Techniek: is een stalen koppelingshuis een voordeel?
Iedereen is lovend over het CNC-bewerkte stalen koppelingshuis van een KTM. De koppelingsplaten slaan niet in de kooi waardoor de koppeling soepel blijft werken en veel langer meegaat. Maar hoe zit het met de andere merken?
De Japanse merken gebruiken allemaal een aluminium huis. Dat is een jarenlange traditie die nog steeds gangbaar is. Er is niks mis met een koppelingshuis uit aluminium maar het moet regelmatig vervangen worden. Bovendien verminderd de werking wanneer de koppelingsplaten dieper inslaan in de vingers van het huis. Bij het intrekken van de koppeling zullen de platen dan moeilijker beginnen glijden over de randen van de vingers.
Een goedkope maar tijdelijke herstelling bestaat erin om de vingers van het koppelingshuis weer te vlakken met een vijl of met een freesmachine. Daarmee zullen de platen weer vrij kunnen bewegen over de randen van het koppelingshuis maar zullen ze ook meer speling hebben.
Een andere oplossing is het koppelingshuis vervangen door een aftermarket exemplaar zoals bv van Hinson. De korf kan in dat geval van staal zijn of van een hoogwaardig aluminium met een harde coating. Ze zijn dus extreem slijtvast, hebben oliepoorten om de platen te smeren, en verbeteren de koppelingsprestaties. De vingers zijn ook zo vervaardigt dat de platen minder snel zullen kleven. Kies je voor een stalen koppelingshuis? Dan moet je er rekening mee houden dat deze ook een stuk zwaarder is.
Een zwaarder koppelingshuis is onderdeel van de aangedreven massa van de motor en wijzigt dus de motorkarakteristiek. Maar in werkelijkheid valt dat heel goed mee. In het slechtste geval neemt het de scherpste kantjes van de vermogensband weg. Het extra gewicht zorgt voor het beter oppakken van de motor bij het accelereren. Een bijkomend voordeel is dat door de verhoogde aangedreven massa je de motor minder snel dood remt.
In principe zou je kunnen stellen dat het extra gewicht van een stalen koppelingshuis lijkt op het verzwaren van een vliegwiel maar dat is niet geheel waar. Een koppeling draait langzamer dan de krukas waardoor het effect van een verzwaard vliegwiel voor een gedeelte teniet wordt gedaan. Een koppeling draait ook nog eens in de omgekeerde richting waardoor het meer werkt als een contragewicht.
Let op: een stalen koppelingshuis is niet verkrijgbaar voor elk model. Controleer het op de website van de aftermarketfabrikant.
Ook te lezen
Team HRC Honda naar Portugal met Tim Gajser als enige rijder
Het 2024 MXGP-wereldkampioenschap begint dit weekend aan de eerste van drie races op rij in Agueda, Portugal voor de vijfde ronde in deze spannende strijd. Het volgende weekend gaat het …VIDEO: Roger De Coster over de communicatie met de rijders
In een video-interview met Roger De Coster komt de moeilijke start van de KTM-jongens in de VS ter sprake. Het gaat over de set-up van de motoren en hoe iedereen …Een update over de blessure van Tyla van de Poel
Tyla van de Poel crashte tijdens de EMX125 in Arco di Trento en brak hierbij zijn scheen en kuitbeen. Een andere piloot raakte op een springschans zijn voorwiel waardoor hij …Jago Geerts: “Ik wil terugkomen in Lommel”
Jago Geerts werkt hard om terug te komen van een blessure die hij begin maart opliep tijdens de openingswedstrijd van het 2024 MXGP wereldkampioenschap in Argentinië. De Belg, die bij …
Uw reacties