X

Broers Coenen over hun overstap naar Bud Racing Kawasaki

Na veelbelovende prestaties van zowel Sacha als Lucas Coenen was er veel interesse in de toekomst van de 13-jarige Belgische toptalenten. Uiteindelijk maakten de broers een enigszins verrassende keuze voor het Franse Bud Racing Kawasaki. Tijd om de broers en papa Coenen zelf aan het woord te laten!

Als één van de eerste gevestigde teams in Europe legde het team van de broers Dassé zich toe op de ontwikkeling van veelbelovende jongeren. Ook voor 2021 gaat Bud Racing op de ingeslagen weg verder. In totaal komen volgend jaar maar liefst vier nationale kampioenen uit voor het team uit Hossegor: Hakon Fredriksen (18), Quentin Prugnères (15), Amandine Verstappen (21) en Sacha Coenen.


Het Bud Racing Junior Team Speciaal wordt overigens speciaal voor de broers Coenen in het leven geroepen. Het geloof in het potentieel van Lucas en Sacha is dan ook groot. Bovendien komen de jongens voor het eerst in hun nog jonge carrière in een dergelijke professionele structuur terecht.

Waar kijken jullie zoal naar uit volgend jaar?
Lucas Coenen:
“Dat we een leuk contact hebben met de mensen rondom ons en het is natuurlijk super om in zo’n professioneel te kunnen rijden.”
Sacha Coenen: “Goeie resultaten neerzetten, en beter worden!

Bij Bud Racing hebben al heel veel toprijders de stiel geleerd. Naar wie kijken jullie zoal op?
Sacha:
“In de eerste plaats Marvin Musquin maar ook Dylan Ferrandis.”
Lucas: “Ja dat zijn toch wel straffe mannen! Maar er zijn al zoveel goede rijders geweest bij Bud.”

Sacha, er waren maar weinig wedstrijden dit jaar maar heeft de Franse titel in de 85cc jouw jaar toch nog goed gemaakt?
Sacha:
“Een beetje wel. Maar ik had me ook graag nog eens laten zien in het EK en WK. Aan de andere kant was het positief dat veel mensen ons hebben leren kennen in Frankrijk. Onder andere daar door kregen we veel aanbiedingen om volgend jaar in goede teams te rijden.”

Lucas, voor jou was 2020 je eerste jaar op de 125cc. Hoe kijk je daar op terug?
Lucas:
“Positief. Qua rijden was het wel leuk om met meer vermogen en meer snelheid te rijden. Ik heb sinds het begin van het seizoen ook veel vooruitgang geboekt. Het klinkt gek maar ik ben nu 4 à 5 seconden sneller dan toen ik net op de 125cc zat. Heel spijtig dat ik me deze zomer aan mijn pols kwetste want ik zou normaal gezien Faenza, Mantova en Lommel meedoen.”

Wat gaf de doorslag om voor Bud Racing te kiezen?
Rafaël (papa van Sacha en Lucas):
“Dat ze ons zoveel gaan ondersteunen voor beide jongens en een aanbieding voor 4 jaar deden gaf de doorslag. Dankzij Bud Racing krijgen we ook de mogelijkheid om naar Amerika te gaan waar we enkele wedstrijden voor hun Amerikaanse team kunnen rijden. Maar het was geen makkelijke keuze want er waren verschillende mooie aanbiedingen.”

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Lucas Coenen (@lucascoenen93) on

Betekent dit ook dat jullie naar Frankrijk gaan verhuizen?
Lucas:
“Waarschijnlijk wel ja. Op die manier zitten we dichter bij het team en in de buurt zijn ook heel veel mogelijkheden om te trainen.”

Deze zomer hebben jullie ook enkele supercross trainingen gedaan. Hoe was dat?
Sacha:
“Heel plezant maar ook heel anders dan motorcross. Je moet erg precies zijn en goed geconcentreerd blijven daarom beginnen we met heel korte sessies van maximum 6 à 7 minuten.”
Rafaël: “Ook Lucas deed het heel goed in supercross. Natuurlijk kan je sommige obstakels ook vloeiender nemen op een 125cc maar hij paste zich goed aan.”

Ondertussen ben jij ook op de 125cc overgestapt Sacha. Hoe gaat dat?
Sacha:
“Bwah, da’s niet moeilijk om aan te wennen. Eigenlijk valt heel goed mee. Alleen de eerste dag moest ik me een beetje aanpassen maar sindsdien gaat het beter en beter. Eigenlijk amuseer ik me meer op de 125cc dan op de 85cc.”

Dit jaar reden jullie voor het eerst niet in dezelfde klasse, hoe was dat anders dan voordien?
Lucas:
“Zoveel verschilde dat niet maar het is wel interessant als we in dezelfde klasse en hetzelfde team kunnen rijden. We kunnen altijd wel van elkaar leren.”

Wat zijn jullie doelen voor 2021?
Sacha:
“Voor mij is alles nieuw volgend jaar zowel de EMX125 als het Frans kampioenschap 125cc. Ik zou graag top-10 halen.”
Lucas: “Zeker top-10 in de eindstand en elke wedstrijd zoveel mogelijk vooraan rijden.”

Deze zomer hebben jullie op stage in Frankrijk al ’n beetje kennis gemaakt met het team en jullie leerden er ook Eric Sorby kennen. Sorby is één van dé Europese topspecialisten op het vlak van supercross maar ook ’n bijzondere persoonlijkheid.
Rafaël:
“Ik denk dat je Eric ’n beetje kan vergelijken met Marc de Reuver. Hij weet dat hij zelf bepaalde dingen anders had moeten doen in zijn carrière. Daar is hij heel eerlijk over en hij maant op sommige vlakken dan ook aan dat zijn rijders het tegenovergestelde doen dan van hoe hij het zelf aanpakte als rijder. Hoewel hij los en aangenaam is in de omgang is hij wel heel serieus als het op training aankomt.”


Wat spreekt jullie zo aan in de VS?
Lucas:
“Het lijkt me gewoon keileuk om daar te rijden. Er zijn heel veel banen, supercross is er  heel belangrijk. Allemaal heel anders dan in Europa.”
Sacha: “De banen spreken me ook wel aan en de kampioenschappen natuurlijk. Er is veel publiek, veel show en er is veel aandacht voor de motorcross.”
Rafaël: “Het is absoluut niet zo dat we resoluut inzetten op de VS. In de eerste plaats zijn de EMX125 en de Franse kampioenschappen onze hoofddoelen maar daarnaast willen we ons wel eens laten zien in Amerika.”
 
Doordat jouw zonen volgend jaar in een professioneel team worden opgenomen, vallen er nu veel lasten van je schouders. Hoe kijk je daar tegenaan?
Rafaël: “Dat is ook zo. Wat dat betreft, zowel het praktische, logistieke en natuurlijke het financiële is de timing voor de overstap naar Bud Racing perfect. Eén crossend kind op topniveau vergt al ’n grote investering met twee is dat al ’n behoorlijke onderneming! Het enige nadeel is dat we de trouwe partners die ons al die jaren hebben ondersteund vaarwel moeten zeggen. Dat is nu éénmaal zo als je deel uitmaakt van een team.”


Foto’s: MxJuly, Kevin François, Manu Fortineau, ADAC MX Masters, Bud Racing