X

Techniek: alles wat je moet weten over motorolie

Motorolie is even belangrijk als het bloed in ons lichaam. Het doel ervan is de extreme hitte die door de motoronderdelen wordt opgewekt, te absorberen en af te voeren en de motor te zuiveren van verontreinigingen door ze naar het oliefilter te brengen.

Motorolie smeert ook de metaal op metaal glijdende delen. In de koppeling zal olie de warmte verminderen en zorgen voor de juiste hoeveelheid wrijving tussen de platen. Inzicht in motorolie helpt u beslissen welke olie u moet gebruiken en leert u hoe u voor de olie moet zorgen.

Viscositeit

De viscositeit van een vloeistof is de meting van de weerstand tegen stroming bij een bepaalde temperatuur. Het is een van de voornaamste manieren om het karakter van een motorolie te beschrijven. Hoe hoger de viscositeit, hoe dikker de vloeistof. Zware room heeft bijvoorbeeld een hogere viscositeit dan water. Ook leiden hogere temperaturen doorgaans tot een lagere viscositeit en omgekeerd. Oliën met een lagere viscositeit zijn gunstig voor het creëren van minder weerstand en meer paardenkracht, maar ze kunnen ook gemakkelijker afbreken en na verloop van tijd schadelijk worden.

De Society of Automotive Engineering (SAE) kwam met de viscositeitstest die door motoroliefabrikanten wordt gebruikt. Het American Petroleum Institute (API) en de Japanese Automobile Standards Organization (JASO) hebben elk normen voor smeermiddelen die in een breed scala van toepassingen worden gebruikt. Wanneer op een olie staat dat deze aan de API- en JASO-normen voldoet of deze overschrijdt, betekent dit dat de olie de tests voor hun specificaties heeft doorstaan.

De “10” in het standaard 10W-40 motorolielabel geeft de vloeibaarheid van de olie bij koude temperaturen aan. Om dit getal te bepalen, wordt de viscositeitstest uitgevoerd bij -25 graden Celsius. Een lager eerste getal zoals “0”, een viscositeitswaarde gelijk aan water, wordt vaak gebruikt in voertuigen die bij extreem lage temperaturen werken omdat het van cruciaal belang is de olie bij het starten snel door de motor te laten bewegen zodat de metalen onderdelen niet bewegen zonder de aanwezigheid van smeerolie.

De W van winter

Heel af en toe is het leven simpel, de “W” staat voor winter. Het betekent dat de olie multi-grade is en ontworpen om te werken bij koude en warme temperaturen. Hoogwaardige oliën hebben een specifieke chemische samenstelling om een consistente viscositeit in koude en warme omstandigheden mogelijk te maken.

De “40” in 10W-40 staat voor de viscositeit van de olie bij bedrijfstemperatuur. Deze wordt getest bij 100 graden Celsius (212 graden Fahrenheit) en wordt gemeten aan de hand van het SAE J300-systeem, dat centistokes (cSt) gebruikt om de beweeglijkheid van de olie te beschrijven. Bijvoorbeeld, een 10W-30 en 10W-40 motorolie hebben dezelfde opstartstroom voor de olie om zich door de motor te verspreiden wanneer deze koud is, maar ze hebben een verschillende viscositeit bij bedrijfstemperaturen. De 10W-40 is dikker wanneer hij warm is.

Motoroliën zijn er in niet-synthetische, half-synthetische en vol-synthetische vorm. Niet-synthetische zijn op minerale of petroleumbasis en hebben een lagere kostprijs en een lagere kwaliteit. Half-synthetische smeermiddelen zijn een mengsel van olie op petroleum synthetische basis, en bieden over het algemeen meer stabiliteit dan niet-synthetische smeermiddelen. Vol-synthetische oliën bieden de meeste voordelen qua prestaties, levensduur en zuiverheid.

Olie voor auto’s en moto’s verschillen

Hoewel een generieke olie in meerdere toepassingen werkt, moet u motoroliën kiezen die specifiek voor uw motorfiets zijn ontworpen. Dit maximaliseert de prestaties en betrouwbaarheid van uw motor. Oliën voor personenauto’s zijn gericht op brandstofbesparing en lange verversingsintervallen. Bovendien worden de onderdelen van de aandrijflijn bij auto’s apart geïnstalleerd en gesmeerd, maar bij een motorfiets werken ze als één geheel, wat vereist dat de motorolie dit compenseert. De ingenieurs van motorcross-specifieke merken richten zich uitsluitend op motortoepassingen en formuleren hun oliën om aan specifieke prestatiecriteria te voldoen.

Motorolie voorkomt inwendige corrosie en is ontworpen om eventuele verontreinigingen in suspensie te houden tot de volgende olieverversing. Dit is de reden waarom olie donkerder wordt naarmate ze ouder wordt. Na verloop van tijd verliest de motorolie zijn vermogen om te koelen, te reinigen en te beschermen. Uiteindelijk is de olie zo vervuild dat het oliefilter niet meer in staat is vuil te filteren. De koppeling kan zelfs voortijdig beginnen te slippen als de olie niet is ververst, omdat het vuil ervoor zorgt dat de koppelingsplaten aan wrijving verliezen. Vergeet niet dat de Honda CRF450 modellen van 2002 tot 2016 een gescheiden systeem hebben voor de motorolie en de transmissieolie.