X

Komt er weer geel in de paddock?

Als er al een merk schittert door afwezigheid in de GP’s dan is het wel Suzuki. Zowel in de MX2 als in de MXGP zijn de “gelen” niet te zien en dit sinds het eigen KSRT team van Kevin Strijbos de handdoek in de ring gooide en in zee ging met het Gebben Van Venrooy Racing Team.

Strijbos zit nu dus op een Yamaha terwijl hij in het verleden elf seizoenen lang een verbintenis had met Suzuki. Hij was altijd close met het merk maar kreeg eind vorig seizoen zelfs geen motoren ter beschikking gesteld. Vandaar zijn stap naar het Nederlandse team. De redenen van Suzuki zijn onbekend en ook onbegrijpelijk. Sinds 2017 werd het steeds stiller rond het merk. Tegenwoordig is alleen nog Max Anstie in de VS een ambassadeur van het merk maar ook daar is niet alles peis en vree. Milly Anstie, de vrouw van Max, liet sinds de start van de AMA Outdoors haar ongenoegen blijken via social media en de Suzuki van haar echtgenoot is ook al geen toonbeeld van betrouwbaarheid.

Kerekewere!

Na de breuk met het team van Stefan Everts gonst het met de regelmaat van de klok van geruchten rond de terugkeer van Suzuki. Steeds weer horen we radio paddock vertellen dat ze binnen een paar jaar terugkomen op het hoogste niveau. Sinds enkele weken steken diezelfde geruchten weer de kop op. De terugkeer zou er al komen in 2022. Of toch niet? Het merk werd al gelinkt aan enkele teams maar niemand die momenteel wat kan bevestigen.

Feit is dat Suzuki al meermaals bewees dat ze de kennis in huis hebben om te kunnen acteren op het hoogste niveau. Het merk won zoveel titels en heeft dus de knowhow in huis. Het begon allemaal in 1970 toen Joël Robert voor het eerst wereldkampioen werd met Suzuki. In het verleden bewezen ze ook het vermogen te beschikken om op te staan uit de doden want het beleid in Hamamatsu trok al enkele keren geheel onverwacht de stekker uit hun motorcrossactiviteiten op GP-niveau om enkele jaren later weer uit hun as te verrijzen.

Wie gaat voor geel?

Als er al ambitie is om weer naar de MXGP te trekken, dan nog is de vraag met welk team Suzuki de deal wil maken? Of moeten we het verhaal omkeren? Welk team wil investeren in een merk dat geen R&D deed de laatste jaren? De Suzuki’s zijn dezer dagen niet meer bij de tijd. Er ontbreekt vermogen, een elektrische starter en er is het overgewicht van een gepensioneerde sumoworstelaar. Ter vergelijking: een KTM SXF-450 ‘met’ een elektrische starter weegt een pak minder dan een 2021 RMZ 450 met een kickstarter.

Ook is de concurrentie heel wat verder in de ontwikkeling van hun elektronica hocus-pocus. Tenzij Suzuki in het grootste geheim een stevige update deed op hun RMZ’s. In dat geval is de basis om in zee te gaan met een ervaren GP-team een stuk realistischer. En dan is nog de vraag welke piloten zich geroepen voelen om één of twee jaar te investeren in de verdere ontwikkeling van de motor.

Triumph en de boekhouders

De transitie naar elektrisch rijden is reeds ingezet in de automobielsector. Gezien de motorbranche de trend van de auto’s in vertraagde weergave volgt is het slechts een kwestie van tijd voordat elektrische motoren in het straatbeeld verschijnen. De vraag is niet of de MXGP overschakelt naar een competitie met elektrische motoren maar wanneer. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om vast te stellen dat een investering in verbrandingsmotoren een slechte boekhoudkundige zet kan zijn als je stelt dat in pakweg 2030 geen motoren meer worden toegelaten die lopen op fossiele brandstoffen. Gaan de pennenlikkers in Hamamatsu nog een investeringsronde toelaten terwijl heel de wereld schreeuwt om elektromotoren? Als Suzuki de moed heeft om terug te keren naar de competitie dan moet het wel nu gebeuren want de tijd tikt ongenadig verder.

Dan is er ook nog de spectaculaire aankondiging dat het Britse merk Triumph in 2022 naar de motorcross en de Enduro trekt. En dat mag wat kosten want met het geld van de Indische groep Bajaj, de steun van Ricky Carmichael en Ivan Cervantes trekt Triumph alle registers open. Wat willen we daar mee zeggen? Dat de vijver voor Suzuki een stuk kleiner is geworden als het met de grote middelen weer in de MXGP wil verschijnen. Maar zoals altijd is niks onmogelijk. In onze natte dromen van de laatste nachten staan Triumph in ‘British Racing Green’ en Suzuki in hun traditionele geel ornaat broederlijk naast elkaar in de paddock met als inzet de wereldtitel. In diezelfde dromen kregen Sylvain Geboers en Roger De Coster een telefoontje uit Japan. Just saying.

Tekst: Danny Hermans
Foto’s: archief