X

Wij reden met de nieuwe tweetakten van Yamaha

Mx mag-testrijder Tristan Young was de hele zomer thuis in Engeland aan de slag op de motor maar nu we belden hem op om de gloednieuwe 2022 Yamaha YZ125 en YZ250 uit te proberen. Daarvoor moest hij naar Dorno in Italië.

Het is drie maanden geleden sinds mijn laatste motortest en ik was zo opgewonden toen ik hoorde dat ik op een crossmotor zou kunnen rijden op een perfect geprepareerde baan in het noorden van Italië. Zeker voor de YZ125 was het uitkijken naar alle wijzigingen die ze in Japan hadden doorgevoerd want zo een grote update was alweer 15 jaar geleden.

De 2022 YZ125 heeft een aantal grote veranderingen ondergaan voor 2022 en dat was al heel lang geleden. Bijna elk functioneel onderdeel van de motor is nieuw, van de cilinder, de cilinderkop, de zuiger, de zuigerpen, de drijfstang, het carter en de uitlaat tot een herziene vorm van de cilinderpoort en een bijgewerkte timing van de cilinderpoort.

Het eerste wat opvalt aan de nieuwe YZ’s is de vorm, deze is aanzienlijk veranderd. Je ziet twee grote luchtinlaten aan de achterkant van het zadel, dit is om de nieuwe motor te voeden met meer vermogen, samen met een vlakker zadel dat 6mm hoger zit dan het vorige model. Met een nieuwe motor die meer snelheid produceert, heb je meer remvermogen nodig. Yamaha heeft hier ook over nagedacht en heeft de voorste zuigers vergroot, de remklauw stijver gemaakt en een nieuw ontworpen 270mm rotor gemonteerd.

De radiatorkappen zijn veranderd voor een strakkere aanblik, ook is de bovenkant van de radiator lager afgewerkt dan bij de 2021 YZ. Yamaha heeft de 125 krachtiger gemaakt in de lage toeren. Dat deden ze door het toevoegen van een VForce 4 reedvalve en een Keihin carburator daar waar er voorheen een Mikuni werd gebruikt.

De eerste test deed ik met de YZ125. Zodra ik de 125 met zijn kleine boring startte, kwam hij meteen tot leven. De eerste ronde op de motor was een rustig rondje om het circuit te leren kennen. Toen dat eenmaal voorbij was, was ik op slag verliefd, deze kleine motor met zoveel vermogen, ik had het gevoel dat ik deze YZ een stuk beter stuurde dan de vorige modellen. Ik kon hem elke ronde perfect daar plaatsen waar ik maar wilde. Het kostte wel een ronde of twee om de versnellingen te leren kennen, omdat ik niet vaak op 125’s rijdt.

Toen ik dat onder de knie had, voelde ik me echt één met de motor. In het zachtere zand van Dorno was het belangrijk om in de juiste versnelling te zitten, op een hard-pack circuit is het natuurlijk makkelijker rijden met minder schakelen en meer koppeling.

De vering dan. Deze was gelukkig op mijn gewicht afgesteld. De voorvork reageerde perfect op mijn rijstijl. Als een enduro-rijder hield ik van de manier waarop ze voelden, maar voor een crossmotor denk ik dat ze toch wat harder mocht. Dat is sowieso snel te wijzigen door de compressieslag één klik stijver te zetten.

YZ125 GYTR Edition

Als je week in week uit wilt gaan racen en wil scoren in de wedstrijden koop dan een GYTR kit voor je nieuwe YZ125. De kit bevat een cilinder en kop, zuiger, volledig uitlaatsysteem, ontsteking, KITE wielen, GYTR ontsteking en een koppelingsdeksel met het GYTR logo. Deze kit dat maakt uw YZ125 een veel snellere motor en die heb je echt nodig om mee te kunnen in de 125cc races.

Mensen krijgen vaak de verkeerde indruk over ‘getunede’ motoren. Ze zouden moeilijk te berijden zijn en te bruusk met de vermogensafgifte. De jongens bij Yamaha hebben echter veel tijd gestoken in het ontwikkelen van deze kit en het is precies het tegenovergestelde. De motor is gemakkelijker te besturen met meer vermogen onderin, ik kon meer gas geven omdat ik in de zachtere bochten minder hoefde na te denken over de juiste versnelling. Met een beetje meer koppelingswerk schoot hij uit de startblokken en bleef vervolgens langer in de versnellingen doortrekken op de lange rechte stukken van de het circuit in Dorno.

De vermogensafgifte was constant over het hele bereik en ik had het gevoel dat ik dingen gemakkelijker kon ‘aanvallen’. Ik leerde al snel dat sommige stukken van het circuit mooie binnenbochten hadden die ik kon gebruiken omdat hij overal explosief was. Hij bracht me net zo snel naar de volgende sprong in de bocht als de standaardmotor aan de buitenkant. Een ander voordeel van de GYTR-kit is dat je langer in de versnellingen blijft hangen alvorens je denkt aan opschakelen.

De kit verandert je toch al snelle YZ125 in een klein bommetje maar ook het helder geluid is geweldig. Ik word al enthousiast als ik dit schrijf en ik kan niet wachten op mijn volgende kans om op een van deze beesten te scheuren.

YZ250 en YZ250 met GYTR uitlaat

De 2022 YZ250 ziet er niet anders uit dan de YZ125, hij heeft dezelfde look en hetzelfde design minus de veel grotere 250 2-takt pijp. Hij heeft dezelfde luchtinlaat aan de achterkant van de motor voor een betere doorstroming. Iets wat ik erg interessant vond is dat de YZ250 het “langst” lopende 2-takt MX model is en dat Yamaha sinds 1974 een YZ250 heeft geproduceerd. Voor mij was dat gewoon ongelooflijk!

Terug naar de motor, als je je mijn vorige motortest herinnert, heb ik uitgelegd dat ik geen fan was van de grotere motoren, maar ik hield wel van het slankere ontwerp. Een slankere fiets voelt veel beter aan in de bochten, omdat je je knieën goed kunt gebruiken en de motor zijn gang kunt laten gaan.

De eerste indruk was dat deze motor snel is. Met de overstap van een YZ125 naar een YZ250 weet je dat de 250 onderaan veel sterker en gebruiksvriendelijker is. De KYB-voorvork is onverslaanbaar, dus als die eenmaal voor je is afgesteld, wil je nooit meer iets anders. Bij het insturen van bochten vond ik de 250 echt mooi en stevig, hij ging waar ik hem heen stuurde en stopte op tijd omdat de voorrem is aangepast met grotere zuigers en een langere hendel voor een beter gevoel.

Ik had de kans om de 250 GYTR-versie te proberen, die in dit geval gewoon een volledig ander uitlaatsysteem is. Aangezien de motor al genoeg vermogen produceerd vond Yamaha het niet nodig om nog iets toe te voegen om de motor te verbeteren. En ze hebben gelijk, de pijp maakt een enorm verschil. Het gaat van “snel” naar “echt snel”. Tijdens mijn eerste ronde op circuit schoot ik over de meeste bermen en sprongen heen, maar de vering filterde mijn fouten prima. Toen ik me eenmaal meer thuis voelde in het harder “scrubben” van sprongen en het gebruik van de nieuwe 270mm rotor om hard te remmen voor de bochten was deze motor een echte potige motor.Bovendien stuurde hij erg leuk in het zachtere zand.

Net als de 125 was hij gemakkelijker te berijden, maar met meer vermogen en met meer koppel. Het vermogen voelde scherper en zuiverder aan dan standaard en kwam van de bodem, ik kon hem ‘bijna’ benaderen als een 4-takt waardoor hij gemakkelijker te berijden was. Ik vond het heerlijk hoe licht de 250 aanvoelde voor een motor met zoveel vermogen. Deze YZ uit een bocht katapulteren is een feest. Omdat ik geen groot rijder ben, had ik het gevoel dat Yamaha er opnieuw voor had gezorgd dat het veilig aanvoelde om te rijden. Yamaha maakt van deze YZ een gebruiksvriendelijke machine die ook voor een minder capabele rijder aangenaam blijft.

Overzicht

Yamaha is weer helemaal bij de les in de 2-takt afdeling en heeft een gat in de markt gevuld om een concurrerende en moderne 2-takt aan te bieden. De verbeteringen spreken voor zich. Ze zijn aan de slag gegaan met de 125 en hebben er een krachtige, leuke motor van gemaakt. Wil je scoren dan schroef je best de GYTR-kit op deze zo al lekker rijdende 125cc machine. Daarvoor moet je wel rekenen op een extra kost van 2500 €.

De prijzen

Yamaha heeft hun tweetakten goed geprijsd door hem beter te maken en sterkere onderdelen te gebruiken. Dat zal zich zeker vertalen in de verkoopcijfers.

  • Yamaha YZ125: 7.799 €
  • Yamaha YZ125 Monster Energy Edition: 7.999 €
  • Yamaha YZ250: 8.399 €
  • Yamaha YZ250 Monster Energy Edition: 8.599 €

Specs YZ125

  • Vloeistofgekoeld,2-takt
  • Ééncilinder met membraaninlaat met YPVS
  • Cilinderinhoud 125cc
  • Boring x slag 54,0 mm x 54,5 mm
  • Compressieverhouding 8,2-10,1 : 1
  • Smeersysteem mengsmering
  • Type koppeling Nat, meervoudige platen
  • Ontstekingssysteem CDI
  • Startsysteem kickstarter
  • Transmissie Constant mesh, 6 versnellingen
  • Eindoverbrenging Ketting
  • Carburator Keihin PWK38S/1
  • Frame Semi-dubbel wiegframe
  • Casterhoek 26º
  • Spoor 109 mm
  • Wielophanging voor Upside-down telescopic vork
  • Veerweg voor 300 mm
  • Veerweg achter 315 mm
  • Remmen voor Hydraulische enkele remschijf, Ø270 mm
  • Remmen achter Hydraulische enkele remschijf, Ø240 mm
  • Bandenmaat voor 80/100-21 51M
  • Bandenmaat achter 100/90-19 57M
  • Totale lengte 2.135 mm
  • Totale breedte 825 mm
  • Totale hoogte 1.295 mm
  • Zithoogte 975 mm
  • Wielbasis 1.440 mm
  • Grondspeling 365 mm
  • Rijklaargewicht inclusief alle vloeistoffen 95 kg
  • Inhoud brandstoftank 7,0 l
  • Carterinhoud 0,7 l

Specs YZ250

  • Vloeistofgekoelde 1-cilinder, Membraaninlaat met YPVS
  • 2-takt
  • Cilinderinhoud 249 cc
  • Boring x slag 66,4 × 72,0 mm
  • Compressieverhouding 8,9 – 10,6 : 1
  • Smeersysteem Mengsmering
  • Type koppeling Nat: meervoudige platen
  • Ontstekingssysteem CDI
  • Startsysteem kickstarter
  • Transmissie 5 versnellingen, Constant mesh
  • Eindoverbrenging Ketting
  • Carburator Keihin PWK38S/1
  • Chassis
  • Frame Semi-dubbel wiegframe
  • Casterhoek 27° 40′
  • Spoor 122 mm
  • Wielophanging voor Telescoopvork
  • Wielophanging achter Swingarm
  • Veerweg voor 300 mm
  • Veerweg achter 315 mm
  • Remmen voor Hydraulische enkele schijfrem, Ø 270 mm
  • Remmen achter Enkele schijf, Ø 240 mm
  • Bandenmaat voor 80/100-21 51M Buistype
  • Bandenmaat achter 110/90-19 62M Buistype
  • Afmetingen
  • Totale lengte 2.185 mm
  • Totale breedte 825 mm
  • Totale hoogte 1.290 mm
  • Zithoogte 975 mm
  • Wielbasis 1.485 mm
  • Grondspeling 360 mm
  • Rijklaargewicht inclusief alle vloeistoffen 103 kg
  • Inhoud brandstoftank 7,0 l
  • Carterinhoud 0,7 l