Marvin Van Daele over Fermo en de MX of Nations
LS Honda Racing’s Shaun Simpson zal in Fermo het gezelschap krijgen van gastrijder Marvin Van Daele die eerder dit seizoen met een wildcard de GP van Limburg reed. Daar werd Marvin knap 13de.
Tijdens de GP van Italië zal Van Daele werken vanuit de LS Honda Racing trailer. De voormalige Nederlandse vicekampioen MX1 zal zich concentreren op zijn voorbereiding voor de MX of Nations in Frankrijk, waar hij voor het Belgische team rijdt. Hoewel Smarry niet langer full-time motorcrosser is, blijft hij nog steeds even professioneel en gedreven. Bovendien heeft Van Daele ook een karrenvracht aan ervaring op de Honda CRF450R. Wij spraken met Marvin net voor zijn Italiaanse GP weekend.
Wat is jouw doel dit weekend?
Marvin Van Daele: “Voor de Grand Prix in Lommel had ik me heel goed voobereid, niet door meer te trainen, maar vooral door gericht naar Lommel toe te werken. Dat is goed gelukt en dat wil ik nu graag herhalen voor de Motocross of Nations. Hoewel ik fysiek is niet zo sterk ben als toen ik GP-rijder was, is de GP van Limburg enorm meegevallen. Zeker in de tweede manche leverde ik een sterke prestatie met een 11de plaats, voor enkele fabrieksrijders. Natuurlijk was dat ook op een omloop die mij ligt. Voor een beenharde omloop als Fermo liggen mijn verwachtingen veel lager. Ik zie het vooral als een uitstekende generale repetitie voor de Naties in St-Jean d’Angely omdat de grond redelijk vergelijkbaar is. Op die manier kan ik ook wennen aan de snelheid en hang ik weer eens tussen de GP-mannen. Het circuit in Fermo ziet er cool uit, ik weet dus wel zeker dat ik van het racen zal genieten. Omdat zo’n omloop heel anders dan wat ik gewoon ben, zal ik ook wat tijd nodig hebben om me aan te passen. Beter dat ik dat dit weekend doe dan in St-Jean d’Angély! Hoe meer tijd ik op de baan kan doorbrengen hoe beter.”
Ga je dit weekend of tijdens de MXoN met de motor van Ken De Dycker rijden?
Marvin Van Daele: “Nee, mijn motor heeft wel het uiterlijk van de officiële LS Honda Racing machines maar ik doe het met de motor waarmee ik ook in het BK rijd. Ik voel me perfect op mijn gemak op mijn Honda en het overstappen op een andere motor vergt altijd wat tijd om te wennen. Qua pure prestaties zou ik me zeker kunnen verbeteren met de motor van Ken, maar aan de andere kant heeft hij een totale andere rijstijl. Daarom ga ik gewoon met mijn vertrouwde wapen van start, ook voor de Motocross of Nations.”
Aan de ene kant is er een ongehoord aantal geblesseerden in de Belgische selectie. Aan de andere kant heb je dit jaar regelmatig jouw snelheid getoonde. Behalve tijdens de GP van Limburg haalde je ook al enkele top-5 plaatsen in het BK, dat is niet niks. Ik kan me voorstellen dat je gemengde gevoelens hebt over jouw selectie.
Marvin Van Daele: “Dat is zo. Ik realiseer me natuurlijk wel dat dit nooit gebeurd zou zijn als Clément, Steve, Ken of Jeremy niet hadden afgehaakt. Al blijft het wel een droom om mijn land te mogen vertegenwoordigen op de belangrijkste wedstrijd van het jaar! Deze GP van Italië en de MX of Nations voelen aan als de kers op de taart want ik heb inderdaad een mooi seizoen afgewerkt. Ik heb twee keer de Europese Motocross of Nations gewonnen met het Belgische team, om nu door Joël Smets te worden geselecteerd voor de MXoN is één van de hoogtepunten uit mijn carrière! “
België was op de MXoN vorig jaar tweede. Het aantal niet-GP of niet-AMA rijders in de toonaangevende teams is zeer beperkt. Ik zie een aantal overeenkomsten met collega-Honda rijder Brad Anderson. Die werd geselecteerd voor Team Groot-Brittannië, hij rijdt ook met het nummer 60…
Marvin Van Daele: “Goed dat je het zegt, nu voel ik me straks niet zo eenzaam! In de grote MX-landen is het natuulijk uitzonderlijk dat een niet GP-ridjer de selectie haalt want daar zitten nu éénmaal de snelste rijders. Dat wil echter niet zeggen dat er elders geen snelle jongens zijn. Zijn geval is iets anders, want Anderson werd geselecteerd boven GP-rijders. Maar vergeleken worden met Brad is niet zo slecht, hij is ook een vechter, net als ik. “
Credit foto’s: CDS
Factfile Marvin Van Daele
Race machine: CRF450R
Date of Birth: November 10, 1981
Birthplace: Izegem, Belgium
Hometown: Mol, Belgium
Length: 1 m 74 – Weight: 74 kg
Nicknames: Smarry, Flying Postman
GP Racing number: 60
First race: 1990
Grand prix debut: 1997 Belgian 125cc Grand Prix – Neeroeteren
Best MX1 moto: 3rd, 2005 Namur (Belgium)
Best MX1 overall: 6th, 2005 Namur (Belgium)
Best MX2 moto: 4th, 2004 Ballykelly (Ireland)
Best MX2 overall: 7th, 2004 Bellpuig (Spain)
Best 125cc: 5th, 2003 Lierop (Netherlands)
Career Highlights
2011: currently 7th Open Belgian Championship, Leader in Challenger Trophy (Honda)
2010: 10th MX1 Open Belgian Championship, 8th in MX1 Dutch Championship (Honda)
2009: 4th MX1 Open Belgian Championship (Honda)
2008: health problems (Teka Suzuki-Bodo Schmidt)
2007: 16th MX1 World Championship, 3rd Open Belgian Championship, 2nd MX1 Dutch Championship (Shineray-Honda)
2006: 16th MX1 World Championship, 12th Open Belgian Championship (Shineray-Honda)
2005: 18th MX1 World Championship, 5th Open Belgian Championship (Shineray-Honda)
2004: 18th MX2 World Championship, 5th Open Belgian Championship, UEM MX of European Nations winner (MTM Suzuki)
2003: 13th 125cc World Championship, 8th Open Belgian Championship, UEM MX of European Nations winner (Massant-KTM)
2002: 22nd 125cc World Championship, 13th Open Belgian Championship (Massant-Yamaha)
2001: 3rd 125cc European Championship, 40th 125cc World Championship, 11th Open Belgian Championship (Massant-Yamaha)
2000: 7th 125cc Belgian Championship (Massant-Yamaha)
1999: 7th 125cc Belgian Championship (Massant-Yamaha)
1998: 15th 125cc Belgian Championship (Massant-Yamaha)
1997: Coupe de l’avenir winner, 10th 125cc Belgian Championship (Massant-Yamaha)
1996: vice champion ADAC Junior Cup (Massant-Yamaha)
Ook te lezen
MXGP Frankrijk : de live timing
Volg elke ronde van het MXGP kampioenschap live! Livetiming, tijdschema, handige links… alles wat je nodig hebt om een GP online te volgen op één pagina. Deelnemerslijst MXGP, MX2, EMX125 …Prijzengeld scoren in MX Air Time? Schrijf nu in!
De MX Air Time in Beckum is wéér terug! MX Air Time staat voor spectaculaire één tegen één races in de Straight Rhythm stijl van de VS. Maar er is …Tom Guyon aan de start in de USA
Vorig jaar was Tom Guyon voor Fantic actief in het FIM wereldkampioenschap MX2 maar een zware knieblessure gooide roet in het eten. De Fransman kreeg geen nieuwe aanbieding vanuit het …Jett en Hunter komen opnieuw naar Supercross Paris
Ook in 2024 komen Hunter en Jett Lawrence opnieuw naar de Supercross in Parijs! De broers hebben hun deelname op 16 en 17 november inmiddels bevestigd. Ook Cooper Webb en …
Uw reacties