Techniek: De werking van een stuurdemper op een crossmotor
Steeds meer zie je dat motoren uit de MXGP en de Amerikaanse competitie uitgerust zijn met stuurdempers. Wij spitten deze techniek voor jullie uit.
Een stuurdemper helpt om de motor rechtdoor te laten lopen op moeilijk berijdbaar terrein en dit vooral bij hogere snelheden. Ze verminderen ook de vermoeidheid van de onderarmen doordat het minder moeite kost om het stuur te corrigeren.
Een motorcrosser blijft in balans door het stuur te kantelen om te compenseren voor het te veel in de tegenovergestelde richting draaien. Terwijl hij dit doet, dwingt de geometrie van de motor het wiel rechtdoor te laten lopen. In feite controleert de rijder de motor door middel van het constant manipuleren van de stuurkrachten.
Een stuurdemper vermindert die manipulatie zodat de rijder niet hoeft te overreageren. Het vermindert de zogenaamde “headshake” en voegt stabiliteit toe aan het rijgedrag van de motor. De stuurdemper creëert een kleine weerstand in de stuuruitslag maar die is eerder verwaarloosbaar, zeker voor hardrijders die houden van een stabiele crossmotor.
Sommige merken gebruiken afzonderlijke kleppen om stuurbewegingen in beide richtingen te dempen. De terugslagklep dempt zacht in het begin, wanneer het stuur terugdraait vanuit de volledig vergrendelde positie. Hij wordt geleidelijk steviger tot hij terugkeert naar vijf graden aan weerszijden van het midden. Daarna schakelt hij volledig uit. De demping is alleen effectief tijdens snelle stuurbewegingen en wisselen.
Wil je geen kosten maken dan is er ook nog een gratis versie van een stuurdemper. Die bestaat uit het vaster draaien van de stuurstangmoer op je crosser waardoor de triple-clamp wat stroever gaat draaien op de kogellagers. Ook je vorkpoten een paar millimeter verder uitschuiven doet de stabiliteit van de motor toenemen bij hogere snelheden.
Ook te lezen
VIDEO: Roger De Coster over de communicatie met de rijders
In een video-interview met Roger De Coster komt de moeilijke start van de KTM-jongens in de VS ter sprake. Het gaat over de set-up van de motoren en hoe iedereen …Een update over de blessure van Tyla van de Poel
Tyla van de Poel crashte tijdens de EMX125 in Arco di Trento en brak hierbij zijn scheen en kuitbeen. Een andere piloot raakte op een springschans zijn voorwiel waardoor hij …Jago Geerts: “Ik wil terugkomen in Lommel”
Jago Geerts werkt hard om terug te komen van een blessure die hij begin maart opliep tijdens de openingswedstrijd van het 2024 MXGP wereldkampioenschap in Argentinië. De Belg, die bij …Andrea Bonacorsi over zijn stap naar de MXGP: “Dat was de moeilijkste beslissing van mijn leven”
Regerend EMX250 kampioen, Andrea Bonacorsi, zal de overstap maken naar het Monster Energy Yamaha Factory MXGP Team voor de rest van het FIM Motocross World Championship seizoen 2024, ter vervanging …
Uw reacties