X

Ricky Carmichael over Triumph in de MXGP

Vorig jaar werd met grote trom de komst van Triumph in de motorcross aangekondigd. Enduro-specialist Ivan Cervantes en levende motorcrosslegende Ricky Carmichael werden aangetrokken om de machines te ontwikkelen.

Dat het spectaculaire nieuws voorafging aan een lang traject van ontwikkeling is een certitude maar dit weekend doorbrak het Engels merk uit Hinckley de stilte met de aankondiging dat Triumph in 2024 zal deelnemen aan het WK MX2 met twee rijders.

Ricky Carmichael, zag je dit aan komen?

Ricky Carmichael: “Nee dat zag ik niet! Het is een ongelooflijke ervaring en een kans waar ik erg blij en enthousiast over ben. Het is een lange weg geweest om hier te komen, tot waar we nu zijn. De klus is nog niet helemaal geklaard, maar het is een leuke ervaring geweest en ik had nooit in een miljoen jaar gedacht dat ik in deze positie terecht zou komen, maar het is zeker een geweldige positie.

Hoeveel rijd je op de motor en hoeveel maak je deel uit van de ontwikkeling, zie je de vooruitgang en geniet je van dit deel van het werk?

Ricky Carmichael: Ja, ik heb veel op de motor gereden, het is vele, vele jaren hard werken en vooruitgang vanaf de eerste dag. Ik heb veel uren op de machine gezeten. Het is leuk geweest, echt waar. Dus we zullen zien wat er gebeurt, ik denk dat iedereen echt enthousiast zal zijn, de moto is zeer, zeer competitief en ik denk dat hij in staat is om te winnen.

Heb je naar andere fabrikanten gekeken, of op één van die motoren gereden om uit te vinden waar Triumph naartoe wil?

Ricky Carmichael: Ik denk dat je in de motorwereld altijd kijkt naar wat je concurrenten hebben en waar ze goed en minder goed presteren en respect hebt voor die merken. Want je moet beter zijn dan zij of in ieder geval proberen beter te zijn dan zij, dus zeker, maar dat gebeurt al heel lang!

Gaan we jou nu meer zien op de MXGP-wedstrijden?

Ricky Carmichael: Het hangt af van mijn schema met supercross en TV, ik zou zeker graag wat MX2 evenementen bijwonen. Ik vind het altijd leuk om naar wereldkampioenschappen motorcross te gaan kijken, ze zijn nu in beweging, we zullen zien wat er gebeurt, het hangt gewoon af van mijn agenda buiten Triumph.

Je hebt het nogal druk, je doet natuurlijk het supercrosscommentaar en de Triumph-opdracht, ik herinner me dat je motorcross als een baan beschouwde in je carrière, geniet je nu meer van het rijden dan toen?

Ricky Carmichael: Dit is heel leuk voor mij. Toen ik nog racete was het een baan en werd ik betaald om te winnen, nu vind ik het leuk om te helpen en mijn kennis te delen en wat ik in de loop der jaren heb geleerd. Het is heel leuk geweest en het is een reis waar ik van genoten heb. Ik hou ervan om te rijden en nieuwe onderdelen te testen.

Ondanks dat je genoot van je overwinningen kan ik me voorstellen dat je graag meer had genoten van het dagelijkse leven tijdens je carrière. Antonio Cairoli is vandaag 37 is heeft een nummer één plaat. Denk je nooit: “Ik had mijn carrière misschien kunnen verlengen, als ik had kunnen genieten van het dagelijkse ritueel?

Ricky Carmichael: Ik had mijn carrière zeker kunnen verlengen, maar ik had ook gekwetst kunnen raken en niet kunnen genieten van de dingen die ik kon bereiken. Ik kijk niet echt terug en zeg: man, had ik maar wat meer geracet, alleen vanwege het risico en ik was tevreden met wat ik bereikte, dit is een mooie mix, wat ik nu doe.

Veel mensen beweerden altijd dat Kevin Windham een natuurtalent was en misschien meer talent had dan jij. Jij had dan weer meer hart voor de sport en werkethiek. Heb jij het gevoel dat jij Kevin meer talent had?

Ricky Carmichael: Hij had veel meer talent dan ik. Ik kon alleen iets harder werken dan Kevin, maar ik heb altijd enorm veel respect voor hem gehad, ik heb veel van Kevin geleerd.

Ricky Carmichael

Was er een geheim voor je succes? Je raakte niet veel gekwetst, maar ondanks dat dacht iedereen dat je op de limiet reed! Maar om tien outdoor en vijf supercross titels te winnen – reed je echt op de limiet?

Ricky Carmichael: Dat is het juist, iedereen denkt dat er een geheim antwoord is, ik heb er hard voor gewerkt, ik reed veel op het randje, maar ik oefende op die manier en dat maakte me comfortabel tijdens de wedstrijden. Er is echt geen geheim.

Red Bud is een geweldige faciliteit. Heb je mooie en mindere herinneringen aan de MXoN, komt dat allemaal terug bij een evenement als dit?

Ricky Carmichael: Dit is zeker een geweldige plek voor de MXoN. Ik heb er veel goede herinneringen aan, ik heb de landenwedstrijd zes keer gereden en drie keer gewonnen, dus zijn er ook wel wat minder goede herinneringen, maar over het algemeen is het altijd leuk om je land te vertegenwoordigen.

Team USA met Chase Sexton, Eli Tomac en Justin Cooper

Is er meer druk om voor Amerika te racen in de landenwedstrijd dan in een AMA race? En zelfs tegen iemand als McGrath? Dit jaar is het tegelijk Eli’s laatste motorcross  en hij kan zijn eerste Nations winnen in Amerika. Kun je je voorstellen welke stress ze doormaken?

Ricky Carmichael: Ik denk dat de MXGP jongens in alle landen een beetje harder racen voor deze race dan in hun reguliere wedstrijden in de weekends, tenzij ze in een kampioenschapssituatie zitten. Ik denk dat ze het beste van iedereen zullen te zien krijgen, uiteindelijk gaat deze race niet altijd om de snelste, maar om de meest consistente. Wat betreft welk team er gaat winnen, zou ik graag zien dat de USA het goed doet. Maar er zijn ook individuele races binnen de wedstrijd. Ik wil de jongens een geweldige race zien rijden, zoals Cairoli bijvoorbeeld, als dit zijn laatste race ooit wordt en hetzelfde geldt voor Eli. Het gaat niet alleen om de algemene overwinning voor mij dit weekend.

Interview: Jonathan McCready