X

Komt Fantic binnenkort met een tweetakt injectie?

KTM heeft al een aantal jaren een gamma met tweetakt off-roadmachines die zijn uitgerust met brandstofinjectie. In november jongstleden stond Motori Minarelli te pronken op de EICMA in Milaan met een tweetakt motorblok met een inspuitsysteem in plaats van een carburator. Is dit de voorbode van een serieuze tweetaktrevival?

Motori Minarelli is eigendom van Yamaha en het merk met de gekruiste stemvorken heeft dan weer een lopend samenwerkingsverband met de Italiaanse motorfabrikant Fantic. Het blokje stond op de beurs te kijk als een 300cc tweetaktmotor met injectie. Het inspuitsysteem bevindt zich net als bij de nieuwe KTM-crossers in het gasklephuis.

Deze nieuwe motor is gebaseerd op de Yamaha 250cc motor en zal naar verwachting worden gebruikt voor de komende Fantic XE300 enduromodellen. De motoren zullen in de zomer van 2023 op de Europese markt komen, maar hoewel ze vooral bedoeld zullen zijn voor off-roadcompetitie (lees enduro) kan je deze machines dus gewoon over de openbare weg rijden vanwege hun Euro 5-norm. De nieuwe 300cc tweetaktmotor in de aankomende Fantic XE heeft dus een Euro 5 homologatie gekregen.

Momenteel heeft Fantic nog geen productiemodel van de XE300 in hun gamma maar dat gaat dus in de loop van volgend jaar veranderen. Davide Guarneri rijdt het WK Enduro met een XE300 maar dat is dus een fabrieksmotor en heeft nog een carbuarator.

Hoe Minarelli dit voor elkaar heeft gekregen, is te danken aan een doorgedreven high-tech hocus pocus. Natuurlijk zijn elektronisch geregelde injectiesystemen op tweetaktmotoren niets nieuws. KTM doet dit al jaren. Maar het feit dat Minarelli’s nieuwe motor kan worden goedgekeurd voor gebruik op de weg zou kunnen betekenen dat er nog veel meer techniek onder de behuizing zit. Alles wat we tot nu toe weten is dat de motor een speciale elektronische uitlaatregeleenheid heeft die ook dienst doet als decompressiesysteem voor de elektrische starter.

Het staat ook buiten kijf dat de afstelling van de motor ingrijpend moet worden gewijzigd om een aangenamer weggedrag te verkrijgen. Zo is de kans groot dat hij niet in de buurt komt van de 50 pk die gebruikelijk is bij tweetakt-enduro’s met deze cilinderinhoud. In plaats daarvan kunnen we een soepelere, meer lineaire koppelkromme verwachten naarmate het toerenbereik toeneemt. Minarelli zegt echter wel dat de motor explosieve prestaties levert bij volle belasting.

In Oostenrijk lanceerde KTM voor het eerst hun injectiesysteem op de TPI-enduro’s. In 2023 zullen ze dan verschijnen met hun crossers waarbij de brandstof wordt geïnjecteerd in het gasklephuis. De werkwijze van Fantic doet vermoeden dat ze een zelfde weg gaan bewandelen en na een periode van ontwikkeling hun tweetaktcrossers gaan voorzien van injectie.

Naast de geavanceerde elektronische injectie- en uitlaatregelaar kunnen we ook verwachten dat het uitlaatsysteem grondig is herzien om het hoge jankende geluid dat geassocieerd wordt met tweetaktmotoren te verminderen. De nieuwe motor werd getoond op de EICMA, maar kreeg blijkbaar niet de aandacht die hij verdiende. Toch zal het zeker interessant zijn om weer een nieuw tijdperk van tweetaktmachines te mogen verwelkomen.