X

Vijf minuten met Tim Mathys, Standing Construct KTM

Standing Construct KTM was de voorbije weken niet uit de actualiteit te branden. In Lommel eisten Max Anstie (kwalificatie- en reekswinnaar) en Glenn Coldenhoff (derde) een hoofdrol op. “The Hoff” boekte vervolgens een dubbele GP zege in Imola en Uddevalla. Deze week bevestigde teammanager Tim Mathys dan Ivo Monticelli voor 2020. Stof genoeg dus voor een gesprek!

Er circuleerden heel wat mogelijke namen voor 2020 in verband met de teamsamenstelling van Standing Construct KTM. Eerder deze maand had Mathys zelf aangegeven dat het team niet zou verder gaan met Max Anstie. Adam Wheeler schoof aan tafel met de bevlogen teammanager-en eigenaar.


Sommige mensen gingen er ook van uit dat Standing Construct KTM opnieuw met drie rijders zou aantreden.
Tim Mathys:
“Ik heb altijd gezegd dat we voor een team met twee rijders zouden gaan. Als ik iets doe, of dat nu zakelijk is of met mijn team, ga ik er 100% voor en wil ik het hoogst mogelijke bereiken. Dat was ook de bedoeling voor 2019. Laat op het jaar vernam ik dat Max (Anstie) nog steeds geen zitje had. Ik dacht bij mezelf: ‘hoe is dat mogelijk?’ Hij won de Motocross of Nations nog, minder dan een jaar voordien…’ Daarop heb ik KTM gecontacteerd en ook zij waren enthousiast. Zo zijn we dus van twee naar drie rijders gegaan. Ik heb flink geïnvesteerd want je hebt gewoon meer middelen nodig om drie rijders te bedienen: vans voor het transport, werkbanken, extra mensen. Red Bull KTM zal volgend jaar drie rijders in de MXGP hebben (red. Tony Cairoli, Jeffrey Herlings en Jorge Prado). Omdat wij ook wat fabrieksmateriaal hebben, denk ik dat het voor KTM ook moeilijk is om met zes rijders te werken.”

Er komt heel wat bij kijken om een team op hoog niveau te laten functioneren. Kennis en ervaring zijn in het grotere geheel slechts twee stukjes van de puzzel…
Mathys: “Er is tegenwoordig inderdaad heel wat om rekening me te houden als je wil meedraaien aan de top. Budget speelt daarin een grote rol. Mijn bedrijf (red. Standing Construct) is een heel grote sponsor van het team maar het geld dat we investeren in motorcross moet ook renderen. Het zou gemakkelijk zijn om te zeggen ‘laten we 2 à 300.000 euro extra in het team stoppen’. Zou gemakkelijk is het niet. Dat heeft natuurlijk ook een invloed op de keuze van de rijders.”


Glenn Coldenhoff is een vaste waarde in het team. Hij pakte zijn eerste GP zege in 2013 met jullie en het lijkt bijna alsof hij nooit weg was. Ondanks zijn rugkwetsuur eind 2018 haalt hij weer zijn beste niveau.
Mathys: “Wat Glenn bijzonder maakt als rijder is dat dag en nacht werkt en blijft doorgaan! Daarom had ik er het volste vertrouwen in dat hij terug zou komen op zijn hoogste niveau. Hij had alleen tijd nodig. Zijn prestaties hebben uitgewezen dat we het bij het juiste eind hadden. Doordat hij de hele winter miste zowel qua fysieke voorbereiding als qua testen had hij ook echt het vertrouwen van het team nodig.”

In zijn tweede MXGP seizoen boekte Ivo Monticelli als Standing Construct KTM rijder een opmerkelijke vooruitgang.
Mathys: “Ik ben heel blij met wat Ivo dit seizoen heeft laten zien. We hebben hem binnengehaald als een rijder waarin niemand geloofde. We hebben hem een strikt trainingsprogramma gegeven en hebben hem ondersteund met alles waar hij om vroeg. Niemand zou in zijn hoofd hebben gehaald dat hij dit jaar zo’n snelheid zou laten zien en prestaties zoals zijn 5de plaats in Arco di Trento of zijn 8ste plaats in de tweede reeks in het zand van Lommel. Ik ben er van overtuigd dat Ivo met een goede wintervoorbereiding en de ervaringen van dit seizoen regelmatig de top 5 kan halen in 2020!”

Tekst: Adam Wheeler, Tom Jacobs
Foto’s: Standing Construct KTM, shotbyBavo, CDS