X

Voorbeschouwing: 2023 450SX Championship

De feestdagen zijn voorbij en dan is het een kwestie van tijd voor de eerste wedstrijd van het Monster Energy AMA Supercross Championship 450SX! Wij kijken vooruit op de titelstrijd met regerend kampioen Eli Tomac zal de grote favoriet maar wie zijn de tegenstrevers van de Yamaha-rijder?

Yamaha:
Alles wijst erop dat Tomac aan zijn laatste Supercross-seizoen zal beginnen. De Amerikaan heeft een ‘SX-Only’ contract en hij heeft al vaker aangegeven geen zin te hebben in het Lucas Oil AMA Pro Motocross Championship. Er zijn diverse rijders aan te wijzen die het Tomac moeilijk proberen te maken in 2023 en een daarvan is Dylan Ferrandis. De Fransman is tweevoudig 250SX kampioen en hij won de 450MX-titel in 2021. De 28-jarige crosser is zeker iemand die het Tomac moeilijk kan maken maar hij wacht nog wel op zijn eerste 450SX-titel.
Justin Cooper mag door de regels niet meer uitkomen in de 250SX, hij zal een beperkt programma rijden met de YZ450F om vervolgens uit te komen in de 250MX serie.

Honda:
Met Chase Sexton heeft Honda een mogelijke ster voor de toekomst. De 23-jarige gaat aan zijn laatste seizoen van zijn huidige Honda contract beginnen! Er zijn al geruchten dat hij de overstap naar KTM zal maken in 2024. Jett Lawrence zal dit jaar nog 250SX West Coast rijden om later dit jaar de overstap te maken voor het 450MX kampioenschap. Is er volgend jaar plek voor twee sterren bij HRC? Colt Nichols heeft een ‘SX-Only’ contract maar hij heeft door een zware armblessure minimaal gereden in 2022. Sexton

KTM:
De contracten van Webb en Marvin Musquin werden met één seizoen verlengt. Het contract van Aaron Plessinger loopt nog door in 2023. Het Red Bull KTM Factory Racing Team heeft drie rijders en allemaal voormalig kampioenen al is Webb de enige met een 450-titel. Webb wist vorig seizoen niet te winnen en kende een moeilijk seizoen om vervolgens de ‘Nationals’ volledige naast zich neer te leggen. De Amerikaan is terug onder de vleugels bij Aldon Baker en zal er alles aan doen om het Tomac moeilijk te laten maken. Er waren berichten dat Musquin zijn laatste seizoen zou rijden in 2022 maar hij is er toch weer bij dit jaar!

Kawasaki:
Zijn eerste seizoen met Kawasaki was erg goed voor Jason Anderson. De Amerikaan wist zeven wedstrijden te winnen en pakte de laatste vier op een rij. De mindere wedstrijden in Daytona en Detroit halen de 29-jarige crosser echter vroegtijdig uit de titelstrijd. Weet Anderson, de kampioen van 2018, de aansluiting bij onze top drie te vinden en kan hij meedoen voor de titel? Adam Cianciarulo kan bijzonder snel zijn maar hij is erg blessure gevoelig waardoor hij in 2022 slechts twee rijders in actie kwam. Door een lopend contract zien wij de 26-jarige Cianciarulo opnieuw naast Anderson en het wacht is op zijn eerste 450SX-overwinning.

Husqvarna:
Ook Malcolm Stewart jaagt op zijn eerste 450SX overwinning en het broertje van James Stewart heeft zeker de kwaliteiten. Bij Rockstar Energy Husqvarna Racing Team krijgt hij een nieuwe teamgenoot, Christian Craig vervangt Dean Wilson die na zes seizoenen vertrekt. Craig is de 250SX West Coast kampioen en hij kon binnen Star Racing-Yamaha niet de overstap maken naar de zware klasse. Die mogelijkheid was er wel bij Husqvarna vandaar ook deze deal die ook geldig is voor 2024.

GasGas:
Justin Barcia is en blijft de enige GasGas-rijder het komende seizoen in de zwaarste klasse. De 30-jarige ‘BamBam’ wist al drie keer de openingswedstrijd van het seizoen te winnen. Overwinningen zijn mogelijk maar Barcia zal niet mee doen in de titelstrijd. Het huidige contract van Barcia loopt dit jaar af dus het zal een belangrijk jaar worden voor 250SX East kampioen van 2011 en 2012.

Suzuki:
Een grote verrassing was het aantrekken van Ken Roczen door Suzuki. De Duitser gaat voor HEP Motorsports uitkomen en hij krijgt twee sterke teamgenoten. Kyle Chisholm en Shane McElrath gaan ook op een RMZ450 rijden. McElrath neemt de plek in van Brandon Hartranft die zwaar geblesseerd is geraakt tijdens de voorbereidingen. Roczen kan zeker wedstrijden winnen maar mee doen voor de titel zit er waarschijnlijk niet op in.

De kalender zal bestaan uit zeventien wedstrijden welke in slechts negentien weekenden zal worden verreden. Anaheim zal twee keer worden bezocht terwijl Las Vegas opnieuw ontbreekt opnieuw. De Supercross finale zal worden verreden in Salt Lake City.

Door: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Merken