X

Green flag: Stop the press!

Ook in de jaren stillekes wilden ze graag op de hoogte blijven van het laatste heet-van-de naald-nieuws. Kwam er nog dringend en belangrijk nieuws dan moest het persen van de krant letterlijk worden stopgelegd of uitgesteld. Vandaar dus die kreet: Stop the press! We kunnen het ons tegenwoordig nauwelijks voorstellen met het rijke nieuwsaanbod op het net. Of misschien in een andere betekenis… Want met een overvloed aan persvoorstellingen deze week mocht het ook wel even wat minder!

Tony, Max en Rui zetten op maandag de Versuz op stelten!

Op maandag mocht het Red Bull KTM fabrieksteam de gewoonte -in het leven geroepen door Bengt Van Velthoven en het De Carli Team- gewoon verder zetten. Voorafgaand aan de GP van Valkenswaard worden Cairoli & Co immers al enkele jaren voorgesteld aan de pers, vrienden en sponsors in België. Deze keer mocht het ietsje meer zijn want de oranje mannen trokken naar de Hasseltse danstempel de Versuz. Stefan Everts maakte ook van de gelegenheid gebruik om uitleg te komen geven over de KTM SX-350F. De avond werd aan één gepraat door Joël Smets en die mocht op donderdag nog eens aan de bak in Herentals om de persconferentie van Motorsport Future in goede banen te leiden! Allebei heel leuke evenementen trouwens, al viel er op zich niet zo veel nieuws te rapen. Rui Gonçalves, die in Valkenswaard zijn MX1 debuut maakt, liet weten dat hij voorlopig geen hoge verwachtingen koestert. Logisch. Toch blijft het razend interessant om te zien wat een ‘normale’ rijder op de 350 kan. Zonder afbreuk te doen aan KTM’s nieuwste, maar Cairoli gaat waarschijnlijk ook met vierkante wielen nog keihard!

2T fans in Valkenswaard: moedig #38 Yentel Martens aan!

Vierkant draaide het deze week ook in Honda Park. Of ten minste voor Jonathan Barragan. De Spaanse aanwinst van Kawasaki ging onderuit op training en viel daarbij zijn rechterheup uit de kom. Minstens zes weken out voor de Torreador uit Madrid. Een zwaar streep door de plannen van het Kawa fabrieksteam dat het vorig jaar lang moest stellen zonder Sébastien Pourcel en al in geen jaren meer meespeelt voor de MX1 wereldtitel. Dit jaar hoogst waarschijnlijk evenmin… Op dinsdag ging ook de rappe Zwitser Julien Bill in de fout in Olmen. Op zich gelukkig geen ernstige blessure, maar Bill zal er niet bij zijn in V’waard. De Fransman Loic Larrieu maakte dan weer zijn rentrée.

In die discussie over kracht tegenover gewicht wordt trouwens wel makkelijk voorbij gegaan het feit dat een lager gewicht en meer wendbaarheid toch ontzettend grote voordelen zijn voor de gemiddelde rijder. Ook -of liever zeker- in het zand trouwens. Opletten dus voor Yentel Martens (Nestaan-JM Racing-KTM) dit weekend! Yentel liet in Gemert middels een zesde plaats al zien dat een tweetakt nog lang niet heeft afgedaan! Ook de jonge Fransman Cédric Soubeyras doet het ver van onaardig op zijn KTM SX 250. In de categorie geanimeerde toogdebatten komen de MXoN in Zolder 2003 wel eens opduiken. U weet wel waar ‘The Legend’ het met zijn viertakt op nam tegen Ricky ‘The GOAT‘ Carmichael op een 250cc tweetakt. Wegens gewapend met een super performante HRC-Honda denkt deze vlaggenman zo het zijne over het zogenaamde technische nadeel dat RC die dag had… U mag het eens of oneens zijn via max@motocrossmag.be …

Het positieve nieuws voor KRT kwam er vorige week dan weer met een gemakkelijke overwinning van Xavier Boog in Mons. De jonge Fransman is tot dusver één van de revelaties van het seizoen en doet het prima op de 450.  Ook positief was het verloop van de MX in het Bois brulé zelf. De veranderingen aan de omloop, breder en overzichtelijker, konden op bijval rekenen van de rijders en de toeschouwers. Mons probeerde het ook met een nieuwe formule waarbij de rijders flink wat startgeld konden verdienen. De aanwezige toppers gaven in ieder geval het volle pond.

Xavier Boog (#121) werkte in Mons een sterke generale repetitie af voor Valkenswaard.

Wie er ook altijd, wide open, voor gaat is natuurlijk Jeffrey Herlings. Ook ‘The bullet’ ontsnapte niet aan de Stop the press! Omdat er na zijn knalprestatie in Mantova en met Valkenswaard in het vooruitzicht zoveel vragen kwamen vanuit de media werd op dinsdag de pers bij elkaar geroepen in Valkenswaard. Tussen KNMV-bondscoach Leon Giesbers en zijn baas Stefan Everts moch Jeffrey zijn verhaal doen. Bloednuchter en toch ambitieus, zoals we hem kennen dus. Als toemaatje mocht Herlings ook, per uitzondering, enkele rondjes op het circuit afwerken. Check hier de video van Omroep Brabant over de persconferentie.

En jawel omdat je op één been niet kan staan, was er ook  op woensdag wéér een persconferentie. In het plechtige kader van het Gravenhof in Dworp werd de MX Pro Series, ofwel het BK motorcross 2010 voorgesteld. Ondanks de nodige strubbelingen in de aanloop kondigde de BMB trots een samenwerkingsverband aan met promotor 720 degrees. En ook dit jaar belooft de MX Pro Series één van de meest hoogstaande nationale kampioenschappen van Europa te worden. Belangrijke vernieuwingen zijn de kwalificatiereeks van 15 minuten plus één ronde op de middag. In de namiddag worden er dan twee reeksen van 30 minuten + 1 ronde afgewerkt. Een prima initiatief dat zeker de spankracht ten goede zou moeten komen en hierdoor krijgt het wedstrijdformaat ook meer aansluiting bij het formaat in de GP’s.

Kris Meertens interviewde de rijders op de voorstelling van de MX Pro Series.

Het rijtje vaste deelnemers van de MX Pro Series oogt in ieder geval weer heel indrukwekkend: Steve Ramon, Ken De Dycker, Sébastien Pourcel, Kevin Strijbos, Tanel Leok, Jeremy Van Horebeek, Davide Guarneri en Marvin Van Daele. Om nog maar de voornaamste rijders te noemen. Ook Marc De Reuver zal uitgebreid te bewonderen zijn in België. Alleen in Orp-le-Grand is de Beursfoon-Suzuki rijder er in principe net bij door het samenvallen met het ONK. Dat geldt ook voor Dennis Verbruggen en Joël Roelants.

Credit foto’s: CDS, Ray Archer, Olivier Evrard, Photo-Impact