Ken Roczen gaat dieper in op de test met de Stark Varg
Meervoudig motorcross- en supercrosskampioen en waarschijnlijk de meest prominente rijder in de internationale crosswereld, Ken Roczen, was degene die deze week de nieuwe Stark VARG elektrische crossmotor aan de tand voelde.
De 28-jarige vers gekroonde wereldkampioen supercross (WSX) en de recente ‘Koning van Parijs’ – reisde naar Barcelona, Spanje, om Stark Future’s vlaggenschipmodel te testen, dat in het eerste kwartaal van 2023 op de markt komt. Met pre-orders van 15.000 stuks wereldwijd is de VARG een van de meest succesvolle crossmotoren in de geschiedenis.
De testsessie duurde ongeveer drie uur in de Spaanse provincie Catalonië, waar de internationale persproef van de Stark VARG deze zomer plaatsvond. “De verwachtingen waren echt hooggespannen,” zei Roczen. “We begonnen op een motorcrossbaan en gingen over op supercross. Ik was erg nieuwsgierig toen ik hierheen kwam – een erg gaaf circuit trouwens – en de VARG stelde niet teleur. Ik had zoveel plezier vandaag.“
Roczen won in 2011 het wereldkampioenschap MX2 motorcross voordat hij overstapte naar de AMA-competitie in de Verenigde Staten, waar hij nog eens drie titels won in de 250cc en 450cc divisies, zowel in de Supercross als in de Motorcross, evenals andere onderscheidingen zoals de Motocross of Nations, de Monster Energy Cup en de Red Bull Straight Rhythm. De Duitser heeft voor drie merken fabrieksmachines gereden en heeft de afgelopen vier seizoenen minstens één 450SX Main Event-overwinning behaald.
Zijn optreden in Catalonië leidde tot een eerste kennismaking met de elektrische crossmotortechnologie en in het bijzonder met de superieure vermogen-gewichtsverhouding en de prestaties van de Stark VARG in vergelijking met andere concurrenten met verbrandingsmotor die momenteel op de markt zijn.
“Hij heeft een heel ander rijgevoel,” zei hij. “We gingen heen en weer tussen de VARG en een gewone crossmotor en ik merkte meteen dat de Stark-motor iets speciaals heeft. De baan was vrij diep gefreesd en lag behoorlijk ruw. De VARG voelde aan alsof hij bijna over de grond zweefde. Het was geweldig op die manier, een geweldig gevoel en anders dan wat ik gewend was. Het vermogen was ongelooflijk en het was supersnel.“
#94 staat bekend als een van de meest populaire atleten in de offroadmotorscene dankzij herkenbare en langdurige associaties met merken als Red Bull en Fox Racing. Zijn extraverte persoonlijkheid heeft ook zijn profiel opgebouwd, tot het punt dat hij nu alleen al op Instagram meer dan 1,5 miljoen volgers heeft, een derde meer dan de huidige 2022 SX-kampioen Eli Tomac en meer dan een miljoen meer dan voormalig HRC-teamgenoot en ’22-titelkandidaat Chase Sexton.
Na zes jaar in HRC-kleuren staat Roczen klaar om in 2023 een nieuw contract voor supercross te tekenen, maar het potentieel van de Stark VARG heeft zeker indruk achtergelaten. “We hebben veel motorcross gereden en toen kostte supercross wat meer tijd om eraan te wennen…maar ik had veel plezier,” merkte hij op. “Ik hoop zo snel mogelijk een VARG in handen te krijgen en hopelijk in de toekomst wat meer te testen. Het in één woord beschrijven is bijna onmogelijk!” besloot hij. “Je moet er echt op kunnen rijden om het te begrijpen. Het is als een Tesla; de kracht is er gewoon.“
Tekst: Adam Wheeler
Ook te lezen
De finale van het MXGP-kampioenschap wordt gehouden in Spanje
Infront Moto Racing kondigde vandaag aan dat de Spaanse locatie Cózar als gastheer voor de spannende laatste ronde van het 2024 MXGP kampioenschap zal fungeren. Het de derde Spaanse GP …Team HRC Honda naar Portugal met Tim Gajser als enige rijder
Het 2024 MXGP-wereldkampioenschap begint dit weekend aan de eerste van drie races op rij in Agueda, Portugal voor de vijfde ronde in deze spannende strijd. Het volgende weekend gaat het …VIDEO: Roger De Coster over de communicatie met de rijders
In een video-interview met Roger De Coster komt de moeilijke start van de KTM-jongens in de VS ter sprake. Het gaat over de set-up van de motoren en hoe iedereen …Een update over de blessure van Tyla van de Poel
Tyla van de Poel crashte tijdens de EMX125 in Arco di Trento en brak hierbij zijn scheen en kuitbeen. Een andere piloot raakte op een springschans zijn voorwiel waardoor hij …
Uw reacties