X

INTERVIEW: Jago Geerts (Sahkar-KTM)

Wie  nog nooit van Jago Geerts (16) heeft gehoord, woont vast onder een steen. Als jeugdrijder legde de Balenaar een perfect parcours af met Europese titels in de 85 en 125cc en vorig jaar ook de 125cc wereldtitel. Voor 2017 zijn de blikken nog meer gericht op Jago want hij maakt straks zijn debuut in de EMX250 én in de MX2 klasse van de Dutch Masters of Motocross nu zondag in Oss.

Je hebt jouw start in de MX2 zeker niet gemist; podiumplaatsen op het ONK in Axel en Heerde een zege op het BK in Moerbeke. Dat belooft?
Jago Geerts: “Het gaat al wel redelijk goed eigenlijk, ja. Maar het belangrijkste blijft voorlopig om gewoon mijn best te doen. Wat ik van die eerste EMX250 wedstrijden moet verwachten weet ik niet precies!”

Het niveau in de EMX250 is toch wel hoog dat maakt het vooraf sowieso moeilijk om een inschatting te maken.
Geerts:
“In de EMX250 is er natuurlijk geen leeftijdsbeperking. Daardoor heb je ook oudere mannen met veel ervaring. Maar normaal moet het allemaal wel goed komen. Over top-zoveel of zoveel ga ik het niet hebben. We zien wel wat het wordt!”

Je lag vorig jaar in duel met Stephen Rubini voor de Europese 125cc titel.  Hij is nu al naar het WK MX2 gegaan…
Geerts: “
Da’s toch een redelijk grote stap om in één keer naar het Wereldkampioenschap MX2 te gaan. Ik denk dat het beter is om eerst EMX250 te doen. Als het goed gaat dan doe ik één jaar EK. Als het wat tegen zou zitten, kan ik dan nog altijd een tweede jaar doen.”

Vorig jaar heb je zowat alles gewonnen wat maar mogelijk is. Dat moet wel bijzonder zijn geweest. Je kwam plots ook veel meer in the picture? Geerts: “Da’s inderdaad wel leuk om zo’n seizoen achter de rug te hebben. Dan heb je goesting om het nog eens over te doen. Om zo in the picture the staan was nieuw maar dat hoort er bij. Behalve van de media was er ook meer interesse van andere teams. Tof om te horen, maar nu wil ik eerst nog verder ontwikkelen in een familiale omgeving. Bij Sahkar-KTM kan dat perfect. Eens als ik WK ga rijden, wordt dat natuurlijk anders”.

Hoe heb je die overstap van de 125cc naar de MX2 motor verteerd?
Geerts: “Goed, dat is niet speciaal gegaan of zo. Van september, oktober zit ook op de 250. Tussendoor heb ik wel twee kleine kwetsuren gehad. Mijn enkelbanden had ik verrokken en mijn nagels waren er af. Voor de rest is alles wel goed verlopen. Ik heb alleen twee voorjaarswedstrijden gemist omdat ik in Hawkstone Park was gevallen heb ik ook Lacapelle gemist.”

Met een motor die op elk gebied helemaal anders is dan wat je gewoon was, weet je dan meteen wat je wil?
Geerts: “
Ik heb lang eerst met het standaard blok gereden. Twee maanden geleden hebben we dan alles veranderd. Wat er allemaal aan gedaan is? Pff, alles weet ik niet. We hebben bijvoorbeeld een andere krukas van VHM. Mijn pa (red. Herman Gevers), die is enorm met de techniek bezig. Hij weet er ook alles van.  Da’s wel makkelijk om zo iemand bij je te hebben!”

Jouw pa is ook technisch manager van Sahkar, hij is jouw monteur, hij gaat mee op training… Gaat het dan thuis wel eens over iets anders dan motorcross?
Geerts: “Euh, nee eigenlijk gaat het thuis altijd over de cross! Da’s wel minder leuk als het niet goed gaat.”

Je wordt al een tijdje begeleid door Motorsport Future-Topsport Vlaanderen hoe werkt dat?
Geerts:
“Dat loopt heel vlot. We werken vooral samen op het vlak van fysieke trainingen zoals de sporttesten. Ze maken ook mijn trainingsschema’s op. Soms zijn er ook stages voor de motortraining, dan gaan we bijvoorbeeld naar Frankrijk.”

Natuurlijk ga je naast de motorcross ook nog naar school. Dat is wellicht niet altijd zo simpel als jonge topsporter.
Geerts: “Die combinatie studie-sport gaat voorlopig nog wel. Als ik een Europese wedstrijd heb, ben ik wel een paar dagen afwezig. Om te trainen ben ik woensdagmiddag wel vrij. Op school volg ik elektriciteit-electronica. Mijn medeleerlingen volgen wel wat ik doe, ze zijn zeker geïnteresseerd. En als ik een belangrijke wedstrijd gewonnen heb dan ze ook fier!”

Naar welke rijders kijk jij op?
Geerts:
“Ken Roczen, is altijd een favoriet geweest. Maar ook Tony Cairoli en Jeffrey Herlings zijn cool om naar te kijken.”

Roczen heeft het nummer 94, jij draagt 93. Hoe ben je daar bij gekomen?
Geerts:
“We hadden een vriend, Glenn Puttenaers die daar ook mee reed. Vroeger gingen we veel samen trainen en ik heb zijn nummer overgenomen.”

Is er komend seizoen een wedstrijd waar je in het bijzonder naar uit kijkt?
Geerts: “
Ik kijk altijd naar elke wedstrijd uit. Zelfs als het circuit misschien wat minder mooi is of als het me minder ligt. Kunnen rijden is op zich al het mooiste op!”

We wensen jou veel succes dit jaar
Geerts: “Bedankt!”

Foto’s: Gino Maes, MXGP, Plan-B, Archief