X

Pit Beirer aan het woord over KTM’s superjaar

KTM won dit jaar zowel in de Dakar, enduro, rallyraids, als Moto2 en Moto3 GP’s. Toch blonk de ster van de Oostenrijkers het felst in het FIM WK motorcross waar hun dominantie nooit gezien vormen aan nam. Adam Wheeler sprak hierover met KTM Motorsport directeur Pit Beirer.

De statistieken laten niets aan de verbeelding over. Zowel in de MXGP als in de MX2 won KTM zowel de wereldtitel als de vicewereldtitel, ook de constructeurs-en teamtitels en holeshot awards gingen richting Mattighofen. Maar liefst 19(!) van de 20 GP’s in de MXGP werden door KTM gewonnen. In de MX2 boekte Jorge Prado en Pauls Jonass samen 17 GP zeges op 20 wedstrijden.

Jorge Prado en Jeffrey Herlings op het podium in Imola.

Volgens KTM Motorsport directeur Pit Beirer, zelf zevenvoudig motocross GP winnaar, was 2018 “een voorbeeld van hoe een perfect team hoort te werken.” Daarbij had Beirer het niet alleen over het sportieve en technische niveau van de KTM rijders maar ook over hoe de sportieve spanningen werden opgevangen. De geladen duels tussen Jeffrey Herlings en Tony Cairoli en tussen Jorge Prado en Pauls Jonas zorgden met name voor vuurwerk op de baan in respectievelijk de Britse en Turkse Grote Prijzen.

Zoal bekend werkten Cairoli en Prado onder toezicht van Claudio De Carli, terwijl Dirk Gruebel Herlings, Jonas een MXoN winnaar Glenn Coldenhoff onder zijn hoede had. Hoewel er duidelijk kampen waren in het oranje front prees Beirer het professionalisme van zijn troepen.

KTM rijders hard tegen hard in de MX of Nations!

“Iedereen heeft het altijd over twee teams, maar ik zie het als één groot team met vijf rijders,” zegt Pit. “Deze jongens en meisjes zijn allemaal zo professioneel. De hele operatie is een voorbeeld van hoe ‘n perfect team zou moeten werken. Uiteindelijk is motorcross geen teamsport als je aan de start staat, maar iedereen werkte fantastisch samen op de achtergrond. We hebben veel mensen betrokken die voor de rijders werken en we probeerden de omgeving neutraal te houden en hielden de strijd tot op de baan. Ik denk dat de rijders dit jaar heel dicht bij elkaar kwamen en we hadden twee crashes waarover we in het team moesten praten… Maar zelfs toen zijn we erin geslaagd om neutraal te blijven. Ik denk dat er enorm veel respect is tussen de rijders en dat ze weten dat er maar één nummer 1 is. Ik denk niet dat we er beter mee hadden kunnen omgaan en ik ben er heel trots op dat ze onder één paraplu zitten.”

Wat Red Bull KTM in 2018 bracht was zondermeer spectaculair. Van het voortdurende hoge niveau van Cairoli tot de verdere ontwikkeling van Herlings, de bloei van Jonass en vervolgens Prado en de regelmaat van Coldenhoff. Ook de prestaties van de 450 en 250 SX-F’s werden verder geperfectioneerd met ongeëvenaarde startprestaties. Jonass zet zin carrièrepad verder met een zijwaartse sprong naar het Rockstar Energy IceOne Husqvarna-team. Coldenhoff blijft op ‘oranje’ maar zal in voor Standing Construct-KTM aantreden. Red Bull KTM keert hiermee terug naar een line-up met vier rijders waarvan de meeste recent aanwinst, Tom Vialle, vorige week werd aangekondigd.

Glenn Coldenhoff met Joël Smets (links) en Dirk Gruebel (rechts).

Er zijn dus wel degelijk verschuivingen voor de regerende kampioenen, maar Beirer dringt erop aan dat de manschappen en de chemie die 2018 zo succesvol hebben gemaakt klaar zijn voor meer. “Ik denk dat het team slechts zo sterk is als de menselijke inbreng of de inspanningen die achter de schermen worden geleverd”, legt hij uit. “We kunnen niet plannen hoe alles verloopt, maar we proberen ons altijd vroeg te verbinden aan jonge rijders. Dan zijn er goede en slechte dagen, zoals altijd. Elke dag moet je een beetje harder pushen dan je concurrentie. We doen echter het als één team en de rijders nemen het op tegen hun rivalen en daar draait het uiteindelijk om.”

Tekst: Adam Wheeler
Foto’s: Ray Archer, Philip Platzer