X

Vijf minuten met Tom Vialle

Vorig jaar werd Tom Vialle van het Red Bull KTM Factory Racing Team voor het eerst wereldkampioen en leverde hij de 13e gouden nummerplaat voor de KTM 250 SX-F af. Vialle is nog maar 20 jaar oud, maar is nu de belangrijkste MX2-pion van KTM.  

Hoe was jouw winter als regerend wereldkampioen met een samenleving die in de greep zat van de corona-pandemie?

Tom Vialle: Wereldkampioen worden voelde als het beste ooit en het drong pas echt tot me door tijdens een vakantie van een maand waarin ik gewoon in Frankrijk bleef om bij familie en vrienden te zijn. Dat was erg leuk. Ik heb niet zoveel interviews gedaan of veel gereisd vanwege COVID-19. Er waren een paar dingen die we gemist hebben, zoals de traditionele FIM Awards en het KTM-kerstfeest in Oostenrijk. Dat was jammer, maar het was ook een ontspannen en makkelijke tijd voordat we weer gingen trainen en aan 2021 gingen denken.

De pauze moet welgekomen zijn want 2020 was een intens seizoen met veel races in korte tijd en een close duel met Jago Geerts…

Vialle: Ja, zeker. Het laatste deel van het seizoen was echt moeilijk omdat het zwaar was met de vele races, maar er was extra druk vanwege de COVID-situatie rond het kampioenschap. We waren veel aan het testen en ik probeerde de dingen zo veilig mogelijk te doen, mentaal was dat extra zwaar. Het was een goed gevecht met Jago en toen hij in het midden van het seizoen een paar fouten maakte bleef ik echt geconcentreerd en deed ik mijn best.

2020 liet zien hoe elke fout en elk punt telt: het was een spannende strijd tussen jullie beiden tot en met de laatste manches…

Vialle: Ja, heel erg zelfs. Het doel was om wereldkampioen te worden en niet om elke GP te winnen. Ik wist dat ik moest leren om de 2e of 3e plaats op het podium te accepteren, een paar punten te verliezen maar me dan te concentreren om het volgende weekend te winnen en wat punten terug te nemen. Het was niet gemakkelijk! Het was mijn eerste jaar in de strijd om de titel en het was belangrijk om niet te veel over dingen na te denken. Toen we naar Lommel kwamen (de voorlaatste triple header) dacht ik al aan het kampioenschap en was ik voorzichtig en reed daarom wat meer op safe.

Zal je nummerbord #28 of #1 dragen in 2021? En ben je klaar voor de grote uitdaging om de gewonnen titel te verdedigen?

Vialle: Ik wil #28 houden, dus dat zal het worden! 2021 is zeker een beetje anders, maar ik heb dan ook het grootste deel van 2020 met de rode plaat doorgebracht dus dat soort druk is hetzelfde. Vergeet niet dat als je aan het rijden bent je de rode plaat niet ziet! Iedereen wil je verslaan, maar ik denk dat ik dat vorig jaar ook al had. Ik hou er wel van om in die positie te zitten. In 2020 waren het vooral ik en Jago, dus het was moeilijk om punten van hem af te snoepen en me een beetje veilig te voelen als leider in het WK. Dat gebeurde pas toen hij een paar fouten begon te maken. Ik denk dat er in 2021 een paar andere rijders zullen zijn, zelfs met de verhuis van Thomas Kjer Olsen en Ben Watson naar de MXGP. We zullen zien. Het wordt een interessant jaar maar ik denk dat Jago Geerts alweer mijn sterkste tegenstander gaat zijn.

Je bent de kopman van het team, maar nu 2021 je derde jaar is in de MX2 is er nog meer werk aan de winkel op het gebied van ontwikkeling?

Vialle: Ja, we hebben veel gewerkt aan de KTM 250 SX-F en de ontwikkeling van de racemotor. Ik heb de laatste tijd met onze nieuwe motor gereden, die ons in 2021 goed van pas zal komen. Ik voel me goed op de motor. Met Rene Hofer hebben we de set-ups doorgenomen en we hebben goede vooruitgang geboekt.

Heb je een oogje op de MXGP-klasse? Als je in 2021 weer wint, dan moet je in 2022 toch wel hogerop…

Vialle: Zeker, we hebben er een beetje over nagedacht want, zoals je al zei, als ik dit jaar weer win dan zit ik sowieso op de 450. We hebben met Jorge Prado gezien dat hij in staat was om behoorlijk snel te zijn en vooraan mee te doen in de MXGP. Olsen zag er ook goed uit in zijn eerste races in het voorseizoen met de grotere motor. Als je van motor verandert, is het net een ‘reset’: het is een nieuwe machine, een nieuw jaar, een nieuwe categorie, nieuwe rivalen, dus dat brengt nieuwe motivatie met zich mee, zullen we maar zeggen. Ik ben echt gefocust om dit jaar te winnen en we zullen zien wat het brengt voor het volgende jaar.

Tekst: KTM en Danny Hermans
Foto’s: KTM