X

Interview: maak kennis met Lars Griekspoor

Afgelopen zaterdag zag ik tijdens de RES Axel clubcross bij de 125cc iemand vooraan rijden die ik niet kende. Het nummer 199 op een ktm. Na de reeks ben ik meteen op de monitor gaan kijken om te zien wie deze snelle jongen nu eigenlijk was. Was dit een oude bekende met een nieuwe motor en nieuw setje kleren? Of was het echt iemand nieuw? Wel, het was dus het laatste. Lars Griekspoor is de naam van het nummer 199. Eens thuis ging ik meteen googelen, zo kwam ik te weten dat Lars een eerstejaars 125cc piloot is, 15 winters op zijn naam heeft staan en met Toine van Dijck zou samenwerken? Hier moest ik meer over weten, dus vroeg ik Lars voor een interview.

Je komt net van de 85cc afgestapt, en meteen knal je daar rond op die 125cc tussen de grote jongens. Heb je het gevoel alsof de 85cc je beter ligt?

Ja, de 125cc ligt me zeker. Afgelopen jaar was ik eigenlijk te groot en te zwaar voor de 85cc, maar ik wou mijn seizoen en mijn klassementen nog afwerken. Ik denk ook dat ik het beste er uit heb gehaald. Die lengte die me vorig jaar enigszins heeft tegen gewerkt, werkt nu wel mee. Doordat ik wat groter ben kan ik de 125 heen sturen waar ik wil.

Volgens je website werk je samen met Toine van Dijk, dat is een grote naam in de motorcross en enduro wereld. Hoe verloopt die samenwerking?

Sinds het laatste ONK vorig jaar in Lichtenvoorde werk ik niet meer samen met Toine van Dijk. Vanaf dan ben ik met Klaas Hoogland beginnen werken. En hij is er altijd bij als in rij. Ik ben wel blij dat ik met Toine heb samengewerkt, hij heeft mij heel veel geleerd en daar ben ik hem erg dankbaar voor. Klaas mag dan minder bekend zijn, maar hij is ook een goeie begeleider hoor. Hij loopt al heel lang rond op een motorcross parcours en weet waarover hij praat, en dat is het belangrijkste. Klaas was er afgelopen zaterdag trouwens ook bij.

Gisteren stond je aan de start in Axel, dat is voor jouw een rit van 2uur. Dat voor een clubmotorcross … waarom?

Ik rijd het komende weekend in Heerde en wilde graag een wedstrijd rijden. Zelf vind ik Axel een mooie baan en ik rijd er ook vaak goed. Ik woon in de buurt van Amsterdam en de dichtstbijzijnde baan is 1 uur rijden met de auto dus ik ben wel wat gewent met reizen…
De wedstrijd in Heerde wil ik al in vorm zijn en klaar zijn voor duels. Want als Nederlander moet je je kwalificeren voor de ONK wedstrijden.

Lars Griekspoor in actie tijdens de RES Axel clubcross. Foto: Frederik ‘VePix.be’ Van Eeckhoven

Hoe ziet jouw schema voor 2014 er uit?

Naast de ONK’s willen we ook de EK wedstrijden mee rijden en af en toe een NK als dat past in het schema.
Ga je alle EK’s rijden?
Ik denk wel alle EK’s. Ligt er een beetje aan hoe het gaat op de 125 omdat er heel hard wordt gereden bij de EK’s. Dit zal dan met het Team Griekspoor zijn. Dat team staat onder leiding van mijn vader.

Wil je team griekspoor samen doen uitgroeien? En in de toekomst misschien meer piloten aantrekken?

Ja het wordt wel steeds groter. Ik heb goede mensen om me heen maar we zijn op dit moment nog niet bezig om een andere rijder aan te trekken. Misschien voor de toekomst om er over na te denken want ik denk zeker dat het goed is om met snelle rijders op te trekken maar daar zijn we nu nog niet mee bezig.

Wie wil je nog bedanken?

Allereerst me ouders. Ze staan dicht bij me en steunen me altijd. Mijn vader is er niet meer bij met trainen omdat dat de taak van Klaas is maar hij is er wel met de wedstrijden. Me moeder die altijd me kleding wast en goed kookt! (Heel belangrijk). Verder me conditie trainer Bobby Stevens waar ik nu een ruim jaar mee samen werk en ik voel me momenteel heel fit! Me monteur Klaas natuurlijk die er altijd voor zorgt dat ik op een goeie motor rijd. Verder me technische monteur Chris van Groen die mijn blokken altijd vers maakt. En natuurlijk mijn sponsoren die me het hele jaar steunen met onderdelen. En natuurlijk Toine van Dijk waar ik heb leren motor rijden.

Tekst & Foto’s: Frederik ‘VePix.be’ Van Eeckhoven