X

Infront Moto Racing en de toekomst van de motorcross

De verkoop van Youthstream aan het in Zwitserland gevestigde multinationale sportmarketingconsortium ‘Infront’ brengt herinneringen aan de verkoop van ‘Action Group’ aan ‘Dorna’ terug. Wat gaat deze promotor toevoegen aan onze favoriete sport en gaat ze de populariteit weer kunnen aanzwengelen?

Infront is gevestigd in Zug, Zwitserland, en staat bekend om de marketing van de mediarechten op het wereldkampioenschap voetbal. Infront adviseert ook gerenommeerde voetbalclubs. Naast enkele wintersporten was en is Infront ook actief in de autosport, onder meer als marketeer van het wereldkampioenschap sportwagens en de prestigieuze 24 uur van Le Mans. Van 2007 tot 2012 trad Infront op als promotor van het wereldkampioenschap Superbike.

Infront biedt ook diensten aan zoals reclame voor sportlocaties, gastvrijheid en eventmanagement. Het bedrijf heeft wereldwijd 39 kantoren met ongeveer 1000 medewerkers.Het mediabedrijf Infront is ontstaan uit het voormalige KirchSport AG, dat in 2002 door een consortium van investeerders is overgenomen. In 2015 nam de Chinese ‘Wanda Group’ ‘Infront Sports & Media’ over, dat later werd geïntegreerd in ‘Wanda Sports’ en hernoemd. Infront is een multinationaal consortium van wereldwijd actieve investeerders.

Aan het hoofd van het bedrijf staat Philippe Blatter, zelf een toegewijd liefhebber van extreme sporten. Het is de eerste keer dat de promotor in een nieuwe markt stapt: n.l. die van de actiesporten. Het is dan uitkijken naar de filosofie die Blatter zal hanteren in deze categorie van sporten en meerbepaald de motorcross.

Welke gevolgen zal deze overname hebben? Organisatoren en teams zullen blijven onderhandelen met Giuseppe Luongo. Hij zal blijven optreden als algemeen directeur samen met zijn zoon David. Daniele Rizzi blijft als COO (Chief Operating Officer) verantwoordelijk voor de operationele activiteiten. Op het eerste gezicht blijft alles hetzelfde. Maar: Infront wil natuurlijk niet alleen geld verdienen, maar vooral ook de inkomsten verhogen. Dit zou kunnen leiden tot hogere prijzen: Voor organisatoren, teams, reclamepartners, cateraars en uiteindelijk ook voor de kijkers.

Maar de motorcrosssport heeft nu al te kampen met enorme financieringsproblemen. De fabrieksteams verminderen zichtbaar hun inzet en Suzuki heeft het wereldkampioenschap al eind 2017 verlaten. Kleinere teams hebben vandaag de dag nauwelijks een kans om het volledige WK-seizoen te financieren. Privéteams moeten enorme budgetten ophoesten om de overzeese GP’s te kunnen rijden.

Vergeleken met sporten als voetbal is motorcross een kleine vis voor Infront. Het is een verbintenis die nauwelijks een rol zal spelen in de totale balans van het bedrijf, ook al is het verliesgevend. Misschien is het zelfs een kans voor de sport. Misschien kan Infront de trend omkeren en de motorcrosssport weer populairder, aanvaardbaarder en toegankelijker maken.

Met de overname van Youthstream wordt een stukje sportgeschiedenis herhaald. Ter herinnering: Luongo’s eerste marketingbedrijf, ‘Action Group’, dat in 1997 de marketingrechten voor het Wereldkampioenschap motorcross van de FIM verwierf, werd in 2001 verkocht aan Dorna uit Spanje, die de marketingrechten voor de Moto GP in handen heeft. Na slechts 3 jaar kocht Luongo deze rechten terug met zijn nieuw opgerichte bedrijf Youthstream, omdat Dorna’s verwachtingen niet werden ingelost.

Een van de belangrijkste taken van de nieuwe marketeer zal zijn om weer meer toeschouwers naar de circuits te trekken, want motorcross is net als voetbal: alleen de emoties maken een sportevenement onvergetelijk. Voor emoties en enthousiasme spelen de toeschouwers aan de rand van het parcours een doorslaggevende rol. Motorcross heeft hier ongetwijfeld de potentie voor.

We hebben geen idee over de visie van Infront Moto Racing maar het kan niet anders dat ze een aantal dingen die jaren geleden beslist werden gaan herbekijken. We denken dan b.v. aan het terug invoeren van prijzengeld en startpremies voor de piloten. Infront is een bedrijf dat geld moet verdienen. Het zal dus inventief voor de dag moeten komen om geld te maken in een sport die al jaren de wind van voren krijgt. Zo is er de problematiek rond de geluidsnormen, het milieu, de ontwikkeling van elektrisch rijden, de dure inkomtickets en de algemene negatieve perceptie rond de sport. In Zwitserland gaan ze flink aan het gashendel mogen draaien om dit verhaal tot een goed einde te brengen.

Foto: Gino Maes en Infront