X

MXMag was op bezoek bij Moto-Master.

De motorcross is een technische sport met vele aftermarket toeleveranciers. Eentje van die leveranciers is het Nederlandse Moto-Master. Het merk maakt vele producten voor uw crossmotor werd vooral bekend door hun schijfremmen. Wij mochten uitzonderlijk een kijkje nemen in de keuken van Moto-Master dat gevestigd is op een boogscheut van het motorcrosscircuit van Eersel.

Moto-Master werd in 1996 opgericht door Gaston Veron, een jonge werktuigbouwkundige en gepassioneerde offroad-rijder. Hij was niet tevreden met de prestaties van de standaard remrotors op zijn motor en vond een oplossing om de remcapaciteiten in gunstige zin te wijzigen. De schijfrem van het merk behoort nu tot de wereldtop waarvan de zogenaamde “Flame Rotor” wellicht hun bekendste product is. Helaas kreeg Gaston Veron een offroad motorongeluk in 2011 en overleed aan zijn verwondingen.

De spirit leeft echter voort en intussen heeft Moto-Master al heel wat titels gewonnen met hun producten. Zo werden o.a. Jeffrey Herlings, Sam Sunderland en Ryan Dungey kampioen met de remmen van het merk uit het kleine dorpje Duizel. Intussen rijden heel wat fabrieksteams uit de motorcross met hun producten. Ook in de wegrace en de Dakar Rally heeft het bedrijf zijn strepen verdient. Wij ontvingen een uitnodiging om het bedrijf van nader te bekijken en zo trokken wij naar Noord-Brabant voor een “leuk rondje Moto-Master”.

Zoals dat traditie is in Nederland werden we hartelijk ontvangen bij een heerlijk kopje koffie. Er werd ruimschoots de tijd genomen om ons diets te maken over het reilen en zeilen van het bedrijf. Moto-Master is een onderdeel van een metaalverwerkend bedrijven Nolde BV en Reny BV. Het verwerken van aluminiumdelen wordt aan de linkerkant van de straat gedaan, het metaal dan weer aan de rechtse kant. Schijfremmen produceren is precisiewerk maar we hebben in ons gesprek met Rolf Verhagen en Ed Nolde al snel begrepen dat de lat hoog ligt.



 

Drie aspecten spelen een cruciale rol bij het vervaardigen van schijfremmen. Ten eerste is dat de kwaliteit van het gebruikte staal. Het koolstofgehalte en de wijze van harden is doorslaggevend. Ten tweede is het productieproces belangrijk. Een stalen schijf verenigen met een stuk aluminium vereist precisie. Een schijf moet 100% vlak zijn en daarom worden ze dubbelzijdig geslepen met een tolerantie van 3 micron. De aluminium binnenringen worden CNC gefreesd uit een massief blok materiaal. Dit garandeert een goede stijfheid en pasvorm. Bovendien is de remrotor erg licht t.o.v. de O.E.M.-producten.

Een stapeltje buitenringen van de befaamde “Flame Rotor”.

Wij werden meegenomen op een wandeling door het bedrijf. We kregen alle afdelingen te zien zoals de productiehallen voor aluminium en staal alsook de R&D afdeling. Daar werken enkele mensen constant aan de ontwikkeling van bestaande en nieuwe dingen. Zo vonden we op hun werktafel enkele prototypes van remklauwen. Die zouden begin volgend jaar op de markt gebracht worden. Heel veel machines bij Moto-Master zijn CNC-gestuurd waarbij de erg dure lasercutters bepaald impressionant zijn. Uiteraard is er ook een warehouse voor de voorraad, orderpicking en verzending van de goederen.

Het succes van Moto-Master heeft wellicht twee redenen. Het bedrijf ligt midden in het centrum van de Europese motorcross-industrie en dat is altijd een logistiek pluspunt. Ook was Gaston Veron destijds goed maatjes met meestertuner en teameigenaar Jan de Groot en dat was wellicht de aanzet tot het huidige succes. Jan de Groot gebruikte als eerste hun producten op de motoren van het Kawasaki Factory team. Het gebruik van deze remschijven op het hoogste niveau zorgde voor heel wat “credibility” voor het bedrijf en de rest is natuurlijk geschiedenis.

De allereerste piloot die in het WK motorcross met Moto-Master remmen reed was Marko Kovalainen. “Dat was de periode dat we de piloten moesten smeken om met onze producten te willen rijden” zegt Rolf Verhagen smalend. Ook in de VS kregen hun remmen bekendheid, daar liep dat via de toen populaire Supermotard competitie. Dat werd nadien opgepikt door het Timex motorcrossteam met o.a. Jeremy McGrath. Samen met het winnen van kampioenschappen zorgde dat voor erg veel publicitaire waarde.

Rolf Verhagen showt fier een product van Moto-Master

Intussen is Moto-Master ook thuis in de vintage motocross met schijfremmen die het OEM-uiterlijk behouden maar met de verbeterde eigenschappen die het merk er aan toevoegt. Voor zowat elk type van Evo-crosser worden er schijfremmen en remblokjes vervaardigt. Maar het bedrijf denkt ook aan de toekomst. Zo hadden we met Rolf en Ed een erg klaar gesprek over de voor- en nadelen van elektrisch crossen. Ook willen ze veel aspecten die te maken hebben met de verkoop van hun producten zelf beheren. Zo stonden we plots in een kamer waar hun producten worden gefotografeerd voor de catalogus.

De merknaam met logo wordt met dit toestel in het product gelaserd.

Moto-Master heeft permanent tussen de 12.000 en de 14.000 remschijven in voorraad. De bedoeling is om snel te kunnen orderpicken en snel uit te leveren naar hun klanten. Ze maken uiteraard ook andere spullen dan remschijven. Zo zitten er onder andere ook tandwielen, remblokken, stalen remleidingen, kettingen en remschijfadapters in het assortiment. Het bedrijf is terecht een grote naam in de motorsport en dat hebben ze vooral te danken aan de wil om erg hoge kwaliteit te leveren. Wij danken Rolf en Ed voor de fijne ontvangst, de uitleg over het bedrijf en het lekkere “bakkie koffie”.

Foto’s: archief en Moto-Master