X

Interview: Wietse Brackman

Wietse Brackman staat voor het seizoen van de doorbraak. De tiener  zal dit jaar met z’n V-mac Suzuki RM-Z 250 een uitgebreid programma afwerken. Tijdens de kerstvakantie ging Brackman op trainingsstage in Spanje. Zijn compagnon op die Spaanse trip was niemand minder dan MXMag.be huiscolumnist Elton Van Cranenbroeck aka ‘The Privateer’.  Naast trainen vond ‘The Privateer’ nog tijd om een interview af te nemen met het aanstormende talent uit Aalst.

MXM: Wietse vertel ons kort wat over 2011, verliep het zoals verwacht?

2011 begon voor mij direct goed. Met een overwinning bij de 125cc klasse in Le Touquet. Nadien is het niet verlopen zoals gepland. Ik moest de overstap maken naar 250 4-takt wat me zeer veel tijd gekost heeft. Ik kon er maar niet aan wennen. Verder heb ik wel eens een uitschieter gehad zoals de 4de plaats in Beervelde op het BK. En een 3de plaats bij de Inters MX2 in Wuustwezel in de Internationale wedstrijd. Nadien was het met veel ups en downs.. Ik kende veel mechanische problemen met de KTM. En dus zijn we overgestapt naar een V-mac Suzuki.

MXM: Wat zijn jouw plannen voor 2012?

Het begint allemaal op 5 februari met de Enduropale Le Touquet waar ik bij de grote mannen mee zal rijden. Nadien staan er eerst wat voorbereidingswedstrijden op het programma die plaats vinden in Italie. De echte kampioenschappen die ik ga rijden zijn het E.K, B.K en ONK.

MXM: Hoe zag je voorbereiding er uit?

Het seizoen was voor mij vroeger gestopt dan voorzien. Na het EK in Gaildorf waar ik zeer hard ten val kwam was mijn zin even over. Ik had geen plezier meer in het rijden dus ben ik mijn rustperiode in gegaan. Voor het eerst heb ik echt eens  twee maanden rust genomen en geen motortraining. Dan ben ik in die periode gaan bmx’en enz.  Ik heb ook eens  een cyclocrosswedstrijd me gedaan voor het plezier en ben daar 3de geëindigd bij de Amateurs A.

Brackman op stage in Spanje samen met The Privateer.

MXM: Jouw broer rijdt op hoog niveau cyclocross heb je zelf geen ambitie om daarmee te starten?

Klopt, mijn broer Jelle is aan een zeer goed seizoen bezig. Hij heeft nu al 7 overwinningen bij de Elite zonder contract en al enkele goede prestaties bij de profs. Maar dat is niets voor mij. Ik hou het bij motorcross. Ik zou het geronk van de motor veel te hard missen.

MXM: Hoe bereid je je voor op je eerste deelname  aan de ‘grote’ Enduropale Le Touquet?

Vorig jaar heb ik voor het eerst bij de -18 jaar deelgenomen en dit was goed mee gevallen. Met 1ste 125cc en 7de algemeen. Nu dit jaar is het weer heel nieuw. Het is dubbel zolang. 3u wedstrijd is niet niks. Maar ik ga naar daar voor de ervaring. Voor het plezier en meer om komende jaren daar naar toe te werken. Qua trainingen is niet zo anders dan een normale winter. Mijn trainer Marc Herremans, houdt wel rekening met de wedstrijd en werken er wel een klein beetje naar toe. Maar we werken toch vooral naar het  eigenlijke crossseizoen toe.

MXM: Voel je in je sas op de zandomlopen?

Moeilijke vraag, ik rijd heel graag in het zand maar toch hou ik ook wel heel erg veel van harde circuits.  Maar het zand van Le Touquet of andere strandraces vind ik heel speciaal. Dat is een super gevoel om daarin te rijden. Maar echt kiezen kan ik niet.. Zolang er maar af en toe eens wat afwisseling in komt is het goed want langdurig harde of zandparcours doen is ook niet alles.

Brackman laat graag vette whips zien aan het publiek.

MXM: Op EK-niveau rijden vergt veel trainen, ben je fulltime crosser?

Neen want ik ga nog steeds naar school. Dus na school werk ik mijn conditietrainingen af. En op woensdag motortraining. Doorgaans is het in de week  onmogelijk om op donderdag te gaan trainen. Wat ik dan ook heel jammer vind. Want als ik 2 dagen in de week ga trainen voel ik me toch altijd een pak sterker. Maar ja, school is nu eenmaal belangrijk om een degelijk diploma in je handen te hebben.

MXMBedankt voor het interview, wil je nog enkele mensen bedanken?

Graag gedaan! Ja ik zou graag nog mijn ouders bedanken! Al de mensen van V-mac die me goed helpen met alles! En uiteraard wil ik ook Marc Herremans bedanken voor de goede fysieke begeleiding!

Tekst en foto’s: The Privateer