X

Vijf minuten met Bengt Laeremans (Beta)

Voor velen onder ons behoeft Bengt Laeremans (42) weinig introductie. Bengt pakte motorcrosstitels bij VLM en IMBA, in 2010 maakte hij een knappe een rentree bij de BMB Inters. Na zijn actieve MX-carrière trainde de Herentalsenaar o.m. Joël Roelants, professioneel was hij in verschillende functies aan de slag aan de slag in de motorsector. Daarin schrijft Bengt nu een nieuw hoofdstuk als agent voor Beta!

Als rijder was Laeremans altijd begenadigd met een uitstekende techniek. Hij vond als actief rijder een nieuwe uitdaging in de enduro én het verbeteren van de rijvaardigheden van endurorijders van elk niveau. Vorig jaar pakte hij voor de tweede keer de eindzege in de Antwerp Endurocross.

Hoe mooi is deze handgebouwde Beta RR 2019 Boano Six Days uitvoering!

Wie Bengt een beetje kent, weet dat-ie niet alleen een vlotte babbel in huis heeft maar ook weet waar hij het over heeft. Hoog tijd dus voor een nieuwe #vijfminutenmet!

Bengt, hoe gaat het ermee?
Bengt Laeremans: ”In het algemeen goed dank je, maar ik ben op 20 november geopereerd aan de knie. De voorste kruisband was namelijk afgescheurd. Op dit moment (na 5 weken) verloopt de revalidatie zeer goed. De slapeloze nachten zijn zo goed als achter de rug. Ik kan al terug beginnen steunen, fietsen enz. Dat is dus heel motiverend maar ik heb uiteraard nog een heel lange weg te gaan.”

We zagen jouw naam onlangs passeren in een persbericht van Mathias Van Hoof als nieuwe agent van Beta. Kan je hier iets meer over vertellen?
Laeremans: “Inderdaad dat klopt! Ik ben sinds 2017 in gesprek met Beta. Vanaf 1 juli 2018 ben ik gestart als agent voor België. Ik ben verkoopsagent, zeg maar de tussenpersoon in de relatie tussen het fabriek in Italië en de Belgische- en Luxemburgse dealers. Daarnaast zorg ik ook voor de testmodellen en testdagen… Steeds in samenwerking met de dealers.”

Jep, ‘den Bengt’ kan best wel een stukske met de moto rijden!

We zagen je na jouw actieve motorcrosscarrière aan de slag bij Jitsie en Technical Touch en nu bij Betamotor. Was het altijd jouw bedoeling geweest om in de off road industrie aan de slag te blijven?
Laeremans: “Na mijn schooltijd heb ik 16 jaar in de fietswereld gewerkt, terwijl ik zelf crosser was… De passie is echter steeds cross en off-road geweest en daar keer je altijd naar terug!”

Na de motorcrosscompetitie ben je overgestapt op enduro. Heb je daar zelf nog doelen in? Laeremans: “Voorlopig staan de doelen even in de ijskast voor 2019. Als ik terug volledig hersteld ben ga ik terug proberen en kijken wat nog mogelijk is… Waarschijnlijk ga ik nog proberen enkele hard enduro wedstrijden mee te doen zoals Erzberg of Romaniacs. Door deze toch wel zware kwetsuur zal dat pas ten vroegste in 2020 zijn.”

Je hebt natuurlijk al uitgebreid kunnen kennismaken met de verschillende Beta modellen. Wat maakt Beta anders?
Laeremans: “Beta enduro’s zijn in feite “onbekend-onbemind”. Ze zijn heel wendbaar en het vermogen is erg aangenaam. Nooit piekerig maar zeer opbouwend en met veel koppel. Het stuurgedrag is fenomenaal en dat is iets wat moeilijk te veranderen is! Veel piloten hebben een motor die ze niet kunnen “zetten” waar ze willen en dat is het eigenlijk al uitzichtloos… Het is ook geen grote motor en dus ideaal voor de minder lange piloten.”

Wie Beta zegt, denkt meteen ook aan trial.
Laeremans: “Zeker, de Beta trialmotoren zijn niet toevallig al lang een vaste waarde in de trial. Eerst en vooral vielen de Beta’s super speels aan, daarnaast zijn ze ook stabieler dan de concurrentie. Wat natuurlijk het verschil kan maken in die discipline! Er zijn ook drie Belgische Beta-piloten voor 2019 bij de Experten in de BMB (= Inters) nl: Dieter Pletinckx, Toon Van Baelen en Nicolas Defourny.”

In het WK Enduro staat Beta aan de top met drie opeenvolgende wereldtitels voor Steve Holcombe. Wat is de sleutel van Beta’s success?
Laeremans: “Beta heeft veel ervaring in de endurowereld. Ze hebben een heel wendbaar chassis en bovendien beschikken ze over een superieure tweetakt motor. Als je ziet dat ze dit jaar zowel in E1 als EnduroGP én ook Junior wereldkampioen zijn weet je dat de basis super sterk is!”

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Andy Truyts #TheTank (@andytruyts99) on

We zagen ook Andy Truyts een contract tekenen bij Betamotor. Wat is zijn planning of welke weg wilt hij uitgaan met Betamotor?
Laeremans: “Andy is iemand die steeds vernieuwing en evolutie zoekt en momenteel zijn die pijlen meer gericht op hard enduro. Er is de WESS serie waar Andy in 2019 van gaat proeven, dit gecombineerd met de Belgische endurowedstrijden en links of rechts nog een motorcrosswedstrijd. Mathias Van Hoof is daarentegen een echte “pur sang” endurorijder. Ik zie hem niet snel naar een andere discipline verhuizen binnen de motorsport. Hij heeft het laatste jaar een grote stap gezet en 2019 wordt voor hem zowat het jaar van de waarheid.”

Worden Andy en Mathias volgend jaar teammaten?
Laeremans: “Andy en Mathias zullen deels concurrenten zijn maar zeker en vast ook Beta teammaten! Ze kunnen van elkaar nog veel leren. Tijdens sommige wedstrijden zullen ze samen kunnen strijden voor een podiumplaats of overwinning, zoals bijvoorbeeld in de BOXC wedstrijden en La Chinelle.”

De 2019 Beta RR Racing 125

Bedankt voor jouw tijd. Veel succes met het nieuwe Betamotor verhaal en een voorspoedige revalidatie gewenst!
Laeremans: “
Super, bedankt en merci voor het interview. Bij deze ook prettige feesten aan alle MXMag lezers!”

Foto’s: Beta, Bengt Laeremans, Andrea Belluschi/Future7Media