De laatste grote update van de YZ450F dateert inmiddels van drie jaar geleden. Voor 2026 ging Yamaha grondig aan de slag met frame, vering, motorblok, de hydraulische koppeling én de Power Tuner-app.
Deze keer geen harde baan in Spanje of Italië, zoals vaker het geval is voor model launches, maar wel Flevoland in Lelystad. Het bekende harde circuit lag er niet alleen piekfijn bij, kennismaken met een nieuwe motor op een baan die je al kent, biedt ontegensprekelijk voordelen.
Nog een belangrijk aandachtspunt: dit is de nieuwe versie van m’n eigen motor. Kortom, wij waren dus meer dan blij met deze “thuiswedstrijd” van Yamaha Europe. Ook veel buitenlandse collega’s waren trouwens aangenaam verrast door Lelystad.
Perceptie bijstellen
Optisch wijkt de MY26 YZ450F niet zoveel af van zijn voorgangers. Schijn bedriegt echter. Al gaat het het niet om een volledig nieuw model, dit modeljaar kan best worden omschreven als een vergaande update. Voorheen stond de YZ450F bij veel rijders bekend als een agressieve motor. Een pakket dat zeker veel te bieden had voor serieuze competitierijders. Het beste bewijs is de 2025 Supercross-titel van Cooper Webb. Was het ook een allemansvriend voor de spreekwoordelijke hobbybob?
De vraag stellen, is ze beantwoorden. Yamaha’s missie voor 2026 bestond er dus in om de sterke punten van de YZ450F te behouden maar de motor tegelijk toegankelijker te maken. Ter gelegenheid van Yamaha’s 70ste verjaardag is er een fraaie jubileumeditie die doet denken aan de eerste moderne viertakt, de YZ400F waarmee Andrea Bartolini en Doug Henry zo succesvol waren. Oudere rijders zullen herinnerd worden aan Jacky Vimond en Hakan Carlqvist.
Flinke boterham
Alle nieuwigheden opnoemen, zou ons té ver leiden. Voor de volledigheid krijg je die hele boterham aan updates onderaan deze post.
Laat ons beginnen met het frame. Het MY26 YZ450F frame kreeg aangepaste buisdiameters en nieuwe motorsteunen voor meer stabiliteit en wendbaarheid. Ook de voorganger van de ’26 YZ450F stuurde al degelijk maar het stuurgedrag is nu zelfs uitstekend: de motor laat zich plat door bochten sturen en is in de lucht makkelijk te controleren. Qua gevoel kreeg je tegelijk een speels rijgedrag zoals dat van de YZ250F en de stabiliteit waarvoor de KX450 vaak wordt geprezen.
Ook ergonomisch zit het goed – niets zit in de weg en de aerodynamica is sterk verbeterd. Voor elke Yamaha rijder zal-ie meteen vertrouwd aanvoelen.
Vloeiender en lineair
Waar de YZ450F bekend stond om zijn felle gasrespons wilde Yamaha de motor geschikter maken voor een brede groep van rijders. Onder de wijzigingen: een ovaal kanaal met een scherpere splitsing voor de inspuiting. Niet alleen op het vlak van vermogen werd winst geboekt, vooral de manier waarop is een plus. Vloeiendere en meer lineaire vermogensafgifte met een beter (én 4% hoger) doseerbaar koppel. Ook het zwaarder vliegwiel draagt een steentje bij. De motor loopt nu makkelijker door in hogere versnellingen
Tot slot maakte Yamaha veel werkvan geluidsreductie. Zowel de airbox als de uitlaat zijn herwerkt om te voldoen aan de strengere FIM-normen. Opdracht volbracht want de YZ450F is opmerkelijker stiller.
Eindelijk: hydraulische koppeling
Opvallend is ook de introductie van de hydraulische Nissin koppeling. Eindelijk, want enkele Yamaha fabrieksrijders maakten hier jaren geleden al gebruik van. Toegegeven aanvankelijk was ik hierover sceptisch. Maar na enkele sessies ben ik zowel over de werking als het gevoel positief verrast. Geen toeval dus dat Yamaha ingenieurs aanwezig op de test aangaven dat ze hard hebben gewerkt aan een gelijkaardig gevoel als een kabelkoppeling.
Het aangrijppunt van de nieuwe koppeling is constant en betrouwbaar. De koppeling is samen met het hydraulische systeem verder verfijnd, wat vooral merkbaar is in de tweede en derde versnelling bij het uitkomen van snelle bochten. Van aanpassen was dan ook weinig sprake!
KYB-vering met nieuwe features
Met KYB als leverancier van de veringcomponenten ben je in vertrouwde handen. Voor 2026 werd de vering verder verfijnd. Een nieuw ontwerp voor de zuiger, en met name de setup van de voorvork zijn aangepast om de aanvankelijke hardheid te temperen. Langer comfortabeler rijden was hier het doel. Ook de standaardafstelling is nu meer gericht op een breed publiek. Omdat het altijd handig is je eigen indrukken af te toetsen met andere testrijders hou ik in het beoordelen van vering een flinke slag om de arm.
De balans qua demping voor en achter bij grote sprongen kon universeel op lof rekenen. Enkele rijders vonden de vering té hard zodra de baan wat zwaarder kwam te liggen. Persoonlijk vond ik de vering minder nerveus (dan voorheen) maar eerder aan de zachte kant. Al is een harde of zachte vering deels een kwestie van voorkeur. We hebben in ieder geval niets gemerkt dat een ervaren veringspecialist niet kan instellen naar jouw behoeften.
Voor de volledigheid even meegeven dat de schokdemper nu handmatig verstelbaar is, zonder gereedschap. Samen met de reeds verstelbare vorkcompressie (vanaf 2023) maakt dit snelle afstellingen op de baan eenvoudiger dan ooit.
Nieuwe visuele details
Zoals elke update die naam waardig is, is er ook optisch een evolutie. Het zij- en voornummerbord kregen een nieuw design. Plastic aan het achterframe is aangepast, waardoor de motor makkelijker vast te pakken is bij het op- en afzetten van het bokje. Er is ook een zadelhoes die meer grip biedt. Hier en daar hoorde ik testrijders opmerken dat het zadel zelf hard aanvoelt. Daar heb ik zelf eigenlijk niets van gemerkt.
Beheersbare kracht
Tijdens onze testsessie in Lelystad hebben we verschillende mappings en setups qua vering uitgeprobeerd. Wat meteen opviel was hoe indrukwekkend Yamaha de vermogensafgifte voor elkaar heeft gekregen. De YZ450F biedt volop power maar blijft perfect te doseren. Zoals beloofd is de gasrespons vloeiender en meer lineair. Je hebt volop trekkracht die prima doorloopt in 2e en 3e versnelling zonder veel schakelen. Door het extra koppel kan je vaak een versnelling hoger rijden waardoor je minder moe wordt.
Wie wel meer pit wil, kan aan de slag met de nieuwe Power Tuner app. Van de zachtere blauwe map met veel tractiecontrole ga je in geen tijd naar een agressievere stand voor ervaren rijders. Die Power Tuner app werkte eigenlijk al prima. Voor 2026 werd-ie nog uitgebreid met nieuwe functies: eenvoudige aanpassingen aan de mapping gaan via een schuifregelaar. Wil je er dieper induiken dan gaat het via telemetrie -instellingen
Nog een primeur is de lock-out functie. Dit laat toe om de ECU met een paswoord via je smartphone te vergrendelen. Een slimme extra beveiliging tegen diefstal in tijden waarin dit steeds vaker een probleem wordt.
Daarnaast beschikt de YZ450F 2026 over een launch control. Hiermee stel je het toerental bij de start in, bijvoorbeeld 9.500 tpm op een harde baan. Zo krijg je maximale tractie en voorkomt de motor wielspin door het toerental elektronisch te begrenzen. Elke motor heeft z’n eigen karakter en dat is ook gebleven bij Yamaha’s MX1 wapen. De Oostenrijkse concurrenten bieden een extreem scherp gevoel qua handling waar je bij de YZ450F toch met meer overtuiging een spoor moet induiken.
Puntjes op de i
Vergevingsgezindheid, stabiliteit op hoge snelheid, een geweldig blok, de toonaangevende Power Tuner app… de MY26 450 crosser van Yamaha heeft veel troeven. De Nissin remmen mag je gerust in één adem nemen met die andere sterke punten. De feedback is uitstekend, met veel grip en krachtig aanremmen voor en achter. Hier valt weinig op aan te merken.
Enkele verbeterpunten:
– De standaard handvatten voelen gedateerd en vragen om extra tape voor comfort.
– Het luchtfilter wisselen blijft omslachtig; vuil kan nog steeds makkelijk binnendringen zonder extra voorzorgsmaatregelen.
Conclusie
De Yamaha YZ450F 2026 is opnieuw een stap vooruit. De basis was al sterk, maar met de hydraulische koppeling, verbeterde inspuiting en extra functies in de Power Tuner-app heeft Yamaha opnieuw verfijningen doorgevoerd die het geheel naar een nog hoger niveau tillen.
In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe YZ450F soepeler, makkelijker te rijden en minder vermoeiend. De kenmerkende Yamaha-stabiliteit en de erg performante KYB-vering blijven bovendien op post.
Dat alles maakt dat deze crossmotor nu toegankelijker is voor een breder publiek. Of je nu serieus aan competitie doet of puur voor de fun rijdt, je kan zo aan de slag zonder aanpassingen.
Klik hier om de technische fiche en prijzen te raadplegen.
Nieuw voor 2026
- Nieuwe vorm en bewerking van het inlaatkanaal (breder en lager) → +4% koppel
- Luchtfilter met resonator en nieuw kanaal om inlaatgeluid te reduceren
- Stillere uitlaat
- Demperbevestiging in lagere hoek voor makkelijker hanteren van achterspatbord
- Verbeterde koeling van drijfstang en zuigerpen
- Versterkt big-end drijfstanglager
- Grotere traagheidsmassa van de ontsteking
- Hydraulische Nissin-koppeling met 10% stijvere veerdruk (koppelingsplaten)
- Nieuwe drukplaat voor de koppeling
- Betere smering van de koppeling
- Verstevigd frame: bovenzijde sterker, onderzijde lichter
- Asymmetrische motorbevestiging
- Hydraulische instellingen van de voorvork vernieuwd
- Nieuwe KYB-achterdemper: grotere klep (24 → 28 mm), hoofdpiston met zes openingen (voorheen vier), stijvere veer, gescheiden oliekanalen voor compressie en rebound, en een handmatige stelschroef voor low-speed compressie
- Voorvork KYB: stijver afgeveerd en hoger oliepeil
- Zadelhoes met honingraatstructuur voor extra grip
- Elektronische diefstalbeveiliging via Power Tuner-app (ECU-vergrendeling)
Tekst: Ricardo Loos
Foto’s: Yamaha, Bavo Swijgers