X

Febvre praat over zijn eerste ervaring met de Yamaha

Er is maar weinig rust voorzien voor het fabrieksteam van Yamaha tijdens het off-season. De 2014 MXGP vice-wereldkampioen Jerremy Van Horebeek heeft zijn tweede testsessie met het 2015 model al voltooid met het team dat zijn basis heeft in het Italiaanse Parma. Dit gebeurde onder leiding van voormalig wereldkampioen Michele Rinaldi, de komende dagen zal de nieuwkomer in de MXGP klasse Romain Febvre nog een aantal testrondjes verder afwerken.

Van Horebeek nam maar juist een weekje tijd tussen zijn trainingen door om te gaan testen voor zijn derde seizoen in de MXGP klasse en zijn tweede op de YZ450FM. De Belg reisde naar Italië en reed op de voormalige GP-circuits van Montevarchi en Cingoli voor de ’15 testfases. “Het was de tweede keer (vanaf 2014 campagne gestopt was) met Jeremy en we hadden dan ook wat nieuwe dingen met de motor te proberen en verschillende afstellingen van de vering,” verteld Team Manager Massimo Raspanti die de 24-jarige naar elf podiumplaatsen hielp afgelopen seizoen. We zullen dan ook meer weten als we het laatste materiaal in januari ontvangen (voor de veringen) maar we vonden toch wel wat verbeteringen achteraan. Aan de kant van de motor speelden we wat met de kracht. We zijn dan ook op zoek naar wat winst die we kunnen gebruiken voor de 2015 motor op één van deze gebieden.”

Terwijl Yamaha een heel effectief werkingssysteem al heeft gehad met Van Horebeek, (die veranderde het evenwicht van de motor het afgelopen seizoen dat tevens ook zijn eerste was op de blauwe motor) werken ze nu ook met de winnaar van de Grand Prix van Brazilië MX2 – Romain Febvre. De 23-jarige Fransman komt dus over naar de MXGP en zal dus voor het eerst op de 450cc machine zitten in 2015. “Hij is zeer gemakkelijk om mee samen te werken,” zegt Raspanti. “Hij heeft dan ook een heel rustig karakter en we wisten al dat hij een snelle rijder was. Natuurlijk was alles nieuw in de eerste dagen dat we samen werkten, maar we boekte toch al enige vooruitgang en we zullen binnenkort weer met hem beginnen testen.”

Febvre reed al een vijftal dagen met de Yamaha als eerste kennismaking. Hij reed twee dagen met de productie YZ450F en vervolgens drie met de Factory motor. “Het was dan ook mijn eerste kennismaking met het team en ik kende niet echt iemand daar, maar toch was het prettig om met hun te kunnen samen werken,”zei hij.

“Ik had twee dagen tijd om te wennen aan de Yamaha met een standaard motor. Ik had dan ook nog nooit met een Yamaha gereden en ik wilde het wel eens aanvoelen,”zegt hij. “Ik voelde dan ook dadelijk dat het een goeie motor was en heb er dan ook van genoten, maar kon ook al dadelijk merken dat er een paar dingen verbeterd konden worden voor mijn rijstijl. De kracht van de motor was dan ook heel krachtig onderaan en was soms ook wel wat te sterk voor mijn rijstijl. Ik reed vervolgens op de fabrieksmotor en dat gevoel was geweldig. De kracht was mooi en goed verdeeld en daarmee veranderde ik er niet veel aan.”

“Ik ga nog wat andere testen doen deze week om te experimenteren met verschillende setting, maar mijn snelheid was al goed de laatste dagen met de Factory Bike,” zegt hij. “Ik reed al met de 2014 GP motor en daarna met de 2015, ik voelde meteen ook wat meer power en voelde me er ook comfortabel op. Ik heb nog nooit met Kayaba vering gereden vooraan, maar het was ideaal om Fabio (Santoni) er bij te hebben om de afstelling te verkrijgen die ik wil. En opnieuw maakt ook dit het werk wat gemakkelijker voor mij.”

Tekst : Adam Wheeler – OTOR
Foto : Instagram