X

Kenny Vandueren over Renaux, Benistant en Paturel

Sinds hij besloot om zelf niet meer te crossen is Kenny Vandueren nog steeds bij de sport betrokken. Hij bekleed nu de rol van training- en coaching adviseur. De Belg heeft nauw samengewerkt met Maxime Renaux, Thibault Benistant en Benoit Paturel en heeft op alle drie een positieve invloed gehad.

Het seizoen 2021 was bijzonder voor Renaux, want zijn harde werk betaalde zich uit door het wereldkampioenschap MX2 te winnen en Vandueren maakte daar deel van uit. Het Franse talent heeft een nieuwe uitdaging voor het seizoen 2022, want hij heeft besloten om de sprong naar het MXGP-wereldkampioenschap te maken.

Laten we beginnen met het seizoen 2021 – wat een seizoen voor Maxime Renaux! Hij was de underdog voor de titel bij de start van het seizoen, maar had je gedacht dat hij zo goed zou zijn?

Kenny Vandueren: Toen ik in december voor het eerst intensief met Maxime trainde, zag ik meteen dat ik iemand bij me had met veel motivatie, inzet en met een doel voor 2021. Uit de fysieke testen en waarden bleek ook dat hij een uitzonderlijk sterk lichaam had in vergelijking met een standaard atleet. Het moest alleen goed opgevolgd worden, dat doe ik samen met Yente Dourte (performance coach), waarvoor dank. Ik ben dan ook erg trots dat ik in mijn eerste jaar naast Maxime in een fabrieksteam heb kunnen werken en de titel heb kunnen pakken.

Na het winnen van de MX2 wereldtitel heeft Renaux besloten om de stap naar de MXGP klasse te maken, de makkelijke beslissing zou zijn geweest om in de MX2 te blijven. Wat vind jij van zijn beslissing en hoe ziet hij eruit op de grotere motor in de korte periode dat hij de 450 heeft kunnen testen?

Vandueren: Zoals ik al zei, ik weet hoe sterk Maxime is en hij zal deze overstap leuk vinden. Het gevoel op de 450cc is zeker goed tijdens de vorige tests. We zitten natuurlijk op het hoogste niveau en ik denk niet dat het niveau in de MXGP ooit zo sterk is geweest als vorig jaar in 2021. Hij zal maar één uitdaging hebben en dat is hijzelf.

Ondanks dat hij de laatste twee rondes van het kampioenschap miste door een blessure, eindigde Thibault Benistant toch nog als achtste in de tussenstand van het WK. Dat is niet slecht voor een rookie. Was u tevreden met zijn seizoen en wat verwacht u van hem in 2022?

Vandueren: Het is nog erg vroeg om dit te zeggen, we weten dat Thibault een zeer getalenteerde rijder is zoals hij vorig jaar heeft laten zien. Hij kan manches winnen en heeft  er veel voor over om te strijden voor de titel. Ondanks zijn blessure gaan we ons nu eerst richten op zijn herstel. Dat doen we in Antwerpen bij Bert Driesen van Movetocure om hem weer gezond en fit op de motor te krijgen. Het is een totale programmawijziging voor hem. Van daaruit ga ik het programma van het jaar schrijven voor komend seizoen en proberen aan zijn zwakke punten te werken. Ik kijk er naar uit om hem meer te zien groeien!

Helaas had Benoit Paturel geen blessurevrij seizoen maar toen hij zijn rentree maakte toonde hij een goede snelheid en vocht in de top tien. Waren jullie tevreden met hoe hij het seizoen afsloot en hoe belangrijk is het voor hem om het hele volgende seizoen blessurevrij te blijven?

Vandueren: Correct! Hij had onlangs echt pech in zijn voorbereiding voor de GP’s begonnen. Hij liep een zwaar virus op en zette alles op een laag pitje, waardoor hij enkele maanden rust moest houden en dat was niet ideaal. Ik had zijn einde van het seizoen niet beter kunnen wensen voor wat hij heeft doorgemaakt. Geweldig om hem nog steeds voorin te zien knokken. We zijn op de goede weg. Hij is de grappige onder ons die iedereen aan het lachen maakt. Door als team samen te werken zal hij sterker worden!

Het MXGP seizoen gaat in februari van start en heb je niet zoveel tijd als anders. Het lijkt erop dat je al hard met ze aan het werk bent geweest? Ben je opgewonden voor het seizoen dat gaat beginnen?

Vandueren: We zijn begonnen met te werken aan veel fitness en fysieke oefeningen zoals we dat al deden in Calpe, Spanje. We zijn ‘s morgens begonnen met wat yoga en core voor het ontbijt en hebben vele uren op de fiets doorgebracht. Er is ook wat gym in de namiddag. Als er iemand blessures of kleine ongemakken heeft dan gaan we daarmee aan de slag met kinesist Filip Dierckx van Yamaha. Vanaf begin december gaan we echt van start. Ik vertrek nu maandag naar Sardinië om samen met hen te beginnen trainen. Ik kijk echt uit naar het seizoen. Motorcross is een gevaarlijke sport, dus je moet voorrang geven aan het rijden boven al het andere. Je moet de balans vinden tussen wanneer het goed is om ze van de motor te duwen en wanneer je ze moet laten herstellen. Dat is best een moeilijke oefening. Als je in de sportschool aan krachttraining doet en de volgende dag met pijnlijke spieren wakker wordt, is het niet slecht om op een fiets te springen en een paar uur te gaan fietsen. Daar zit niks gevaarlijks aan. Maar als je probeert om ze vijftig ronden op honderd procent inspanning te laten rijden op een motorcrossbaan, begint het gevaarlijk te worden. Dat is mijn taak om de controle voor elke rijder te doen.

Foto: shotbyBavo en archief
Tekst: Adam McKinstry en Danny Hermans