Honda komt met elektrische minicrosser in de VS
Het was geen kwestie van of maar van wanneer Honda met een eerste in serie geproduceerde elektrische crosser ging komen. In navolging van KTM, Husqvarna en GasGas kiest Honda er voor om te starten met de kleinsten onder ons. Zij kunnen binnenkort rijden met de CRF-E2.
Dat is een officieel Honda-licentieproduct en de eerste elektrische motorfiets die de naam CRF draagt. Hij is ontworpen voor de volgende generatie liefhebbers van motorcross en is exclusief verkrijgbaar via deelnemende dealers in het landelijke powersports-netwerk van American Honda. Er zijn de hoogwaardige componenten met opvallende kenmerken zoals een verwisselbare lithium-ion accu die onder ideale omstandigheden een actieradius van ongeveer twee uur biedt. Volgens Honda is de motor die gebruiksvriendelijk, leuk en opwindend is.
Enkele jaren geleden onthulde de KTM groep de KTM SX-E 5 en de Husqvarna EE-5 – beide 50 cc grote instelbare elektrische crossmotoren voor kinderen. Recent werd ook de spectaculaire Stark Varg aan de wereld voorgesteld en nu komt dus ook Honda met een elektrische crosser. Ook op deze Honda staan geen versnellingen of een koppeling. Een van de nadelen van elektrische motorfietsen is dat ze tussen de ritten door moeten worden opgeladen om een volle batterij te hebben om een hele dag te kunnen rijden. De CRF-E2 kiest daarom voor een verwisselbare accu. Volgens het persbericht is de motor voorzien van een “BLDC-elektromotor met laag voltage (48 volt)” en met een “beschikbare reservebatterij kan deze binnen enkele seconden worden verwisseld.
De nieuwe motorfiets heeft ook twee vermogensniveaus voor verschillende vaardigheidsniveaus, en je kunt de zithoogte verstellen van 24,8 tot 25,5 inch, wat vergelijkbaar is met de instelbaarheid van de KTM minicrossers. De CRF-E2 heeft een prijskaartje van $2.950, wat veel lager is dan zijn concurrenten. Deze minicrosser kwam er door de samenwerking van Greenger Powersports en American Honda.
De CRF-E2 is uitgerust met hoogwaardige componenten, zoals een aluminium twin-spar frame, een taps toelopend aluminium stuur, hydraulische voor- en achterremmen met wave-rotors, verstelbare aluminium remhendels en 12-inch aluminium wielen met Kenda banden. De vering bestaat uit een 33 mm telescopische hydraulische voorvork en een schokdemper met instelbare préload en uitgaande demping.
Dankzij de verstelbare handgrepen en de mogelijkheid om de zithoogte in te stellen tussen 24,8 en 25,5 inch, is de CRF-E2 geschikt voor motorrijders die niet meer dan 25 kg wegen. Bovendien kan het maximale vermogen worden omgeschakeld tussen twee niveaus om zo te kunnen inspelen op verschillende vaardigheids- en ervaringsniveaus. Loop niet meteen naar de winkel om een bestelling te plaatsen, de kleine elektrische Honda is momenteel een compleet Amerikaans verhaal.
Foto’s: Honda Powersports U.S.
Ook te lezen
Tom Guyon aan de start in de USA
Vorig jaar was Tom Guyon voor Fantic actief in het FIM wereldkampioenschap MX2 maar een zware knieblessure gooide roet in het eten. De Fransman kreeg geen nieuwe aanbieding vanuit het …Jett en Hunter komen opnieuw naar Supercross Paris
Ook in 2024 komen Hunter en Jett Lawrence opnieuw naar de Supercross in Parijs! De broers hebben hun deelname op 16 en 17 november inmiddels bevestigd. Ook Cooper Webb en …Een nieuw trio aan het roer van de 12 Heures de la Chinelle
Deze zomer viert de 12 Uur van La Chinelle zijn 44e verjaardag. Een nieuwe editie van de beroemdste off-road endurance race op de Belgische kalender wordt gemarkeerd door de komst …Rugproblemen houden Max Spies aan de kant
Afgelopen weekend was Max Spies afwezig tijdens de zesde Grand Prix van het seizoen. De Duitser kwam een weekend eerder wel in actie tijdens de Portugese GP. Door rugproblemen heeft …
Uw reacties