Published On: 16 september 2020

Het achterwiel van uw crossmotor wordt aangedreven door een ketting. Deze moet mooi in lijn over het tandwiel lopen en daar zijn enkele hulpmiddelen voor. Zo zijn er de kettinggeleider, kettingrol en een slider om één en ander in gode banen te leiden. Wij overlopen alle functies zodat u nooit nog aan de kant moet met een afgelopen ketting.

Kettinggeleider. Bij motorfietsen wordt een kettinggeleider gebruikt om de ketting op het achterste tandwiel te houden. De geleiderblok zal als het ware de ketting recht op de tanden van het achtertandwiel voeren. Zonder de kettinggeleider zou de ketting aflopen door de zijdelingse krachten die tijdens het rijden op kunnen treden. Ook het dubbelslaan wordt tegen gegaan met een geleider. Ze werken ook om het kettinggeluid te verminderen en om de aluminium achterbrug te beschermen tegen beschadiging.

Kettingrollen. Om de onderste dwarsbalken van het frame te beschermen tegen de ketting, Japanse crossmotoren worden uitgerust met ronde kettingrollen. Zonder de rol zou de ketting tegen het frame schuren. Deze rollen hebben vaak lagers aan de binnenkant die gemakkelijk kunnen slijten en beginnen te wiebelen. Als je een Honda, Suzuki, Kawasaki of Yamaha hebt, wees dan voorzichtig met het afspuiten van je motor met een hogedrukreiniger. Water is niet vriendelijk voor kettingrollagers.

Frameblokken. KTM, Husqvarna en GasGas kiezen ervoor om een vergroot frameblok te gebruiken in plaats van een roller. De pad bereikt hetzelfde doel, namelijk ervoor zorgen dat de ketting niet tegen de dwarsbalk van het frame sleept, maar dit doet het zonder bewegende delen. In vergelijking daarmee is de pad goedkoper te maken en heeft het minder kans om te breken. Hoewel er potentieel meer weerstand is met een framepad, verhoogt het de duurzaamheid.

Kettingspeling. Een ketting met een overmatige speling zorgt voor meer geluid en meer weerstand, terwijl het ook de ketting, tandwielen, sliders en kettinggeleider beschadigt. Een losse ketting verhoogt de snelheid waarmee de geleider en de glijder slijten. Dit vermindert hun vermogen om de ketting te geleiden naar de tandwielen en laat meer ruimte voor ophoping van zand of modder. De kwaliteit van uw ketting werkt hand in hand met speling, omdat duurzamere kettingen langer meegaan. Elke fabrikant biedt een maximaal rekbereik dat u binnen de lengte van uw ketting moet houden. Als het te lang wordt betekent dit dat de rollen en pennen zijn versleten. Dan wordt het tijd voor een nieuwe ketting.

De slider. Minder wrijving staat gelijk aan efficiëntere prestaties. Fabrikanten van aftermarket kettinggeleiders en sliders verminderen de kettingweerstand door gebruik te maken van unieke plastic formules op hun producten.

Geleiderbehuizing. Japanse crossmotoren gebruiken een aluminium buitenmantel met een vervangbaar wrijvingsblok aan de binnenkant van hun kettinggeleiders. KTM en Husqvarna maken gebruiken van een in elkaar gegoten geheel van aluminium en kunststof. Door de aluminium plaat zijn de KTM en Husky geleiders sterker dan die van hun concurrenten, maar als ze verslijten moet het hele stuk vervangen worden, terwijl eigenaren van Japanse fietsen hun OEM-wrijvingsblokken apart kunnen vervangen.

 

Carterbeschermer. De metalen beugel rond het voorste tandwiel is geen echte garantie dat uw carter niet zal sneuvelen bij een kettingbreuk. De beugel dient eigenlijk meer als buffer om uw carter te beschermen voor een los zittende ketting bij vol gas. De beste bescherming voor uw carters is echter een juiste kettingspeling (raadpleeg uw handleiding) en een op tijd vervangen ketting.

Foto’s: archief