Honda komt met elektrische minicrosser in de VS
Het was geen kwestie van of maar van wanneer Honda met een eerste in serie geproduceerde elektrische crosser ging komen. In navolging van KTM, Husqvarna en GasGas kiest Honda er voor om te starten met de kleinsten onder ons. Zij kunnen binnenkort rijden met de CRF-E2.
Dat is een officieel Honda-licentieproduct en de eerste elektrische motorfiets die de naam CRF draagt. Hij is ontworpen voor de volgende generatie liefhebbers van motorcross en is exclusief verkrijgbaar via deelnemende dealers in het landelijke powersports-netwerk van American Honda. Er zijn de hoogwaardige componenten met opvallende kenmerken zoals een verwisselbare lithium-ion accu die onder ideale omstandigheden een actieradius van ongeveer twee uur biedt. Volgens Honda is de motor die gebruiksvriendelijk, leuk en opwindend is.
Enkele jaren geleden onthulde de KTM groep de KTM SX-E 5 en de Husqvarna EE-5 – beide 50 cc grote instelbare elektrische crossmotoren voor kinderen. Recent werd ook de spectaculaire Stark Varg aan de wereld voorgesteld en nu komt dus ook Honda met een elektrische crosser. Ook op deze Honda staan geen versnellingen of een koppeling. Een van de nadelen van elektrische motorfietsen is dat ze tussen de ritten door moeten worden opgeladen om een volle batterij te hebben om een hele dag te kunnen rijden. De CRF-E2 kiest daarom voor een verwisselbare accu. Volgens het persbericht is de motor voorzien van een “BLDC-elektromotor met laag voltage (48 volt)” en met een “beschikbare reservebatterij kan deze binnen enkele seconden worden verwisseld.
De nieuwe motorfiets heeft ook twee vermogensniveaus voor verschillende vaardigheidsniveaus, en je kunt de zithoogte verstellen van 24,8 tot 25,5 inch, wat vergelijkbaar is met de instelbaarheid van de KTM minicrossers. De CRF-E2 heeft een prijskaartje van $2.950, wat veel lager is dan zijn concurrenten. Deze minicrosser kwam er door de samenwerking van Greenger Powersports en American Honda.
De CRF-E2 is uitgerust met hoogwaardige componenten, zoals een aluminium twin-spar frame, een taps toelopend aluminium stuur, hydraulische voor- en achterremmen met wave-rotors, verstelbare aluminium remhendels en 12-inch aluminium wielen met Kenda banden. De vering bestaat uit een 33 mm telescopische hydraulische voorvork en een schokdemper met instelbare préload en uitgaande demping.
Dankzij de verstelbare handgrepen en de mogelijkheid om de zithoogte in te stellen tussen 24,8 en 25,5 inch, is de CRF-E2 geschikt voor motorrijders die niet meer dan 25 kg wegen. Bovendien kan het maximale vermogen worden omgeschakeld tussen twee niveaus om zo te kunnen inspelen op verschillende vaardigheids- en ervaringsniveaus. Loop niet meteen naar de winkel om een bestelling te plaatsen, de kleine elektrische Honda is momenteel een compleet Amerikaans verhaal.
Foto’s: Honda Powersports U.S.
Ook te lezen
De finale van het MXGP-kampioenschap wordt gehouden in Spanje
Infront Moto Racing kondigde vandaag aan dat de Spaanse locatie Cózar als gastheer voor de spannende laatste ronde van het 2024 MXGP kampioenschap zal fungeren. Het de derde Spaanse GP …Team HRC Honda naar Portugal met Tim Gajser als enige rijder
Het 2024 MXGP-wereldkampioenschap begint dit weekend aan de eerste van drie races op rij in Agueda, Portugal voor de vijfde ronde in deze spannende strijd. Het volgende weekend gaat het …VIDEO: Roger De Coster over de communicatie met de rijders
In een video-interview met Roger De Coster komt de moeilijke start van de KTM-jongens in de VS ter sprake. Het gaat over de set-up van de motoren en hoe iedereen …Een update over de blessure van Tyla van de Poel
Tyla van de Poel crashte tijdens de EMX125 in Arco di Trento en brak hierbij zijn scheen en kuitbeen. Een andere piloot raakte op een springschans zijn voorwiel waardoor hij …
Uw reacties