Published On: 19 december 2020

Ook de motorindustrie draait langzaam de weg in naar elektrisch aangedreven motoren. Na het ter ziele gaan van Alta was het even windstil rond de ontwikkeling van elektrische crossmotoren maar nu zijn er weer her en der projecten die de aandacht trekken. Deze keer schenken we aandacht aan de ontwikkeling van een machine uit de VS.

Het gaat om een project van het bedrijf Sires Systems Engineering (SSE). Zij plaatsten een electromotor en batterijen in het frame van een Yamaha YZF. Het verschil met andere projecten is dat het met deze motor de bedoeling is om de power van een 450 viertakt te benaderen terwijl eerdere pogingen altijd in de buurt bleven van die van een 250F. Op de testbank kwam deze electrocrosser in de buurt van 50 pk dus is er nog wat werk aan de winkel.

De typeaanduiding 450A staat voor het aantal ampères dat de batterij constant kan leveren. Er staan radiatoren op met een koelvloeistof om de motor en controller te koelen. Deze motor heeft één groot verschil met de voormalige Alta: de batterij heeft maar de helft van de capaciteit maar door een andere toepassing van de lithiumcellen kan de motor 15 minuten gereden worden op zijn volledige capaciteit en is in 20 minuten weer opgeladen. De tandwielverhouding bij deze machine is 10 x 66  en dat is redelijk onconventioneel ten opzichte van deze van een verbrandingsmotor.

De YZ450A is in volle ontwikkeling maar de maker van deze machine maakt zich sterk dat hij de machine nog een stuk krachtiger kan maken door de controller verder te ontwikkelen.

Foto’s: Sires Systems Engineering