X

Vijf minuten met Twan van Essen

Het 2020 seizoen kondigde zich aan als erg bijzonder voor de 19-jarige Twan van Essen. De Gelderlander had namelijk pas getekend met het Italiaanse Marchetti KTM. Zijn doel: zoveel mogelijk ervaring opdoen in de EMX250, de wachtkamer van het WK MX2. Door een valpartij net voor de start van het Italiaanse kampioenschap werd zijn planning flink overhoop gegooid…

Twee gebroken ribben en een hersenschudding hield Twan over aan zijn crash in januari. Hierdoor kwam hij met een minimale voorbereiding aan de start in Valkenswaard. De coronabreak liet Van Essen echter toe om tijd in te halen. Zo trok hij zelfs een paar weken naar Letland om er te rijden onder het toeziend oog van trainer Roberts Justs. Andy McKinstry voelde Twan aan de tand over Marchetti KTM, zijn carrière tot nu toe en nog veel meer.


Voordien reed je altijd privé, hoe ben je eigenlijk bij Marchetti KTM terecht gekomen?
Twan van Essen:
“Het draaide eigenlijk vierkant op de 250. Niet alleen met de motor want ik zat ook zelf niet in de goede flow. Zo had ik nog last van een oude blessure, in 2016  verbrijzelde ik mijn beide ellebogen. Dat vergde zes operaties om te herstellen en daarna had ik het mentaal moeilijk. We wilden altijd al zoveel mogelijk privé doen, maar ik kwam er achter dat ik iets nieuws nodig had. Om als rijder stappen te zetten en mentaal sterker te worden had ik behoefte aan nieuwe motivatie en nieuwe mensen om me heen. Ik kwam in contact met Marchetti Racing en op enkele weken tijd was alles beklonken. Tot nu loopt alles lekker.”

Wat is jou bij gebleven van de voorbije maanden wat betreft de samenwerking met het team?
van Essen: “Alles is echt goed verlopen! Ik ben veel aan het leren en had een paar geweldige  trainingsmaanden in Italië waar het team is gevestigd. Ze hebben daar een heel mooie privé-baan dus dat was helemaal top. Ik werk nu ook met mijn broer als mijn voltijdse monteur. Helaas hebben we nog niet echt geracet, maar dat zal nu niet lang meer duren.”

Hoe kijk je terug op jouw motorcrosscarrière tot nu toe?
van Essen: “Er had zeker meer in gezeten. De laatste jaren zijn vooral een strijd geweest met veel blessures, maar ik heb een aantal goede jaren gehad op de 65, 85 en 125 met een aantal degelijke resultaten.”


In Valkenswaard moest je in de openingsronde van de EMX250 aan de slag met weinig voorbereiding door die valpartij net voor het Italiaans kampioenschap. Hoe was dat fysiek en mentaal?
van Essen: “Uiteindelijk viel het wel mee, maar de timing was gewoon erg jammer. De dag voor ik naar Sardinië zou vertrekken voor het Italiaanse kampioenschap had ik een enorme crash. Ik brak 2 ribben en had een vrij zware hersenschudding. Ik besloot de 3 voorbereidingswedstrijden niet te rijden om te herstellen en klaar te zijn voor Valkenswaard. Ik had een paar goede trainingsweken op de motor in België en Nederland achter de rug met Roberts (Justs) dus ik voelde me eigenlijk best goed.”

Wat waren jouw verwachtingen vooraf voor de EMX250? Het is een erg competitieve klasse waarin kwalificeren nooit makkelijk is, al helemaal niet als je niet in topvorm zit.
van Essen: “In de eerste plaats wilde ik me kwalificeren en dan top-20 halen in de manches. Maar zoals je zegt de EMX250 is super competitief, je kan 10de of 20ste zijn met slechts een paar tienden van een seconde verschil!”

De pauze in de kalender kwam voor jou al bij al op een goed moment. Zeker omdat je opnieuw was gevallen in Valkenswaard. Hoe sta je er nu voor?
van Essen: “Ja klopt, het was inderdaad niet zo erg voor mij. Het duurde 2 maanden om volledig te herstellen van de crash in Valkenswaard. Helaas kwamen we er na 2 weken rijden achter dat mijn hoofd niet 100% was en waarschijnlijk ook nooit meer zal zij. Daarom hebben we onze training door de week hierop aangepast. Op dit moment denk ik dat het ik zowel fysiek, mentaal als motorgevoel nooit sterker was. Sinds de winter ben ik ook redelijk wat gewicht kwijtgeraakt, ik weet dan ook dat ik klaar ben om te racen.”


Ik geloof dat je een deel van de lockdown hebt doorgebracht in Letland. Hoe was het om daar te trainen?
van Essen: “De eerste twee weken terug op de motor bracht ik in Letland door. Eigenlijk zou ik veel langer blijven, maar we moesten eerst de problemen met mijn hoofd oplossen. Letland is heel cool, er zijn geweldige banen waar je op elk moment van de dag kan rijden. En natuurlijk is het ook super om elke dag live te kunnen werken met mijn. Ik denk dat ik er binnenkort weer naartoe ga.”

Jouw coach, Roberts Justs is een voormalig MX2 WK rijder. Hoe is het om met hem samen te werken en waar probeert hij je mee te helpen?
van Essen: “Het is geweldig om met Roberts te werken, ik geniet er echt van. Hij is echt makkelijk en goed om mee te werken en probeert altijd te helpen en te verbeteren in alles wat we doen. Hij helpt me ook met de fysieke training en de motortraining. Het is goed om op maandag al te weten wat je de rest van de week en meestal zelfs de komende 3 weken gaat doet. Dat betekent gewoon dat je duidelijk weet wat je moet doen.”

Je hebt Brian Bogers als teamgenoot bij Marchetti KTM. Heb je al vaak samen met hem gereden en wat heb je van hem geleerd?
van Essen: “We hebben de hele winter samen in Italië doorgebracht en ook met Kevin Horgmo. Nu in Nederland proberen we ook meestal samen te rijden. Wat geweldig is om hem te zien rijden en zijn lijnen of techniek en snelheid te bekijken. Dat heeft me al een hoop geholpen tijdens elke motortraining. Het meeste dat ik van hem heb geleerd is op het vlak van voeding en het mentale gedeelte. Mentaal staat Brian sterk en hij is echt een beest is op training, hij gaat er altijd 110% voor, geen smoesjes!”

De nieuwe kalender is pas uit wat zijn jouw verwachtingen voor de rest van het seizoen?
van Essen: “Gewoon om te groeien tijdens het seizoen en plezier te hebben, want dan zal ik op mijn best zijn.”

Om af te sluiten, is er iemand die je wil bedanken of vermelden?
van Essen: “In de eerste plaats Marchetti KTM, JJ Racers en natuurlijk mijn monteur voor al het harde werk.”

Tekst: Andy McKinstry
Foto’s: Marchetti KTM, Ismo U media, Niek Kamper, Kevin Horgmo