief punt voor sommigen maar wel in de richting van het motto, het BFRC systeem vermindert het aantal variaties in druk in de pomp. Dit alles resulteert in een betere absorptie door de vering, een vereenvoudigde afstelling, niet meer via klikken maar via draaien en het belangrijkste, alles op basis van druk die de gevoeligheid van de wrijving vermindert.

In het volgende hoofdstuk merken we een Pro Taper stuur op, dat in vergelijking met het vorige model veel rechter staat. Een remschijf vooraan van maar liefst 270mm, een volledig vernieuwde achterrem en een nieuwe Bridgestone Battlecross X3 maakt de aanbieding van Suzuki compleet.

Op het parcours

Laat ons eerlijk zijn, het was geen pretje ’s ochtends, de weergoden waren ons niet gunstig. Het was op een doorweekt parcours dat we voor onszelf een beeld moesten vormen van het potentieel van deze motor. Eén keer aantrappen en hij startte, we gaan moeten wachten tot de 4e generatie, liefst geen extra 8 jaar, vooraleer we de elektrische starter terug gaan vinden op de Suzuki. De motor kraakt en het geluid is eerder opzwepend, heel scherp zonder enige hapering. Je voelt meteen dat ze ons serieus materiaal hebben aangeboden. Op vlak van rijgedrag is er één punt dat er meteen met kop en schouders boven uitsteekt, de finesse in het algemeen. Deze nieuwe 450 is één van de meest rechtlijnige modellen van zijn categorie.

Op gebied van de motor is het duidelijk dat de ingenieurs van Hamamatsu zich geconcentreerd hebben op de nieuwe cilinderkop. Hierbij wordt het mengsel nu vanboven geïnjecteerd in de cilinderkop voor een betere vulling dat resulteert in meer vermogen. De motor blijft grotendeels hetzelfde als de 450 motor van enkele jaren geleden. Zonder al te veel radicale verschillen maar wel met enkele heel efficiënte aanpassingen hebben ze de 2018 motor veel verbeterd. De kracht van de motor blijft alomtegenwoordig maar deze verloopt vloeiender en progressiever.

Natuurlijk dankzij de nieuwe chassis blijft de RMZ heel aangenaam om te besturen. Het inkomen van de bochten en van de sporen gebeurt met enorm veel gemak, het uitkomen van de bochten verloopt zonder veel brutaliteit.

We praten hier nog steeds over een 450, een cilinderinhoud die vooral het best past bij rijders met een redelijke technische bagage en een rustige stijl. Rijders die brutaal spelen met de gas zullen snel gekalmeerd worden tijdens het rijden met de RMZ.

Drie vermogensprogramma’s zijn beschikbaar dankzij de drie standen, in 10 seconden kan het motorgedrag onmiddellijk gewijzigd worden door het ontstekingsmechanisme in te schakelen. We hebben niet geaarzeld om de 3 alternatieven te testen en hun effectiviteit te controleren. Opnieuw is het de zachte curve, rijker met een verzachte agressiviteit die de meest toegankelijke is, althans op deze zeer delicate baan.

De standaardcurve geeft je al  behoorlijk opwindende “trap onder je kont”, maar dat vereist een goede fysiek. Wat de derde curve betreft, zullen we ze meer aan ‘thrill seekers’ en supercrossrijders adviseren, maar ik denk niet dat dit voor de meerderheid onder ons aan de rode is!

Nog steeds op motorniveau namen we de kans om de Suzuki Holeshot Assist Control (S-HAC) te testen. Ter herinnering, het is een commodo aan de linkerkant van het stuur waarmee twee hulpen bij de start worden geactiveerd om zoveel mogelijk grip te houden tijdens de acceleratie.

We proberen een eerste start zonder assistentie, ik laat de motor trillen, ik houd een maximum aan concentratie om mijn techniek zo goed mogelijk te verzorgen. Persoonlijk vind ik het nog steeds opwindend om de kracht van een dergelijke motor te beheersen zonder enige hulp bij het rijden en, met of zonder hulp, zal een goede “starter” altijd bij de eersten zitten op het einde van de startstrook. Eén druk op de knop om over te schakelen naar de “zachte” modus om de start te verbeteren, de motor is minder agressief. Ik kan gemakkelijk mijn lijn houden ondanks de drassige baan, het is minder indrukwekkend maar zeer effectief. Het laatste hebben we gecontroleerd met meerdere starts en met de chrono in de hand!

Conclusie

We moesten geduldig zijn, maar uiteindelijk is deze geheel nieuwe RMZ 450 een leuke verrassing. De goede motorkwaliteiten worden behouden en zelfs verbeterd. De Suzuki positioneert zich resoluut tussen de beste 450’s van de markt, maar verliest echter waardevolle punten met de afwezigheid van een elektrische starter, die onvermijdelijk is geworden op moderne machines en vooral op grote motoren.

Prijs RM-Z 450 2018: €8.699 (België) en €8.499 (Nederland)
Vind een Suzuki dealer in België: www.suzuki2wheels.be/nl/dealers
Vind een Suzuki dealer in Nederland: http://www.suzuki.nl/motoren/dealers/motocross-dealers