X

PR: Kemea Yamaha blikt vooruit naar Argentinië

Na enkele maanden van hard werken, veel testwerk en drie voorbereidingswedstrijden kan het echte werk beginnen: het wereldkampioenschap MX2. Eerste halte voor Kemea Yamaha dit weekend: het Argentijnse Neuquen, een stad in het noorden van het prachtige Patagonië, waar het momenteel zo’n 28 graden is.

Kemea Yamaha is intussen uitgegroeid tot een van de topteams in de lichtste klasse. Met Benoit Paturel eindigde het Belgische team in 2016 derde in het WK en vorig jaar bezorgde de Fransman het team ook een eerste GP-zege. Knappe prestaties, die naar meer smaken. Maar Paturel moest Kemea verlaten omdat de leeftijdsregel hem verplichtte om naar de MXGP over te stappen. Daarnaast werden de overeenkomsten met Brent Van Doninck en Avin Ostlund niet verlengd. In hun plaats kwamen Vsevolod Brylyakov (22), Ben Watson (20) en Jago Geerts (17). “Je mag dus gerust van een nieuwe start spreken”, zegt teameigenaar Hans Corvers, die wel even ambitieus blijft. “Brylyakov is pijlsnel en werkt hard. Hopelijk heeft de Rus, die van heel ver terugkomt na een zware schouderblessure, het geluk eens aan zijn zijde. Hij moet nog groeien in het seizoen, maar moet in staat zijn om voor de top drie te knokken. Watson was hét talent in de jeugdreeksen. Maar bij de ‘grote jongens’ is dat er tot nog toe nog niet uitgekomen. Hij heeft enorm veel potentieel, aan ons om dat eruit te halen. Top 8 moet mogelijk zijn voor Ben. Geerts tenslotte, is vooral een man voor de toekomst. Hij is nog maar 17 en combineert sport ook nog met studies. 2018 is een leerjaar voor Jago. Al zie ik onze jongste rijder hier en daar toch ook al in de top 10 finishen.”

In de voorbereidingsraces waren de resultaten van de Kemea-rijders degelijk, met een handvol top 10-plaatsen. “Een positieve vaststelling: hun prestaties gingen in stijgende lijn”, aldus teammanager Marnicq Bervoets. “Hopelijk zetten ze die trend verder.”

Vesevolod Brylyakov: “Ik ben vooral blij dat ik opnieuw motorcrosser ben. Ik heb een hele lange weg afgelegd na de zware schouderblessure die ik vorig jaar in Valkenswaard (23 april 2017) heb opgelopen. Sindsdien was het ‘a hell of a trip’. Ik ben Kemea Yamaha dan ook enorm dankbaar met deze unieke kans. Ik zit voor het eerst in een fabrieksteam. Werkelijk alles is tot in de puntjes geregeld. Ik hoop dat ik het hele team kan bedanken met mooie resultaten. Al besef ik goed dat ik mijn topniveau nog niet te pakken heb. Ik moet groeien in het seizoen. Mijn ambitie? Ik heb enorm veel afgezien met die schouder, mijn revalidatie was erg lang en zwaar. Ik heb al die inspanningen niet geleverd om nu tevreden te zijn met een tweede of derde plek. Ik wil winnen.”


Ben Watson: “Mijn resultaten in de voorbereidingsraces waren degelijk, maar niet super. Niet erg, want ik heb me vooral gefocust op het rijden zelf, minder op het klassement. Conditioneel ben ik nog nooit zo sterk geweest als nu en mijn Yamaha is een pareltje. Dat zorgt toch voor een pak vertrouwen. Natuurlijk is er nog werk voor de boeg. Zo moeten mijn starts dringend beter worden. Nochtans was dat voorheen een van mijn wapens. Mijn doel? Veel regelmatiger worden. Vorig seizoen kende ik te veel ups and downs. Die downs moeten tot een minimum beperkt worden. Als dat lukt, moet ik minstens de top 10 halen. Daarnaast mik ik dit jaar ook nog op mijn eerste GP-podium.”

Jago Geerts: “Ik ben best wel tevreden over mijn voorbereiding. Ik heb een heel goede winter achter de rug met veel trainingen en vooral zonder blessures. De aanpassing aan mijn nieuwe team en nieuwe motor verliep ook vlekkeloos. De eerste wedstrijd in Riola Sardo viel nog wat tegen, maar in Hawkstone Park en Lacapelle ging het al een pak beter. Ik kijk dan ook enorm uit naar de eerste Grote Prijs in Argentinië. Meteen ook mijn eerste overzeese GP. Zo maak ik in één keer ook kennis met het fenomeen jetlag. Hoewel 2018 een leerjaar is voor mij, wil ik toch ook al degelijke resultaten neerzetten. In de loop van het seizoen wil ik toch geregeld in de top 10 duiken. En tussendoor wil ik ook nog mijn diploma elektriciteit-elektronica behalen.”

Marnicq Bervoets, teammanager: “2018 is, met een compleet nieuwe line-up, toch wel een nieuwe start voor ons. Ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar dit WK. De voorbereiding verliep alvast vrij goed. De Yamaha staat op punt, de rijders zijn heel tevreden over hun motor. De resultaten waren niet super, maar wel degelijk. Positief is dat onze drie jongens week na week progressie maakten. Vooral de Superfinale in Lacapelle was heel sterk. Dat is veelbelovend, dat moet hen extra vertrouwen geven. Toch wel belangrijk, want ze twijfelen soms te veel aan zichzelf. In Argentinië, een erg snelle baan, is het heel belangrijk om meteen vooraan mee te zitten, om meteen dat hoge tempo te pakken te hebben.”

Foto’s: Yamaha