Published On: 6 september 2018

Nog nooit werd een Nederlander wereldkampioen in de ‘koningsklasse’ van de motorcross. Jeffrey Herlings staat op het punt om op eigen bodem geschiedenis te schrijven in de ‘Kathedraal van de motorsport’ tijdens de Motorcross Grand Prix op het TT Circuit Assen, 15 en 16 september aanstaande.

Indrukwekkende zegereeks
Na een ‘leerjaar’ waarin zijn Red Bull KTM teamgenoot de titel pakte, toont Herlings inmiddels dezelfde dominantie als die hij jarenlang in de MX2-categorie uitoefende. In de MXGP klasse draait het dit seizoen vanaf de eerste Grand Prix in Argentinië om het duel tussen Jeffrey Herlings en 9-voudig en regerend wereldkampioen Antonio Caïroli. De oude meester, op jacht naar een tiende wereldtitel om het record van Stefan Everts te evenaren, won de eerste manche van het jaar. Maar het scherpe wapen van de Italiaan, versnellen in de slotminuten, verhuisde van kamp. In een indrukwekkend slotoffensief reed Herlings in een mum van tijd de kloof op Caïroli dicht en won zijn eerste MXGP van het seizoen. Een val in de eerste manche in Valkenswaard haalde Caïroli onderuit als leider. In de tweede manche toonde Herlings in de chicane hoe je de tegenstand een mokerslag toe dient. Caïroli was daar echt van onder de indruk. Op het Red Sands circuit veroverde Caïroli in Spanje zijn eerste GP van het seizoen. Herlings kwam er dit keer na een slechte start niet aan te pas.

De Italiaan wist na drie Grand Prix’s zelfs de rode plaat over te nemen van Herlings, die echter keihard terug sloeg in het hol van de leeuw door de Italiaanse Grand Prix op zijn naam te schrijven. Vervolgens begon de crosser uit Oploo aan een zegereeks en bouwde een voorsprong op van 62 punten. Die zegereeks werd gestopt door Jeffrey zelf, want de Nederlandse Red Bull KTM-rijder brak tijdens een training zijn sleutelbeen, waardoor hij de Grand Prix van Ottobiano moest missen en zijn voorsprong zag slinken naar 12 punten. Na Herlings’ ongeluk profiteerde Caïroli honderd procent door de ruime kloof met vijftig punten te reduceren. ‘The Bullit’ stond echter maar één wedstrijd aan de kant waarna hij verder ging met zijn indrukwekkende reeks van overwinningen.

Vanaf Semarang via Loket, Lommel en tot en met Frauenfeld-Gachnang, Sevlievo en de GP van Turkije won Herlings alle manches, alle GP’s! Sterk, maar nog sterker is de wijze waarop. Goed of slecht gestart, het maakte Herlings geen bal uit. Vaak veroverde hij in de eerste ronde de leiding. Tekenend voor de dominantie van Herlings was de strijd in Loket. Twee keer had Caïroli kopstart, twee keer kwam Herlings hem halen in de eerste ronden. Pijnlijk, want voor de rest steekt Caïroli op zijn beurt kop en schouders boven de rest uit.

Vaderlandse motorcrossgeschiedenis
Een Nederlandse wereldkampioen in de Koningsklasse heeft Nederland nog nooit gehad, maar sinds de jaren ’70 verzamelden ‘de Hollanders’ meer dan 100 GP-overwinningen en een handvol wereldtitels in de lichtere klassen van het wereldkampioenschap motorcross. Gerrit Wolsink was met 13 overwinningen de eerste Nederlandse motorcrossheld. In 1975 en 1977 eindigde Wolsink als derde in het 500cc-wereldkampioenschap en in 1979 werd hij zelfs vice-wereldkampioen in de koningsklasse, strijdend tegen grote kampioenen Roger De Coster, Heikki Mikkola en Brad Lackey.
In de jaren ’80 was Kees van de Ven de beste Nederlandse motorcrosser. Van de Ven won 18 GP’s en werd in 1980 vice-wereldkampioen in de 250cc-categorie achter Georges Jobé. In ’81, ’82 en ’83 eindigde hij als derde in het WK 250cc, in ’84 als derde in het WK 125cc en in 1987 werd hij derde in het 500cc-wereldkampioenschap.
Dave Strijbos werd in 1986 met de 125 cc WK-titel de eerste Nederlandse wereldkampioen motorcross en John van den Berk pakte de titel een jaar later. Het duo vertegenwoordigde samen ‘gouden tijden’ voor motorcrossminnend Nederland, waarbij Van den Berk in 1988 ook wereldkampioen werd in de 250 cc-categorie. Strijbos won 27 GP’s, werd naast zijn titel 4 keer vice-wereldkampioen en derde in 1993. John van Den Berk won 9 GP’s met naast zijn wereldtitels nog eens het vice-kampioenschap achter Strijbos in ’86 en derde in de 250 cc-klasse in ’89 en ’90.
Pedro Tragter werd de derde Nederlandse wereldkampioen in 1993, weer in de 125cc-categorie. Tragter won 7 GP’s en werd naast zijn wereldtitel in ’91, ’92 en ’94 derde in het WK.
Jeffrey Herlings is met meer dan 80 overwinningen en 3 MX2-wereldtitels echter de meest succesvolle Nederlandse motorcrosser. ‘Insiders’ zien hem als de man die het komende decennium MXGP zal domineren. Nederlandse fans maken zich inmiddels op voor een grandioze ontknoping in de ‘Kathedraal van de Motorsport’ waar het vuurwerk inmiddels in stelling is gebracht.

‘Elleboog aan elleboog langs de TT-tribunes’
’s werelds beste motorcrossers elleboog aan elleboog, de motorfietsen die hoog in toeren paraat staan voor de val van het starthek en een bloedstollende sprint naar de eerste bocht. Het ‘scrubben’ van de eerste bulten en spectaculair hoge sprongen waarbij mens en machine op grote hoogte voor de beroemde TT-tribunes langs zweven… Dát is het wereldkampioenschap motorcross op het TT-circuit, de ‘kathedraal van de motorsport’. Op een speciaal voor het evenement ingericht parcours wordt met zand van het naastgelegen defensieterrein langs de beroemde TT-tribunes een unieke Grand Prix verreden met wedstrijden in MXGP, MX2, het EK 125cc en 250cc én het WK voor dames. Met één toegangskaart krijgen bezoekers toegang tot de tribunes en kunnen ze rondom de baan lopen. Kaarten zijn verkrijgbaar via MXGP-assen.com, VanPlan en Primera vanaf 32,50 euro (kinderen 5 tot 15 jaar 12,50 euro, jonger dan 5 GRATIS entree).

Geplaatst: Steven van Kempen/KEMCO
Foto: Onbekend