X

Brett Metcalfe neemt afscheid van het professioneel toneel.

Brett Metcalfe heeft afgelopen weekend een punt gezet achter zijn professionele fulltime motocross carrière. De 40 jarige Australiër werd in dit laatste jaar zevende in de ‘THOR MX1 klasse’ van het Australische ‘Penrite ProMX’ kampioenschap.

Supercross van Bercy zet hem internationaal op de kaart!
Brett Metcalfe raakt op de radars van de Amerikaanse teams nadat hij in 2000 tijdens het Australisch supercross kampioenschap zijn kunnen toont vooraan in het veld en dat op nog geen 16 jaar. Maar echt internationaal zet Metty zich in 2000 op de kaart door op een geleende maar van sponsorstickers ontdane Champ KTM motor, inclusief VRS-vering, deel te nemen aan de Supercross van Bercy. Daarin eindigt hij door een steile leercurve mét één main event overwinning op zak als derde in de ‘Prince of Bercy’ eindstand.

Na enkele Grand Prix wildcards in 2001, is het plan dat Brett Metcalfe in 2002 het volledige wereldkampioenschap 125cc rijdt. Dit doet hij voor het Millenium KTM team, in de eerste wedstrijd van het seizoen eindigt de dan nog steeds maar 18-jarige Australiër knap vierde in Valkenswaard. Alleen gooit een hardnekkige schouderblessure al snel roet in het eten, na twee matige resultaten in Belpuige en Teutschental zien we hem niet meer terug in het wereldkampioenschap.

(tekst gaat verder onder video)

KTM heeft echter voldoende potentieel gezien in de Aussie om hem niet meteen te laten gaan. In 2003 rijdt hij het East Coast 125cc Supercross kampioenschap, en met succes want hij scoort er één podium en een knappe vijfde plaats overall in het kampioenschap. Na enkele jaren bij KTM tekent Metty in 2005 bij het legendarische Yamaha of Troy. Terwijl de meeste merken en teams alreeds zijn overstapt naar de 250cc machine blijft dit team echter verder werken met de 125cc machine, dat Brett Metcalfe in al zijn optredens voor het team in de West Coast ‘125’ SX kampioenschap deze machine toch in de top tien weet te plaatsen zegt veel over de kwaliteiten van de man uit Mannum.
Na Yamaha of Troy zullen nog héél wat elite teams om zijn hand dingen. Zo beland hij na YOT bij het iconische Pro Circuit Kawasaki, en daarna bij de even iconische maar nu helaas ter zielen gegane Geico Honda en Rockstar Energy Makita Suzuki teams.

Géén veel winnaar, wel garantie op top vijf noteringen
Een veel winnaar was Brett Metcalfe nooit, maar hij stond gerant voor zekerheid en degelijkheid. Met 9 top 5 plaatsen in overall klasseringen van kampioenschappen, waarvan de beste de tweede plaats in het AMA 450 Outdoor kampioenschap van 2010. Eén jaar later zou hij eindelijk zijn eerste en eveneens enigste overwinning op Amerikaanse bodem claimen met een 3-2 score haalde hij de overall van de AMA Outdoor 450 race in Southwick binnen. Een race die een jaar eerder uit zijn handen gleed doordat z’n motor zonder benzine viel. Eveneens in 2011 zorgt Brett Metcalfe ermee voor dat het Australische team voor het eerst in het bestaan van de Motocross des Nations op het podium mag klimmen. Samen met Chad Reed en Matt Moss behalen ze de derde plaats in het Franse St Jean d’Angély. Als één van zijn laatste wapenfeiten in Noord-Amerika, behaald Brett Metcalfe in 2013 de Canadese Motocross titel in de kleuren van Rockstar Energy OTSFF Yamaha.

Daarna gaat hij nog enkele jaren meestrijden in het Australische kampioenschap, waar hij naast dagoverwinningen, helaas niet verder komt dan vice kampioen. Met Brett Metcalfe stopt opnieuw één van de gouden generatie Australiërs waaronder ook Chad Reed, Michael Byrne, de betreurde Andrew McFarlane, de broers Jay & Ryan Marmont en de andere broeders Jake & Matt Moss behoorde. Enkel Matt Moss is nu nog professioneel actief als piloot.

Tekst: Matthias Van Eeckhoven