X

Uitgebreide Team Line-Up voor 2017!

In dit overzicht zal u niet véél nieuws rapen. Maar het is wel een handig overzicht van wie waar zal zitten in 2017. Ook hebben we van de meeste ‘big shots’ kunnen achterhalen hoelang hun contract nog lopende is. Dat betekend dat u ook meteen weet of u favoriete piloot dit jaar resultaten moet scoren om z’n vel te redden of dat hij nog even tijd heeft om zijn potentieel te laten zien!

Di Carli – Factory KTM (MXGP)
Claudio De Carli 2019 Antonio Cairoli 2018 Glenn Coldenhoff 2017
Red Bull KTM Factory (WK MX2)
Jeffrey Herlings (MXGP) 2020 Jorge Prado Garcia 2020 Pauls Jonass 2019


Beginnen doen we bij de ‘Factory’ Equipes van KTM. Het MXGP team zal in 2017 opnieuw gerund worden door Claudio De Carli. Deze Italiaanse teambaas heeft nog tot en met 2019 een contract met de Oostenrijkse fabrikant om deze taak op zich te nemen. De Carli’ poulain en tevens ook achtvoudig wereldkampioen Antonio Cairoli kan nog rekenen op een contract tot 2018. Voor Glenn Coldenhoff gaat z’n laatste jaar in van het lopende contract, maar als de resultaten in lijn zijn met de laatste Grand Prix’s uit 2016 is een contractverlenging niet ondenkbaar voor de Nederlander.

Zoals alreeds aangekondigd zal Jeffrey Herlings, die in 2017 zal uitkomen in de MXGP klasse, niet vanonder de ‘De Carli’ tent opereren. De drievoudig wereldkampioen blijft in de vertrouwde omgeving van het ‘MX2 Red Bull KTM Factory’ team. Daar krijgt hij het gezelschap van Jorge Prado Garcia en Pauls Jonass die beide zullen uitkomen in het WK MX2!

HSF Logistics Motorsport (WK MX2)
Davy Pootjes 2019 Brian Bogers Calvin Vlaanderen


Bij het HSF Logistics team zal er volgend seizoen, één nieuwkomer te zien zijn. Davy Pootjes, die nog t.e.m. 2019 vast zit aan Factory KTM, wordt als het ware uitgeleend aan dit Nederlandse team. Hij zal dan ook de teamgenoot worden van Brian Bogers en Calvin Vlaanderen. Max Engelen en Robert Justs, die dit seizoen nog deel uitmaakte van het team, hebben (voorlopig?) door ernstige blessures de sport verlaten.

Hitachi KTM
Jake Nicholls (MXGP) Ben Watson (WKMX2) Josiah Natzke (WKMX2) 2019


Dit seizoen zagen we in de paddock een team onder de naam: ‘Hitachi Revo Husqvarna’. Dit team lijkt nu uit elkaar gevallen in twee teams. Één dat met revo als hoofdsponsor zal uitkomen op Husqvarna en dit team dat met Hitachi als hoofdsponsor zal uitkomen op KTM. De piloten van het Hitachi KTM team zijn oude getrouwe Jake Nicholls die in de MXGP klasse zal uitkomen. Naast hem stalt het team twee toptalenten met namen Ben Watson en Josiah Natzke. De laatst genoemde ligt nog tot medio 2019 onder contract bij ‘Factory KTM’ en wordt door hen ‘uitgeleend’ om deel te nemen in het WK MX2 voor dit team.

CreyMert Racing
WK Piloten
Freek vd Vlist (WKMX2) Shana vd Vlist (WMX)
EMX Piloten
Kevin Horgmo (EMX125) Dovydas Karkas (EMX250) Ken Craegh (EMX300)


Het Belgische team: ‘CreyMert Racing’ moet in 2017 opzoek naar een waardige vervanger voor de Spanjaard Iker Larranaga-Olano. Het is Nederlander Freek van der Vlist die de loodzware taak is toebedeeld om in de voetsporen van de Spanjaard te treden, die het bescheidde team op de kaart zette. Naast Freek van der Vlist rekent het team ook op z’n zus Shana van der Vlist in het WK Vrouwen (WMX). Ook in de diverse Europese Kampioenschappen zal het team goed vertegenwoordigd zijn met Kevin Horgmo, Dovydas Karkas en Ken Craegh.

Sahkar KTM Racing
Jago Geerts (EMX250) Hardi Roosiorg (WKMX2)


Afgelopen seizoen werd onze landgenoot Jago Geerts kampioen bij de ‘Dutch Masters of Motocross 125cc’ maar ook werd hij Europees en Junior Wereld Kampioen 125cc! Kortom de man uit Balen kende een uitmuntend jaar en zoals zo vaak komen dan alle teams even polsen. De teams gooide al hun kaarten op tafel maar de familie Geerts bleef loyaal aan het Sahkar KTM team waarmee ze ondertussen al enkele jaren samenwerken. In 2017 zal Jago Geerts het EMX250 kampioenschap afwerken, zijn teamgenoot Hardi Roosiorg zal actief zijn in het wereldkampioenschap MX2.

Team Sarholz-KTM (ADAC MXMasters)
Dennis Ullrich Angus Heidecke


Een team waarmee we in de Grand Prix wereld misschien niet elke maal mee te doen zullen krijgen maar toch interessant is, is het Sarholz KTM team. De naam Sarholz is al een eeuwigheid een begrip in Duitsland en ver daarbuiten. Daarnaast is de piloot: Dennis Ullrich een snel starter die in zijn uitgekozen Grand Prix wedstrijden altijd voor een verrassing kan zorgen! Nu zeker hij in z’n vertrouwde stal kan blijven.

GL12 Racing
Mike Kras (EMX300) Lewis Gregory (EMX300) Mack Bouwense (EMX125)


Het grote nieuws rond het GL12 Racing team is in de eerste plaats dat het team in 2017 zal uitkomen op KTM. Het team, dat in het verleden werd gezien als een soort van Officieel Brits 2takt Yamaha team, zal in 2017 uitpakken met regerend EMX300 kampioen Mike Kras en Lewis Gregory die afgelopen seizoen 6de werd in het Europees Kampioenschap 300cc. In de EMX125 categorie zal Nederlander Mack Bouwense voor het team uitkomen. Hij werd in de ‘Dutch Masters of Motocross 85cc’ 6de in de eindstand en won het ‘Nederlands Kampioenschap 85cc Grote Wielen’.

Marchetti KTM Racing
Jose Butron (MXGP) Ivo Monticelli (WKMX2) Christopher Valente (EMX300)
Alessandro Facca (EMX125) Valerio Lata (EMX85) Ethan Mackenzie (EMX85)


Het Marchetti KTM Racing team komt met een zeer brede line-up. Daarin vinden we Spanjaard Jose Butron die zal uitkomen in de MXGP klasse. Als teamgenoten krijgt hij Ivo Monticelli die het Wereldkampioenschap MX2 zal betwisten en Christopher Valente. Deze laatste genoemde zal het Europees Kampioenschap 300cc betwisten nadat hij dit jaar nog uitkwam in WK MX2. Naast deze drie speerpunten investeert het team ook in jeugd met Alessandro Facca in de EMX125 klasse en Valerio Lata en Ethan Mackenzie die beide zullen uitkomen in het Europees kampioenschap 85cc.

Rockstar Energy Nestaan Husqvarna Factory (WK MX2)
Thomas Covington 2018 Thomas Kjer Olsen 2018 Conrad Mewse 2018


Het ‘Rockstar Energy Nestaan Husqvarna Factory team’, wat een hele boterham, kiest voluit de kaart van de jeugd! Jacky Martens en zijn kornuiten zullen namelijk in 2017 en 2018 werken met Thomas Covington, Conrad Mewse en Thomas Kjer Olsen. Deze laatste vervoegd het team nadat hij afgelopen seizoen de EMX250 titel wist binnen te halen en hiermee de nodige indrukken naliet.

Rockstar Energy ICE ONE Husqvarna Factory (MXGP)
Max Nagl 2017 Max Anstie 2019 Gautier Paulin 2018
Rockstar Energy ICE ONE Husqvarna Factory (Jeugd)
Mikkel Haarup (EMX125)


Na een zwak seizoen van Christophe Charlier, mocht de Fransman beschikken. Dat betekende dat er een plaats vrij kwam bij het Rockstar Energy ICE ONE Husqvarna team. Daarbij kwam ook dat het team van twee naar drie piloten ging, dus waren er plots twee nieuwkomers welkom. Naast Max Nagl die gewoon zijn contract verlengde voor één seizoen tot het einde van 2017, kwamen Max Anstie en Gautier Paulin het team vervoegen. De Brit zou volgens onze berichten een contract met Husqvarna hebben t.e.m. 2019. Gautier Paulin die na twee zwakke seizoenen bij het HRC Honda team opnieuw hoopt z’n hoogvorm van weleer te vinden, heeft tijd tot en met 2018 om bij Husqvarna te bouwen aan deze wederopstand. In de EMX125 klasse zal voor het team de super getalenteerde Mikkel Haarup uitkomen.

8Biano-Husqvarna-Massignani Racing
MXGP
Rui Goncalves Tanel Leok
WK MX2
Iker Larranaga-Olano Ivan Petrov Caleb Ward


Het 8Biano-Husqvarna-Massignani Racing team dat dit jaar in de paddock opdook met Davide De Bortoli, Giuseppe Tropepe en Rui Goncalves pakt volgend seizoen uit met een vijfkoppig team. Opnieuw zal Rui Goncalves de kleuren van het team verdedigen en hij krijgt nu in de MXGP klasse de versterking van collega ‘veteraan’ Tanel Leok. In de MX2 klasse heeft het team gekozen voor de Spaanse revelatie van 2016: Iker Larranage, Austrlisch Vice-MX2 kampioen Caleb Ward en Ivan Petrov.

REVO-Husqvarna UK (EMX250)
Mell Pocock James Carpenter


Zoals eerder al verteld lijkt het erop dat het team dat dit jaar als Hitachi – REVO Husqvarna door het leven ging in twee is gevallen. Dit is daarvan een deel. Dit team dat op 250cc 4takt Husqvarna’s zal uitkomen zal zich voornamelijk met James Carpenter en Mell Pocock toeleggen op het Britse circuit dat bestaat uit het ‘Maxxis British Motocross Kampioenschap’ en de ‘MX Nationals’. Daarbij willen beide piloten toch, waar mogelijk deelnemen in het EMX250 kampioenschap.

Husqvarna-Maurer Racing
Brian Hsu (WKMX2) 2017 Jernej Irt (MXGP)


Enkele maanden geleden liet Brian Hsu ons allen weten dat hij graag weg wilde bij het Suzuki team van Stefan Everts, dit om z’n Amerikaanse droom na te jagen. De heren van Suzuki zouden hem daarbij helpen, maar het Suzuki US250 (nu onder Joe Gibbs Racing) was nog in ontwikkeling en contracten konden niet getekend worden. De Duitser met Taiwanese en Hongaarse roots koos eieren voor z’n geld en tekende bij het onbekende Husqvarna Maurer. Een team dat hem carte-blanche geeft en 110% steunt als enige kopman in de MX2 klasse. Wij vernamen dat het team Jernej Irt zou inhuren als MXGP piloot. Beide piloten zouden zich concentreren om in alle Europese Grand Prix wedstrijden deel te nemen.

Monster Energy Yamaha Factory team (MXGP)
Romain Febvre 2019 Jeremy Van Horebeek 2017


Het MXGP Fabrieksteam van Yamaha blijft voor het derde jaar op rij ongewijzigd. Jeremy Van Horebeek gaat het aankomende seizoen het laatste jaar in van z’n lopend contract. Romain Febvre op zijn beurt heeft onlangs zijn contract opnieuw weten te verlengen. De Fransman blijft nu op zijn minst al tot en met 2019 met een Yamaha motorfiets motorcrossen.

KEMEA Yamaha Yamalube (WK MX2)
Benoit Paturel 2017 Brent Van Doninck onb. Alvin Östlund onb.


Waar dit jaar nog twee officiële Yamaha Fabrieksteams in de MX2 klasse te zien waren, zal volgend seizoen die eer uitsluitend weggelegd zijn voor het KEMEA Yamaha team. Dit team zal de wereldtitel proberen veroveren met Benoit Paturel, Brent Van Doninck en Alvin Östlund. Laatst genoemde komt over van het Standing Construct – Wilvo Yamaha team dat door de split-up van beide sponsors en tevens managers verdergaat als MXGP team: Wilvo Yamaha

WILVO-Yamaha MXGP Team
Shaun Simpson 2018 Arnaud Tonus 2018


Het WILVO Yamaha MXGP team staat deels op de fundamenten van enerzijds het ‘Standing Construct – WILVO Yamaha’ team en anderzijds deels op het ‘STR Wilvo Virus KTM’ team. In beide teams was Louis Voster, eigenaar van WILVO een gewaardeerd sponsor. Het is dan ook geen verrassing dat Shaun Simpson, in 2016 nog actief voor het STR Wilvo Virus KTM team, in 2017 zal uitkomen voor het gloednieuwe WILVO Yamaha MXGP team. Daarnaast haalt het team Arnaud Tonus terug naar Europa. De enorm getalenteerde Zwitser waagde enkele jaren geleden zijn kans in Amerika. Deze carrière wending werd echter gedwarsboomd door een hardnekkig virus en enkele blessures. Beide piloten hebben een contract tot en met 2018, dat geeft hen net iets meer rust.

DP19-SDM Racing Team (EMX250)
Roan van de Moosdijk Maxime Renaux Karlis Sabulis


Voor David Phillipaerts was afgelopen seizoen, het zoveelste seizoen zonder glans. Het was meteen ook zijn laatste seizoen. De Italiaan, die zich MX1 Wereldkampioen van 2008 mag noemen, slaat nu verder de weg in die hij al aan het bewandelen was. Hij gaat namelijk jeugdige piloten begeleiden met zijn team. Vorig seizoen nam hij zo o.a. Morgan Lesiardo en Roan van de Moosdijk onder z’n vleugels. De Nederlander heeft de voormalige wereldkampioen weten te bekoren, want ook in 2017 zal Roan van de Moosdijk deel uitmaken van het ‘DP19-SDM Racing team’. Hij krijgt in de EMX250 klasse Maxime Renaux als teammaat, deze wordt van het KEMEA Yamaha team overgeheveld en Karlis Sabulis. Het DP19-SDM Racing team kan hierdoor gezien worden als het officiële EMX250 Yamaha team.

MJC Yamaha Official (EMX125)
Rick Elzinga Thibault Benistant Tim Edberg


Het officiële opleidingsteam van Yamaha blijft volgend seizoen bestaan uit drie piloten. Het team ziet echter wel Zach Pichon naar het Suzuki team van Stefan Everts vertrekken. Voor Christian Simonsson die de overstap maakt naar de 250cc 4takt machine is er ook geen plaats meer. Hij blijft wel de steun behouden van Yamaha in de vorm van Yamaha Scandinavië. Het Franse MJC team behoudt het volledige vertrouwen in het piepjonge supertalent Rick Elzinga. Hij gaat nu z’n tweede seizoen in bij het opleidingsteam en krijgt Fransman Thibault Benistant als collega. De 15-jarige Zweed Tim Edberg wordt als winnaar van de YZ125 Cup beloond met het derde zitje in het team.

I-Fly JK Racing Yamaha
Ryan Houghton (MXGP) James Dunn (WKMX2) Ken Bengtson (EMX250)
Manuel Lacopi (EMX300) Maddy Brown (WMX)


Het bescheidde I-Fly JK Racing Yamaha team zal volgend seizoen met 5 piloten in actie komen, dit in evenveel verschillende klassen. In de MXGP Klasse, een plaatsje dat even naar Jeffrey Dewulf leek te gaan, zal Ryan Houghton uitkomen voor het team. Deze Brit kennen we van enkele passages in het Belgische kampioenschap. Zijn landgenoot James Dunn zal in het WKMX2 actief zijn. Maddy Brown, Ken Bengtson en Manuel Lacopi zullen we respectievelijk in het Vrouwen WK, Europees Kampioenschap 250cc en Europees Kampioenschap 300cc actief zien.

Monster Energy Kawasaki Racing Team (MXGP)
Clément Desalle 2017 Jordi Tixier 2017


Monster Energy Kawasaki Racing team blijft voor het aankomende seizoen ongewijzigd. Voor zowel Clément Desalle als Jordie Tixier is het echter wel ‘crunch-time’. Beide gaan het laatste jaar in van hun tweejarig contract en hebben, met alle respect, in het afgelopen seizoen onder de verwachtingen gepresteerd. Van onze landgenoot Clément Desalle wordt in het algemeen verwacht dat hij zich met regelmaat van de klok mengt in de debatten om de podiumplaatsen. Dit lukte hem slechts tweemaal om het podium te beklimmen. Daarbij zit wel de Grand Prix overwinning in Assen. Jordi Tixier, een voormalig wereldkampioen waarvan nu toch moet worden verwacht dat hij moet kunnen uitgroeien tot een degelijke subtopper eindigde in het WK op plaats 14, zonder enige uitschieters.

Monster Energy Kawasaki (WK MX2)
Petar Petrov 2017 Stephan Rubini Adam Sterry


Het officiële MX2 team van Kawasaki moest na het vertrek van Dylan Ferrandis opzoek naar een waardig alternatief. Naast Petar Petrov, die aan zijn laatste seizoen in de MX2 klasse begint, ging het team opzoek naar wissels naar de toekomst toe. Deze denken ze gevonden te hebben in de vorm van de Fransman Stephan Rubini. Deze Fransman won afgelopen seizoen nog enkele EMX125 wedstrijden tegen onze Jago Geerts, en zal nu meteen voor de leeuwen geworpen worden in de WK MX2 klasse. Naast deze Fransman is ook Adam Sterry het team komen versterken. De 20-jarige Brit liet al meermaals zien over een degelijke snelheid te beschikken.

BUD Racing Kawasaki
Tristan Charboneau 2017 Ryan Surratt 2017 (West Coast SX250 & EMX250)
Maxime Desprey Brian Moreau (EMX125) Kim Savaste (Out in 2017)


BUD Kawasaki brengt, nadat ze afgelopen seizoen de Amerikaan Darian Sanayei in Europa lanceerde, opnieuw twee Amerikanen mee naar het EMX250. Wederom zijn het niet van de minsten. Met Tristan Charboneau kan het team uitpakken met een 2-voudig Loretta Lynn winnaar. De jonge Amerikaan was als Amateur lange tijd een Yamaha product en werd in 2015 door het jeugd-programma van Geico Honda opgepikt. Dit Geico Honda team gooide hem nogal ongelukkig voor de leeuwen in afgelopen AMA 250 outdoor kampioenschap toen Malcolm Stewart liet weten dat hij met zijn bouw en gewicht geen zin had in een sukkel seizoen op een 250cc. Daarin deed Tristan Charboneau het behoorlijk als onvoorbereide ‘rookie’. Hij nam deel aan 7 van de 12 wedstrijden en finishte 20ste in het kampioenschap. Dit was echter niet voldoende volgens het Geico Honda team. Hierdoor kan het BUD Kawasaki opnieuw een (veel te?) snel afgeschreven jeugd talent uit Amerika oppikken voor hun programma. Ryan Surratt is een ander verhaal, deze jonge Amerikaan kende na 3-Loretta Lynn titels een zwakke vertoning in 2015 waardoor hij niet werd opgepikt door een prof team. Naast deze ‘Yanks’ zal ook Maxime Desprey in het Franse Elite en SX circuit voor het team uitkomen en Brian Moreau in het EMX125 kampioenschap. Kim Savaste die ook bij dit team zit zal zoals het er nu naar uitziet het volledige 2017 seizoen missen door de rug breuk die hij tijdens de MXON opliep.

Gebben – Van Venrooy-Kawasaki
Maxime Desprey (MXGP) 2017 Marcel Conijn (EMX250) Bastiaan Boegh-Damm (EMX250)
Sem de Lange (EMX85)


Bij dit Gebben – Van Venrooy Kawasaki team ziet u ook de naam van Maxime Desprey opduiken. Het Franse BUD Racing Kawasaki en het Gebben – Van Venrooy Kawasaki team hebben een regeling uitgewerkt omtrent de Franse piloot. Deze regeling bestaat eruit dat beide teams gaan samenwerken om de 450cc Kawasaki uitermate competitief te maken voor de Fransman. Maxime Desprey zal voor BUD Kawasaki uitkomen in het Franse MX en SX kampioenschap en voor Gebben – Van Venrooy Kawasaki in het MXGP kampioenschap. Het Nederlandse team zal ook plaats bieden aan de jeugdige talenten Marcel Conijn en Bastiaan Boegh-Damm die in de EMX250 aan het starthek zullen staan. Nederlander Sem de Lange zal voor het team uitkomen in de 85cc klasse.

Monster Energy DRT Cosworth Kawasaki
Vsevolod Brylyakov (WKMX2) Darian Sanayei (WKMX2) Tommy Searle (MXGP)


Het team van Steve Dixon zal aankomend seizoen beschikken over drie piloten. Het Britse team blijft rekenen op de diensten van Tommy Searle in de MXGP klasse en van Vsevolod Brylyakov in het WK MX2. In dat MX2 wereldkampioenschap brengt het team ook Darian Sanayei in stelling. Deze Amerikaan maakte voor dit team zijn Europees debuut in 2015 tijdens de EMX250 wedstrijd in Matterley Bassin. In 2016 werkte Sanayei het volledige EMX250 af voor Bud Kawasaki.

FH Racing team
Magne Klingsheim (WKMX2) David Herbreteau (WKMX2) Ruben Fernandez (EMX250)


Het FH Racing team dat uitkomt op Kawasaki zal in 2017 rekenen op de diensten van Magne Klingsheim en David Herbreteau in het wereldkampioenschap MX2. Het team zal ook nog met Rubin Fernandez in de EMX250 klasse actief zijn.

HRC Gariboldi Honda (MXGP)
Tim Gajser 2020 Evgeny Bobryshev 2017


Het grote nieuws vanuit het Honda kamp was dat Gariboldi Honda het officiële HRC team zou gaan worden in 2017. Waar het huidige fabrieksteam op de fundamenten van Martin Honda stond, en waar de samenwerking niet altijd even vlot liep. Liep de intense samenwerking tussen Gariboldi en de Honda Racing Corporation de afgelopen twee jaar enorm vlot. Hierdoor en natuurlijk ook door het behalen van twee wereldtitels heeft HRC besloten om hun MXGP programma verder te zetten onder de Gariboldi tent. Dit doen ze met regerend wereldkampioen Tim Gajser en Evgeny Bobryshev.

HRC Martin Honda (WK MX2)
Michele Cervellin (o.v.)


Vanwege nog lopende contracten zal Martin het officiële MX2 team HRC Honda runnen. Deze hadden volgens onze info een contract tot en met 2017 om een officieel Honda team te runnen. Een streep door de rekening van landgenoot Tim Mathys (Standing Construct) die na z’n split-up met Louis Voster (Wilvo) even in beeld zou zijn geweest om het HRC MX2 team te runnen. Uiteraard kunnen we nooit, nooit zeggen met een aflopend contract en een constructeur die opzoek is naar structuur die de Honda 250 competitief kan maken. En laat techniek en tuning nu net iets zijn waar Tim Mathys met liefde en dwangmatigheid met begaan is. Nu dat zal nog niet in 2017 plaats vinden en Martin Honda kan ook niet meteen rekenen op een topper in de MX2 klasse. Michele Cervellin is nog niet bevestigd naar ons weten, maar is zogoed als een zekerheid. In de wandelgangen horen we ook de naam van Julien Lieber. Eén van de contractloze sub-toppers, maar of Julien Lieber zelf gretig is om met dit Italiaans team in zee te gaan is twijfelachtig.

Carglass Honda Racing (EMX250)
Jed Beaton Stefan Ekerold


Honda zal in 2017 opnieuw een officieel team in het EMX250 kampioenschap hebben. Waar vroeger JTech Honda dit programma runde, zal deze taak nu worden overgenomen door het nieuwe Carglass Honda Racing team. Dit team doet een beroep op Duitser Stefan Ekerold, die knap derde werd in de ‘ADAC Youngster Cup’. In dit kampioenschap maakte hij het heren als Miro Sihvonen, Bas Vaessen, Luca Nijenhuis,… moeilijk. Dit Duitse talent krijgt het gezelschap van het Australische talent Jed Beaton. Deze knaap werd afgelopen seizoen Australisch Kampioen MX2 en word door Josh Coppins hoog in het vaandel gedragen door z’n werk ethiek. Het team voegt mogelijk nog een MXGP piloot toe aan hun line-up.

24MX Honda (MXGP) – Onder Voorbehoud
Milko Potisek Damon Graulus


Het 24MX Honda team kende in 2016 een moeilijk seizoen vol blessures. Hun beide piloten: Ken De Dycker en Matiss Karro betwiste nauwelijks wedstrijden in de kleuren van hun team. Deze negatieve spiraal zet zich naar verluidt ook verder in deze herfst en wintermaanden. Het team heeft er namelijk wel nog zin in, maar het budgettaire spook dwaalt rond. Graag zouden ze in 2017 aan de start staan met Milko Potisek en Damon Graulus, dat met steun van enkele trouwe sponsoren. Maar Honda wil na enkele magere jaren niet meer met dezelfde voorwaarden als weleer over de brug komen. De start van het WK is nog drie maanden ver of dit voldoende is om het budgettaire plaatje uiteindelijk nog kloppende te krijgen zal de tijd uitwijzen.

AssoMotor Honda
MXGP
Valentin Guillod 2017 Alexandro Lupino 2017?
EMX250
Mathys Boisramè Alberto Furato


Geen Kei Yamamoto meer bij het Italiaanse AssoMotor Honda. Het team zal in 2017 aan de start verschijnen met Valentin Guillod die een contract van tot het eind van 2017 ondertekende. Zijn teamgenoot in de MXGP klasse is Alexandro Lupino die al deel uitmaakt van het team sinds dag 1. Het team zal ook in het Europees Kampioenschap 250cc uitkomen. Daarvoor doen ze een beroep Alberto Furato en de beter bekende Mathys Boisramè die dit seizoen, op Yamaha, Frans Elite MX2 kampioen werd.

VAMO Honda Racing (WK MX2)
Lars van Berkel 2017 Michael Ivanov


Als we kijken naar het Belgische VAMO Honda team, zien we dat dit team zich zal concentreren op het EMX250 WKMX2 kampioenschap. Dit zullen ze gaan doen met Michael Ivanov en de immers populaire Nederlander Lars van Berkel.

SHIFT MX – Factory Suzuki
MXGP Team
Kevin Strijbos 2017 Arminas Jasikonis 2017
WK MX2 Team
Jeremy Seewer 2019 Hunter Lawrence 2018 Bas Vaessen 2017
Jeugdwerking
Zach Pichon (EMX250) 2017? Jett Lawrence (EMX85) 2018? Liam Everts (EMX85)


Afgelopen seizoen was ééntje van ups en downs bij het Everts Suzuki team. Het team ging dan ook opzoek naar versterkingen. Versterkingen die op termijn kunnen uitgroeien tot wereldtoppers. Deze versterkingen komen van overal. Zo zien we Zach Pichon overkomen van het officiële opleidingsteam van Yamaha. Hij zal voor het Suzuki team uitkomen in het EMX250 kampioenschap. In het WK MX2 komt het team met Jeremy Seewer, die z’n laatste jaar in deze klasse ingaat, Bas Vaessen die overkomt uit de EMX250 en Hunter Lawrence. Deze laatst genoemde komt samen met zijn broer Jett Lawrence, die in de EMX85 zal deelnemen samen met Liam Everts, over van het Monster Energy Kawasaki team. Hunter Lawrence won in 2016 alvast één EMX250 wedstrijd en finishte enkele malen in de top5 en top10 voordat hij z’n kruisbanden scheurde. In de MXGP klasse tekende Arminas Jasikonis een één jarig contract en zit Kevin Strijbos in z’n laatste jaar van z’n lopende contract. Beide hebben dus een belangrijk jaar voor de boeg.

JTech Suzuki
Emil Weckman (EMX250)


Grote nieuws bij JTech is dat het team het aankomende seizoen niet meer op Honda zal zitten. Het team maakt de overstap naar Suzuki. Dit met steun van Suzuki Italië. Het team heeft alvast Emil Weckman kunnen vastleggen. De beloftevolle Fin won in 2015 en 2016 het Honda 150 kampioenschap en dat met sprekend overwicht. Wie zijn teamgenoten zullen worden bij het JTech team is ons nog onbekend.

Factory TM
Samuele Bernardini (WKMX2)


Bij het Factory TM team is het momenteel windstil. We gaan ervan uit dat Samuele Bernardini na zijn goed afgelopen seizoen zal blijven in de stal waar hij deze resultaten behaalde. Of het Italiaanse merk in gesprek is of opzoek is naar een MXGP piloot is ons onduidelijk. Wel zullen er ongetwijfeld nog enkele EMX125 piloten bijkomen.

KK Satellite TM Racing Team
Wyatt Chase (WKMX2?) Krisztian Tompa (EMX250)


Het KK Satellite TM Racing team zal volgend seizoen uitpakken met Wyatt Chase. De Nieuw-Zeelander reed afgelopen seizoen enkele ‘Dutch Master of Motocross’ manches mee in de 125cc categorie en liet duidelijk zien over talent te beschikken. In welke categorie hij van start zal gaan voor het KK Satellite TM Racing team is ons onbekend. Z’n teamgenoot Krisztian Tompa zal dan weer van start gaan in het EMX250 kampioenschap. Vorig seizoen maakte de Roemeen zijn debuut op de 125cc machine en scoorde 2 punten in het EMX125 kampioenschap.

Zoals je vast hebt gezien zijn er namen die niet de revue hebben gepasseerd. Wat gaat bijvoorbeeld Ken De Dycker doen in 2017? Gaat hij zich tiptop voorbereiden om dan te wachten tot het onvermijdelijke gebeurd? Totdat één van zijn collega’s zich tuttefrut rijdt en vervangen moet worden voor een bepaalde periode. Of gaat hij voor een carrière in een ADAC team? Het is op de moment koffiedik kijken. Ook Julien Lieber is niet genoemd, hij heeft echter wel al laten verstaan dat hij desnoods als privé piloot aan de slag gaat, opzoek naar het succes van weleer. Nog een landgenoot waar we weinig over horen is Jens Getteman, zal hij opnieuw een plaatsje vinden? Maar ook wat met piloten als Harri Kullas, Christophe Charlier, Steven Lenoir,… kiezen deze voor een plaatsje binnen een team dat ervoor kiest een nationaal kampioenschap te betwisten? Of zullen ze zoals er al veel hebben voorgedaan de overstap naar enduro maken? In elk geval zien we dat de plaatsjes duur zijn en de kwaliteit is hoog!

Tekst & Research: Matthias Van Eeckhoven
Artikel Foto, Foto Brian Bogers, Foto Gautier Paulin, Foto Clément Desalle: CDS
Foto Claudio De Carli & Antonio Cairoli: KTM Images
Foto Jago Geerts: Loïc Lassence
Foto Brian Hsu: Frederik Van Eeckhoven
Foto Tristan Charboneau: Facebook Geico Honda
Foto Tim Gajser: Bavo
Foto Stefan Everts: Suzuki-Racing.com